Fairlane
R Janu78 skrev:
Vad menar du?
Det är väl uppenbart? Det är ingen specifik utbildning som leder till att man blir elektriker, särskilt som att det inte är en skyddad titel.

De allra flesta som arbetar som elektriker har ingen egen auktorisation. Det innebär att den person som kommer hem till dig och drar om elen, monterar ny normcentral etc inte får åka hem och göra samma saker i sin bostad eller hos sina föräldrar/vänner på fritiden. Det är som att vara utbildat för att köra bil, men inte ha något eget körkort. Så länge de kör bil i tjänsten så får de göra det, men de får inte köra på helgen. Är du medveten om att det är så för den stora majoriteten.

Att en "utbildad elektriker" säger hur regelverket är betyder inte att den säger hur det ligger till utan bara hur hen uppfattat det, ungefär som att om du frågar olika bilförare om regler så kommer du få olika svar, några rätt några fel.

I denna tråd så är nog majoriteten av bilder, bilder på kopplingar utförda av hemmapulare, men det finns åtskilliga från den grupp du tror är felfria, dvs de som har utbildat sig. Många elektriker här har också beskrivit vad deras kollegor gjort för missar och ibland också vad de själva gjort gör missar.

Det finns till och med elektriker (även några med egen auktorisation) som påstår att en jordfelsbrytare bara skyddar jordade uttag.

Obs, ingen säger att vem som helst får göra vad som helst. Ytterst få tycker att vem som helst ska få göra vad som helst, men många tycker att kunskap är viktigare än tid.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
@Janu78
Näst sista meningen (den jag har markerat) är långt ifrån sanningen
[bild]

Återigen, man behöver inte ha någon auktorisation för att få och kunna jobba som elektriker.
Man behöver inte ha gått någon "treårigt gymnasium med inriktning el" eller liknande för att kunna och få jobba som elektriker.

Följande texter är saxade från [länk]
"Det finns flera olika sätt att välja på om du vill bli elektriker. Störst möjlighet att få jobb som elektriker efter utbildningen är om du läser en utbildning som leder till ECY-certifikat. Certifikatet är nämligen ett bevis på att du har den kompetens som krävs för att jobba självständigt och elsäkert."

"Vid validering spelar det ingen roll var du fått din kompetens. Det kan vara genom utbildning i Sverige eller utlandet, som lärling eller på något annat sätt. Det viktiga är att du har de kunskaper och färdigheter som yrkesrollen kräver."

"Ja, du kan validera dina kunskaper och färdigheter.
Har du till exempel jobbat en tid som elektriker men inte har någon formell utbildning till elektriker kan du validera dina kunskaper för att finna ut vad du behöver komplettera med för kurser."
Du kan och får skriva vad du vill!
Det jag säger är att dom elektriker jag jobbar med är seriösa och anställer endast utbildade elektriker så gör de flesta svenska smågöretag, man tar in skolelever som blir lärlingar som sedan certificierar sig och blir elektriker.
Man kan säkert undgå detta och det är skrämmande att det inte är en skyddad titel.
Detta är inte bara mina ord utan har pratat med elföretag som har funnits i åratal.

I o med detta så signa jag ut mig då det finns så många ordbajsare, besserwissrar och paragrafryttare i denna tråden som förmodligen alldrig har varit på en byggarbetsplats eller med någon elektriker som utför service jobb mm.
 
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl uppenbart? Det är ingen specifik utbildning som leder till att man blir elektriker, särskilt som att det inte är en skyddad titel.

De allra flesta som arbetar som elektriker har ingen egen auktorisation. Det innebär att den person som kommer hem till dig och drar om elen, monterar ny normcentral etc inte får åka hem och göra samma saker i sin bostad eller hos sina föräldrar/vänner på fritiden. Det är som att vara utbildat för att köra bil, men inte ha något eget körkort. Så länge de kör bil i tjänsten så får de göra det, men de får inte köra på helgen. Är du medveten om att det är så för den stora majoriteten.

Att en "utbildad elektriker" säger hur regelverket är betyder inte att den säger hur det ligger till utan bara hur hen uppfattat det, ungefär som att om du frågar olika bilförare om regler så kommer du få olika svar, några rätt några fel.

I denna tråd så är nog majoriteten av bilder, bilder på kopplingar utförda av hemmapulare, men det finns åtskilliga från den grupp du tror är felfria, dvs de som har utbildat sig. Många elektriker här har också beskrivit vad deras kollegor gjort för missar och ibland också vad de själva gjort gör missar.

Det finns till och med elektriker (även några med egen auktorisation) som påstår att en jordfelsbrytare bara skyddar jordade uttag.

Obs, ingen säger att vem som helst får göra vad som helst. Ytterst få tycker att vem som helst ska få göra vad som helst, men många tycker att kunskap är viktigare än tid.
Vad är det som säger att du har rätt i det du skriver?
 
U
Herregud, kan ni snälla lägga ned diskussionen?!
…alla vet att man föds till elektriker. Min pappa var elektriker och därav är jag också elektriker.
Jag kan inte vara den enda som 12-åring monterade ytterbelysning med rörelsedeckare och skymningsrelä?
 
  • Gilla
  • Älska
Jehu och 8 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Vad är det som säger att du har rätt i det du skriver?
Han är klokare än du.
 
  • Gilla
  • Haha
Slarvpellen och 5 till
  • Laddar…
R
Immobil Immobil skrev:
Han är klokare än du.
Hur vet du det? Återigen så visar denna tråden idiotin u att alla lägger sig i i vissa delar utav tråden o så blir det bara kaos.
 
