Jag har en enplansvilla som är L-format. En luftvärmepump sitter i vardagsrum(som går ihop i öppen lösning med köket). Där är värmen bra. I den andra änden av huset finns sovrum och dit når inte värmen riktigt. Vi har äldre radiatorer från Nobö i alla rum. Modellen på radiatorerna heter C4N122-082DM1NX, men jag kan inte hitta så mycket information om dessa men jag tror att de är från sent 90-tal/tidigt 20-tal. Är det värt att byta ut dessa? Hur stor energibesparing kan man räkna med?
 
Om radiatorerna värmer och har fungerande termostat, så tror jag inte att man sparar något alls genom att byta till nya.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P pellefjant skrev:
Jag har en enplansvilla som är L-format. En luftvärmepump sitter i vardagsrum(som går ihop i öppen lösning med köket). Där är värmen bra. I den andra änden av huset finns sovrum och dit når inte värmen riktigt. Vi har äldre radiatorer från Nobö i alla rum. Modellen på radiatorerna heter C4N122-082DM1NX, men jag kan inte hitta så mycket information om dessa men jag tror att de är från sent 90-tal/tidigt 20-tal. Är det värt att byta ut dessa? Hur stor energibesparing kan man räkna med?
Har man otur så kan termostaten gå sönder, antingen går elementen hela tiden eller inte alls.
Jag kan rekommendera Olje fyllda element, då värms olja upp och behåller värmen i de, en lång stund.
 

Bästa svaret

P pellefjant skrev:
Jag har en enplansvilla som är L-format. En luftvärmepump sitter i vardagsrum(som går ihop i öppen lösning med köket). Där är värmen bra. I den andra änden av huset finns sovrum och dit når inte värmen riktigt. Vi har äldre radiatorer från Nobö i alla rum. Modellen på radiatorerna heter C4N122-082DM1NX, men jag kan inte hitta så mycket information om dessa men jag tror att de är från sent 90-tal/tidigt 20-tal. Är det värt att byta ut dessa? Hur stor energibesparing kan man räkna med?
Byt inte, dom ger den värme som dom är stämplade med, det enda som skiljer är att dom i dina sitter det en vanlig bimetalltermostat och i nya en elektronisk. Det som nämns ned oljefyllda är att dom ger värme som en vattenradiator och lite längre cyklar mellan till/från, men avgiven är lika som dina och dom kostar skjortan. Så kör med dina gamla tills dom säger upp sig och byt då. Tror inte du vill ha kapitalförstörning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
En elradiator har alltid 100% verkningsgrad, detta oberoende om det är nytt eller gammalt, med/utan olja, bimetalltermostat elle elektronisk termostat.

Om du byter elradiatorer, byt då till radiatorer med elektronisk termostat, då helst en pulsmodulerande-termostat.
Skippa oljefyllda elradiatorer.

En bimetalltermostat har ganska stort dödband mellan tillslag och frånslag, det medför att rumstemperaturen pendlar ganska mycket/stort, det i sin tur medför att man ofta ställer upp temperaturen.

En elektronisk (on-off) termostat kan ha ganska litet dödband, det ger jämnare rumstemperatur, det medför ofta att man kan hålla en lägre temperatur.

En elektronisk pulsmodulerande termostat har typ noll i dödband, den reglerar effekten med olika långa pulser. Detta gör att rumstemperaturen blir ganska stabil, då kan man hålla en lägre temperatur.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En elradiator har alltid 100% verkningsgrad, detta oberoende om det är nytt eller gammalt, med/utan olja, bimetalltermostat elle elektronisk termostat.

Om du byter elradiatorer, byt då till radiatorer med elektronisk termostat, då helst en pulsmodulerande-termostat.
Skippa oljefyllda elradiatorer.

En bimetalltermostat har ganska stort dödband mellan tillslag och frånslag, det medför att rumstemperaturen pendlar ganska mycket/stort, det i sin tur medför att man ofta ställer upp temperaturen.

En elektronisk (on-off) termostat kan ha ganska litet dödband, det ger jämnare rumstemperatur, det medför ofta att man kan hålla en lägre temperatur.

