E
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har bara ställt en enda fråga i denna tråd idag och det var i mitt förra inlägg.

Så det är alltså förbjudet att ha en bristfällig gruppförteckning.
Hur noggrann behöver en gruppförteckning vara?

Detta är vår gruppförteckning,
[bild]
Inte ett enda allmänuttag är att omnämnt.

Detta är nog en ganska typisk gruppförteckning från 70-talet.
Men har du inte ett tillhörande ringschema där gruppernas placeringar är utritade?
 
Jo det finns, men det har inget med frågan att göra. Den delen som jag inte tog med i bilden står det inget om uttag mm, det står inget om om vilka uttag i sovrummen som matas från vilka grupper.

Nu försöker du leda bort från själva ämnet/frågeställningen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Jo det finns, men det har inget med frågan att göra. Den delen som jag inte tog med i bilden står det inget om uttag mm, det står inget om om vilka uttag i sovrummen som matas från vilka grupper.

Nu försöker du leda bort från själva ämnet/frågeställningen.
Snarare tvärtom men huvudsaken är att gruppförteckningen ska kunna förstås av en normal människa.

Hur detta uppnås är en annan pilsner, i grund och botten räcker det nog att det ger ledtrådar så du kan hitta rätt efter ett par tre försök. Exempelvis.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har bara ställt en enda fråga i denna tråd idag och det var i mitt förra inlägg.

Så det är alltså förbjudet att ha en bristfällig gruppförteckning.
Hur noggrann behöver en gruppförteckning vara?

Detta är vår gruppförteckning,
[bild]
Inte ett enda allmänuttag är att omnämnt.

Detta är nog en ganska typisk gruppförteckning från 70-talet.
Förkortningen "Bel" innefattar uttagen i rummet. Jag bodde förut i en trefaslägenhet där man på 50-talet inte brydde sig om att skilja på uttagen och belysningen fastän man kunnat. Nu bor jag i ett 60-talshus där man gjorde det billigt och installerade enfas med väldigt få grupper så en säkring omfattar hela köket och en annan resten av allmänuttagen/lamputtagen. I 50-talshuset renoverat typ 1990 fanns ingen JFB men det installerades i 60-talshuset vid motsvarande uppgradering.
 
Ringschemat tillför ingenting i vilka grupper som tar vilka uttag. Det enda ringschemat tillför en gruppförteckningen är att man snabbare kan hitta var gruppen finns.

Gr 13 tog uttag i två av sovrummen, gr 15 tog ena uttaget i tredje sovrummet. Gr 12 tar uttag i vardagsrummet.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Förkortningen "Bel" innefattar uttagen i rummet.
Det är bara ena sovrummet som har ena uttaget på samma grupp som belysningen i rummet.
När det gäller vardagsrummet så finns inget uttag i vardagsrummet som är på samma grupp som belysningen i vardagsrummet.
Även uttaget vid matplatsen ligger på annan grupp än belysningen över matplatsen.

På markplanet så är det bara uttaget i hallen och uttaget över diskbänken som ligger på grupperna för takbelysningen i vardera utrymme, samt ena uttaget i ett av sovrummen.
 
E
Konstigt schema som inte tillför någonting..
Och att lägga upp det är givetvis uteslutet.

Lite svårt att svara på din fråga då, i min mening.
 
Om man nu ska återgå till mindre bra elkopplingar så råkade jag ut för ett oväntat batterifel på bilen hemma på gården med ett halvlastat hyrsläp med trädgårdsavfall på dragkroken. Jag lånade en grannes bil och köpte ett nytt batteri som jag efter mätningar med tumstock trodde borde passa.
Nej, pluspolen funkade bra men det var en extrakabel på minus-jord, troligtvis associerad med antisladdsystemet, som vart för kort.
Jag hittade en bit EKLK 5x2,5 som jag skalade och satte hjälpligt fast med en M8 rostfri skruv och mutter. Inga felmeddelanden eller andra konstigheter hände: allt funkade bra och idag ersatte jag kludgen med en riktig kabel men den rostfria skruven fick hänga med.
Batteripolsanslutning i bil med provisorisk skarvad kabel och M8 skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E El-Löken66 skrev:
Konstigt schema som inte tillför någonting..
Och att lägga upp det är givetvis uteslutet.