R Janu78 skrev:
Du kan och får skriva vad du vill!
Det jag säger är att dom elektriker jag jobbar med är seriösa och anställer endast utbildade elektriker så gör de flesta svenska smågöretag, man tar in skolelever som blir lärlingar som sedan certificierar sig och blir elektriker.
Man kan säkert undgå detta och det är skrämmande att det inte är en skyddad titel.
Detta är inte bara mina ord utan har pratat med elföretag som har funnits i åratal.

I o med detta så signa jag ut mig då det finns så många ordbajsare, besserwissrar och paragrafryttare i denna tråden som förmodligen alldrig har varit på en byggarbetsplats eller med någon elektriker som utför service jobb mm.
Vilken typ av certifiering skaffar sig skoleleverna efter lärlingstiden?

Jag har utbildat mig till elektriker flera år efter att jag gick ut gymnasiet samt efter att jag gått på högskola.
Jag har jobbat som elektriker ett tag utan att ha någon egen behörighet, men nu har jag ett annat jobb där jag dagligen har kontakt med elektriker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken typ av certifiering skaffar sig skoleleverna efter lärlingstiden?

Jag har utbildat mig till elektriker flera år efter att jag gick ut gymnasiet samt efter att jag gått på högskola.
Jag har jobbat som elektriker ett tag utan att ha någon egen behörighet, men nu har jag ett annat jobb där jag dagligen har kontakt med
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken typ av certifiering skaffar sig skoleleverna efter lärlingstiden?

Jag har utbildat mig till elektriker flera år efter att jag gick ut gymnasiet samt efter att jag gått på högskola.
Jag har jobbat som elektriker ett tag utan att ha någon egen behörighet, men nu har jag ett annat jobb där jag dagligen har kontakt med elektriker.
värför har du ingen behörighet om du har gått i högskola o jobbat med det?
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken typ av certifiering skaffar sig skoleleverna efter lärlingstiden?

Jag har utbildat mig till elektriker flera år efter att jag gick ut gymnasiet samt efter att jag gått på högskola.
Jag har jobbat som elektriker ett tag utan att ha någon egen behörighet, men nu har jag ett annat jobb där jag dagligen har kontakt med elektriker.
Värför har du ingen behörighet? Du har utbildat dig i flera år samt gått på högskola?
 
"värför har du ingen behörighet om du har gått i högskola o jobbat med det?"

Gymnasieutbildningen och högskoleutbildningen var inom annat område, jag läste till elektriker ca 10 år efter gymnasiet, jobbade ett tag som elektriker fick sedan jobb inom det jag hade utbildat mig till från början.
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
"värför har du ingen behörighet om du har gått i högskola o jobbat med det?"

Gymnasieutbildningen och högskoleutbildningen var inom annat område, jag läste till elektriker ca 10 år efter gymnasiet, jobbade ett tag som elektriker fick sedan jobb inom det jag hade utbildat mig till från början.
Ok
 
tommib
Som andra har sagt, den texten blandar friskt mellan ECY-certifikation och auktorisation, vilket sagda certifikation alltså inte är. Det är deprimerande att till och med parter i målet gör sådana här självmål.

Man får inte göra något självständigt elinstallationsarbete med ett ECY-certifikat. Det måste finnas en auktoriserad elektriker som går i god för egenkontrollprogrammet, som måste finnas. Den enda som får arbeta självständigt som elinstallatör är alltså någon med relevant auktorisation, "Auktoriserad elinstallatör". Vilket är en skyddad yrkestitel.

Det roligaste är att det också är helt fel att man inte skulle få arbeta som elektriker. Det går alldeles utmärkt. ECY är en överenskommelse mellan facket och arbetsgivarorganisationen och har ingenting med författningen att göra. Exempelvis så arbetar alla industrielektriker (som inte hör till SEF) helt frikopplat från detta. Även om man arbetar inom installationsbranschen så finns inget krav alls på ett ECY-certifikat. Det enda som krävs är att företaget har ett egenkontrollprogram som backas av en auktoriserad elinstallatör och att man är upptagen i det på ett eller annat sätt (behöver inte ens vara med namn), då är det fritt fram.

Igen, detta fungerar i praktiken eftersom de flesta firmor och människor är seriösa men legalt finns inga hinder för parkbänkskenta att koppla så länge någon står för auktorisationen på kontoret.

Man kan argumentera för att detta systemet är en värsta elkoppling i sig...
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
R Janu78 skrev:
Vad är det som säger att du har rätt i det du skriver?
Elsäkerhetsverket...
 
  • Gilla
Slarvpellen och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Elsäkerhetsverket...
Vafalls, komma här dragandes med fakta?!
 
  • Gilla
  • Haha
claesborjesson och 9 till
  • Laddar…
A
Det är tre år på gymnasiet elprogrammet, en hel del praktik speciellt sista året som nästan är bara praktik ute på arbetsplatser, sedan lärlingstid 1600 timmar olika moment sedan 3 år till för att lära sig (1:a års montör-3:e års montör) sedan blir man fullbetald och är inte montör mer. Så att bli elektriker är ändå en lång väg att vandra när jag tänker efter.

Det var nyheter för mig att man snabbutbildar folk till att byta elmätare. Jag har inte hört talas om det här i norr då jag känner många elektriker som pysslar med det. Kanske är vanligt söderut. Om det är så har jag ingen anledning att misstro er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.