Jag hade en praktikant för några år sen vi skulle installera ett gäng datorer och i princip var det att packa upp dessa och sen köra igenom en standardinstallation. Det som var viktigt var att inte göra mer sen för sen skulle det ställas in en återställningspunkt så att den alltid såg likadan ut vid varje omstart.
Denna påg fick klara instruktioner... När jag kom in till honom hade han installerat alla möjliga spel, han hade även hunnit surfa in på sidor med lättklädda damer vilket syntes i historiken.
Det blev bara till att lägga lika mycket tid på att rensa datorerna igen :)
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Nu vill jag läsa mer om landets framtidshopp! ;)
Jag med!

Ingen praktikant utan en kille som sökte jobb hos mig.
Han skulle provjobba en vecka då jag var lite osäker på hans kunskaper.

Han började med att komma 10 min.sent första dagen.
Vi skulle skruva trall på en altan jag reglat upp veckan innan så inget avancerat jobb direkt.
Vi kör på ca 15 lpm trall och jag hör att han pustar och stånkar.
Frågar hur det går:
Jo då det går bra, jävla kassa skruvar jag köpt bara.
Jaha säger jag, det är väl inget fel på dom?
Jo, man får ju ta i för kung och fosterland säger han.

Skumt tänker och ber han dra i en skruv. Har drar i en ny skruv och jag ser att nått är på tok.
Tar skruvdragaren, ser att han har dragit i dom baklänges, dragaren var alltså inställd på back!!!

Säger det till hinom och han ser ut som en fågelholk!

Dagen flyter på.

Nästa dag, 30 min sen. Åker ut till en kund som vi ska byta ytterdörr och altandörr åt.
Grannen kommer över och frågar om vi kan knacka in ett laminatgolv i hans hus.
Vi pratar lite och han frågar vad vi tar i timmen, svarar att vi tar 450 kr, dvs 225 efter rotavdrag.

När grannen gått iväg tittar killen på mig och frågar om jag inte har någon moral?
Jag tänker, vad fan nu då?
Frågar vad han menar men han går bara iväg. Jag fattar ingenting!
Killen kommer tillbaka 5 minuter senare och säger att det måste blivit nått missförstånd
Med vad undrar jag? Jo, börjar han, när vi pratade om min timlön sa du att jag skulle få 140 kr i timmen och nu hör jag att du tar 450 kr för mig!

Jaha, men vadå?
Ädu har ju blåst mig på 310 kr i timmen skriker han!!!

Spenderar 1 timme med att förklara hur saker funkar, han vägrar fatta att jag inte kan ge honom 450 kr/timme.
 
  • Gilla
Tokslut och 23 till
  • Laddar…
D09
hantverkare1 skrev:
Jag med!

Ingen praktikant utan en kille som sökte jobb hos mig.
Han skulle provjobba en vecka då jag var lite osäker på hans kunskaper.

Han började med att komma 10 min.sent första dagen.
Vi skulle skruva trall på en altan jag reglat upp veckan innan så inget avancerat jobb direkt.
Vi kör på ca 15 lpm trall och jag hör att han pustar och stånkar.
Frågar hur det går:
Jo då det går bra, jävla kassa skruvar jag köpt bara.
Jaha säger jag, det är väl inget fel på dom?
Jo, man får ju ta i för kung och fosterland säger han.

Skumt tänker och ber han dra i en skruv. Har drar i en ny skruv och jag ser att nått är på tok.
Tar skruvdragaren, ser att han har dragit i dom baklänges, dragaren var alltså inställd på back!!!

Säger det till hinom och han ser ut som en fågelholk!

Dagen flyter på.

Nästa dag, 30 min sen. Åker ut till en kund som vi ska byta ytterdörr och altandörr åt.
Grannen kommer över och frågar om vi kan knacka in ett laminatgolv i hans hus.
Vi pratar lite och han frågar vad vi tar i timmen, svarar att vi tar 450 kr, dvs 225 efter rotavdrag.

När grannen gått iväg tittar killen på mig och frågar om jag inte har någon moral?
Jag tänker, vad fan nu då?
Frågar vad han menar men han går bara iväg. Jag fattar ingenting!
Killen kommer tillbaka 5 minuter senare och säger att det måste blivit nått missförstånd
Med vad undrar jag? Jo, börjar han, när vi pratade om min timlön sa du att jag skulle få 140 kr i timmen och nu hör jag att du tar 450 kr för mig!

Jaha, men vadå?
Ädu har ju blåst mig på 310 kr i timmen skriker han!!!

