tommib tommib skrev:
En mer korrekt procedur är att visa genom prov att man kan, inte genom att visa att man suttit av en viss mängd tid.
Var inte det på förslag från Elsäkerhetsverket för några år sedan, men branschen gillade inte det?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.

Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
Man drar inte sönder alla skruvar av misstag.
Visst gör man idiotiska tabbar i bland. Men den där var verkligen lätt att se.

När det gäller utbildningen så finns det ju några trådar här med utbildat folk som ställer frågor på väldigt grundläggande nivå. Så frågan är hur bra utbildningen är.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Sluta mäta snopp och lägg upp mer roliga bilder istället!
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
R
F fisgris8 skrev:
Sluta mäta snopp och lägg upp mer roliga bilder istället!
Men min är ju smalast vad pratar du om🤣
 
  • Gilla
  • Haha
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket.
Tolkar jag @snaggletooth rätt har den här tomten inte ens stängt locket utan låtit det ligga kvar på skåpets botten...
 
Står det på hans profilsida??
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Tolkar jag @snaggletooth rätt har den här tomten inte ens stängt locket utan låtit det ligga kvar på skåpets botten...
Förmodligen då det endast är outbildat folk som gör det🤣
 
Han var kanske inte klar? Skulle komma tillbaks nästa dag och koppla rätt och sätta på locket?
 
  • Haha
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Han var kanske inte klar? Skulle komma tillbaks nästa dag och koppla rätt och jag sätta på locket?
Visar på just vad jag har påpekat människor i dagens läge gör allt för att undankomma ansvar. Och sedan finns det folk som gör allt för att försvara dessa okunniga montörer, En elkunnig montör kan inte lämna förrän kunden har ström det säger ju sig självt. Att lämna lock mm. Öppna är ett stort nej då det kan skada tredje man. Men du kanske inte bryr dig om din familj hade blivit drabbad låter det som.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Visar på just vad jag har påpekat människor i dagens läge gör allt för att undankomma ansvar. Och sedan finns det folk som gör allt för att försvara dessa okunniga montörer, En elkunnig montör kan inte lämna förrän kunden har ström det säger ju sig självt. Att lämna lock mm. Öppna är ett stort nej då det kan skada tredje man. Men du kanske inte bryr dig om din familj hade blivit drabbad låter det som.
Jag försvarar inte den installationen och hade blivit skitförbannad om någon lämnat det så där hemma hos mig.
Det de senaste 50 inläggen handlar om är hur systemet fungerar. Det är både tillåtet och vanligt att mätarbyten (och en massa andra elinstallationsarbeten) görs av folk som inte är elektriker.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Janu78 skrev:
Ingen elektriker.
Finns det någon mening i det du skriver?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Och sedan finns det folk som gör allt för att försvara dessa okunniga montörer,
Vem försvarar okunniga montörer? Som sagts tidigare ser ett seriöst företag till att dess montörer har nödvändig kunskap och gör ett bra jobb. Det är något att tacka de seriösa företagen för. Inte lagstiftningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Jag försvarar inte den installationen och hade blivit skitförbannad om någon lämnat det så där hemma hos mig.
Det de senaste 50 inläggen handlar om är hur systemet fungerar. Det är både tillåtet och vanligt att mätarbyten (och en massa andra elinstallationsarbeten) görs av folk som inte är elektriker.
A Avemo skrev:
Vem försvarar okunniga montörer? Som sagts tidigare ser ett seriöst företag till att dess montörer har nödvändig kunskap och gör ett bra jobb. Det är något att tacka de seriösa företagen för. Inte lagstiftningen.
Har du läst ovan?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tolkar jag @snaggletooth rätt har den här tomten inte ens stängt locket utan låtit det ligga kvar på skåpets botten...
Hm, det är jag som har formulerat mig slarvigt, locket var med största sannolikhet monterat och plomberat.
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till systemet med "montörer" inom yrket elektriker är den stora mängd montagejobb inom elektrikeryrket som inte kräver någon elsystemkunskap.
Lägga rör, hänga raddar, montera eluttag, naja kabel på stege, gräva ner kabel i backen och en hel del till.
Inget av detta kräver någon systemkunskap, man utför en order och läser en instruktion. Någon annan har redan dimensionerat och ritat och en ansvarig en våning upp tar ansvaret för systemet.
 
  • Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.