En elektronisk pulsmodulerande termostat har typ noll i dödband, den reglerar effekten med olika långa pulser. Detta gör att rumstemperaturen blir ganska stabil, då kan man hålla en lägre temperatur.
OK! Men sparar man nån el med elektroniska termostat istället för bimetall, eller blir temperaturen bara jämnare?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK! Men sparar man nån el med elektroniska termostat istället för bimetall, eller blir temperaturen bara jämnare?
Jämnare temperatur gör att du ofta kan sänka medeltemperaturen i rummet med bibehållen komfort. Så på det sättet kan man (kanske) tjäna lite.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Om medeltemperaturen sänks så minskar elförbrukningen.

Pendlar rumstemperaturen mycket så väljer många att höja temperaturen för att inte frysa när temperaturen är som lägst.

Exempel:
Om bimetalltermostaten har ett dödband på +-2⁰, och man vill ha 20⁰ som lägs i rumstemperatur, då kommer rumstemperaturen att pendla mellan 20⁰-24⁰, medeltemperaturen blir 22⁰.
Med pulsmodulerande termostat så är dödbandet kanske +-0,25⁰, och man vill ha 20⁰ som lägs i rumstemperatur, då kommer rumstemperaturen att pendla mellan 20⁰-20,5⁰, medeltemperaturen blir 20,25⁰.
Medeltemperaturen sänks alltså med 1,75⁰.
 
OK! Då är det alltså lönt att byta till element med elektroniska termostat?
Det trodde inte jag gjorde nån större inverkan på elförbrukningen.
Alltid lär man sig nått nytt. :)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK! Då är det alltså lönt att byta till element med elektroniska termostat?
Det trodde inte jag gjorde nån större inverkan på elförbrukningen.
Alltid lär man sig nått nytt. :)
Lite av sanningen med modifikation. Var kostar ett nytt element, en del kronor och hur lång tid tar det att få hem utlagda kronor tror du.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Pendlar rumstemperaturen mycket så väljer många att höja temperaturen för att inte frysa när temperaturen är som lägst.
Förvisso sant, men effekten är långtifrån så stark som du exemplifierar den pga trögheten.
Kolla bara på on/off-värmepumpar som jämförelsevis har extremt långa cykeltider.
 
Förr hade man ibland vatten i en sluten metallbehållare som man hängde på elementet för att jämna ut temperaturen. Lösningen byggde man senare in i elementen fast med olja. Viss effekt har det, men man skall inte tro så att det gör så stor skillnad som i reklamen.

Jag har två element som alternerar på min inglasning, variationen i temperatur mellan bimetall (direktverkande mot luften) och elektronisk termostat (oljeelement) är förvånansvärt liten, men då är iofs mitt bimetallelement från 2000-talet. Det stora problemet med bägge modellerna var att få dem att ge rätt temperatur. Vad som verkligen märks är just trögheten, men den spelar ju inte särskilt stor roll för temperaturen i stort. Oljeelementet har ungefär samma spann som el-elementet, men el-elementet alternerar mycket oftare då luften runt det värms snabbare. I slutänden märker jag inte alls stor skillnad på termometern jag har där.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Förr hade man ibland vatten i en sluten metallbehållare som man hängde på elementet för att jämna ut temperaturen.
Intressant, det har jag aldrig sett. Alla gamla elradatorer, typ pre-1970-80, som jag stiftat bekantskap med saknar helt termostat utan har bara ett vred för att välja effektläge.
 
C cpalm skrev:
Intressant, det har jag aldrig sett. Alla gamla elradatorer, typ pre-1970-80, som jag stiftat bekantskap med saknar helt termostat utan har bara ett vred för att välja effektläge.
Så du menar att alla eluppvärmda villor på sjuttiotalet körde konstant effekt på elementen? Eller sprang man runt och vred ner dom vid blidväder? :)

Säker på att du inte misstolkat vreden bara för att dom inte visar temperatur utan bara en siffra?

"Alla" jag sett oavsett ålder (utom gamla kamrör) har haft termostat.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så du menar att alla eluppvärmda villor på sjuttiotalet körde konstant effekt på elementen? Eller sprang man runt och vred ner dom vid blidväder? :)

Säker på att du inte misstolkat vreden bara för att dom inte visar temperatur utan bara en siffra?

"Alla" jag sett oavsett ålder (utom gamla kamrör) har haft termostat.
El-radiatorer utan termostat och enbart ställbar effekt fanns i allra högsta grad förr. Dock gissar jag att de oftast kombinerades med en extern väggmonterad termostat som då kunde styra flera radiatorer i samma rum.

Jag har den varianten själv i stugan, installerat runt 60-70 tal.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.