Spenderar 1 timme med att förklara hur saker funkar, han vägrar fatta att jag inte kan ge honom 450 kr/timme.
Ha ha ha fyfan, nästan så man skulle ge upp ;) men han surfa inte porr iaf ;)

Klart vi tar med ungdomarna som söker anställningar också, lika smaskigt det 😄😄😄
 
D09 skrev:
Ha ha ha fyfan, nästan så man skulle ge upp ;) men han surfa inte porr iaf ;)

Klart vi tar med ungdomarna som söker anställningar också, lika smaskigt det 😄😄😄
Det tråkiga är att han inte var ungdom direkt. Han var 27-28 nånstans.
 
  • Gilla
t4bb3 och 1 till
  • Laddar…
D09
hantverkare1 skrev:
Det tråkiga är att han inte var ungdom direkt. Han var 27-28 nånstans.
Ha ha det blir ju bara bättre o bättre 😀😀😀
 
D09 skrev:
Ha ha det blir ju bara bättre o bättre 😀😀😀
Kom på en till:

När jag var anställd på ett av de största byggföretagen i sverige var det en praktikant som lyckades låsa in sig i bygghissen, fått panik och ringt sos.
Tydligen var han så chockad att missförstånd uppstod och larmet som gick ut var att bygghissen rasat ner med ett flertal byggare ombyggda till pannkakor.
Ett 10-tal ambulanser, brandbilar osv skickades ut till bygget.

Det konstiga var att han infe hade åkt någonstans, på den hissen var det grindar, dessutom typ en nätjalusi som man var tvungen att fälla ner för att komma någonstans.
Han kunde med andra ord bara öppna grinden och gå ut.

Han dök aldrig upp dagen efter, vet ej om han inte ville eller inte fick.
Kanske båda.
 
  • Gilla
ByggareSchyll och 4 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Nu vill jag läsa mer om landets framtidshopp! ;)
Ja, det är väl vi det.

Vänta dig inte något bättre :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Nästa dag, 30 min sen. Åker ut till en kund som vi ska byta ytterdörr och altandörr åt.
Grannen kommer över och frågar om vi kan knacka in ett laminatgolv i hans hus.
Vi pratar lite och han frågar vad vi tar i timmen, svarar att vi tar 450 kr, dvs 225 efter rotavdrag.

När grannen gått iväg tittar killen på mig och frågar om jag inte har någon moral?
Jag trodde först att hans moraliska tveksamhet kom ifrån att du skulle debitera kunden fullt pris för en uppenbarligen inkompetent lärling. Men den moraliska resningen hade han tydligen inte, utan det var bara sig själv han tänkte på.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag trodde först att hans moraliska tveksamhet kom ifrån att du skulle debitera kunden fullt pris för en uppenbarligen inkompetent lärling. Men den moraliska resningen hade han tydligen inte, utan det var bara sig själv han tänkte på.
Fast när han sade 450:-/timme kunde han väl lika gärna menat "jag gör jobbet till ordinarie pris medans min lärling hjälper till utan extra kostnad för din del"?
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
På jobbet snackas det om en praktikant (många år sedan) som efter någon vecka undrade vem som kom med alla mackorna.
Då visade det sig att han gick i kylen och tog sig en macka när han var hungrig. Inte en tanke på att folk gör sina mackor själva
 
  • Gilla
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Kloge skrev:
På jobbet snackas det om en praktikant (många år sedan) som efter någon vecka undrade vem som kom med alla mackorna.
Då visade det sig att han gick i kylen och tog sig en macka när han var hungrig. Inte en tanke på att folk gör sina mackor själva
Hahaha!

Vissa människor har verkligen noll koll
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jag trodde först att hans moraliska tveksamhet kom ifrån att du skulle debitera kunden fullt pris för en uppenbarligen inkompetent lärling. Men den moraliska resningen hade han tydligen inte, utan det var bara sig själv han tänkte på.
Nu är det såhär att jag har fler anställda än den killen.
Jag vet sällan vem som ska göra jobbet när jag tittar på det första gången.
Dessutom så är det i min värld tokigt att skicka mer än en gubbe på en golvläggning och jag skulle ju inte skicka dit klåparen själv.
Vi andra kostar 450 kr/timme
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kloge skrev:
På jobbet snackas det om en praktikant (många år sedan) som efter någon vecka undrade vem som kom med alla mackorna.
Då visade det sig att han gick i kylen och tog sig en macka när han var hungrig. Inte en tanke på att folk gör sina mackor själva
Ha ha ha

Tror den praktikanten jobbar på mitt företag nu ;)

Mycket mackor som försvann på en avdelning ett tag och folk var vansinniga ha ha
 
D09 skrev:
Ha ha ha

Tror den praktikanten jobbar på mitt företag nu ;)

Mycket mackor som försvann på en avdelning ett tag och folk var vansinniga ha ha
Det är inte bara praktikanter som stjäl mackor. Vi hade en arbetsledare som snodde mackor och helt ogenerat slog upp kaffe ur den termos som stod närmast.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skitstövlar finns överallt ... oavsett anställningsår, utbildningsgrad, kön, etnicitet eller samhällsklass.
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.