Lite svårt att svara på din fråga då, i min mening.
Handifylld elschema-tabell som visar olika elektriska grupper, såsom tvättmaskin och bastuaggregat, inklusive ampere och area.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har du hela gruppschemat.
Exakt vad tillför ringschemat mer än att man vet placering av grupperna på gruppcentralen?
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Här har du hela gruppschemat.
Exakt vad tillför ringschemat mer än att man vet placering av grupperna på gruppcentralen?
Trodde du hade ett schema föreställande din lägenhet med gruppernas placering.

För det är bra annars.

Du har glömt att rita in diskmaskinssäkringens placering samt area.
 
Den där gruppförteckningen är original från när huset byggdes, gr2 cirkulationspump var redan bortkopplad & gr8 oljeaggregat var ersatt av fjv-central när vi köpte huset. Gr4 bastuaggregat var bara förberett för det, bastun har aldrig blivit inredd.

Jag har skrivit en egen gruppförteckning som är betydligt mer utförlig, sedan har elen gjorts om en del främst de senaste fem åren.

Det första jag gjorde efter att vi hade fått tillträde men innan vi flyttade in var att följa upp varenda tråd, från gruppcentralen ända ut till sista anslutningspunkt, jag ritade upp på papper exakt hur allt var kopplat, från dosa till dosa, sedan ritade jag in det i excel.

Schema över elinstallationer i ett hus med etiketter för belysning och uttag i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
"Alla sätt är bra, förutom dom dåliga" är ju ett vanligt ordspråk. Denna installationen bör rimligtvis infalla under den sistnämnda.

En hempulare som sänkt taket i ett sovrum och monterat utanpåliggande möbelspottar från IKEA med ett litet hål borrat för kabeln och där sedan alla kablar dragits upp genom ett hål till vinden där trafos sitter inkopplade.

Dragit lite ny FK och kopplat in i takdosan och sedan gipsat över den. Därefter skottat över takdosa och kablar med sågspån.

Ett pansarrör med ett spänningslöst vägguttag var uppböjt och hängde bredvid. Anledningen till att uttaget var spänningslöst var för att neutralledaren eller fasledaren hade lossnat och låg farligt nära pansarröret. Ingen toppenlösning!
 
  • Oordnad elinstallation på vinden med lösa kablar, öppna kopplingsdosor och säckväv som skyler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad elinstallation på vind med lösa kablar, svarta plastpåsar och överströdd sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt elinstallation med osäkra kablar och uttag ovanpå sågspån på vind, tecken på dåligt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation på vind med exponerade kablar och pansarrör samt sågspån omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad elektrisk installation på vinden med lösa kablar, hål i tak och sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet vägguttag med en lös kabel vid träbjälkar och isolering av sågspån, dålig elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med lossade kablar och pansarrör ligger på ett trägolv under en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
tobbbias och 15 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
"Alla sätt är bra, förutom dom dåliga" är ju ett vanligt ordspråk. Denna installationen bör rimligtvis infalla under den sistnämnda.

En hempulare som sänkt taket i ett sovrum och monterat utanpåliggande möbelspottar från IKEA med ett litet hål borrat för kabeln och där sedan alla kablar dragits upp genom ett hål till vinden där trafos sitter inkopplade.

Dragit lite ny FK och kopplat in i takdosan och sedan gipsat över den. Därefter skottat över takdosa och kablar med sågspån.

Ett pansarrör med ett spänningslöst vägguttag var uppböjt och hängde bredvid. Anledningen till att uttaget var spänningslöst var för att neutralledaren eller fasledaren hade lossnat och låg farligt nära pansarröret. Ingen toppenlösning!
"Hellre än bra"? Herrejösses!
 
  • Gilla
Riddec
  • Laddar…
Kanske inte den värsta men iaf inte bra.
Plockar ner en väggskiva
Väggskiva av trä upptagen för att visa en felaktigt använd apparatdosa bakom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och finner en apparatdosa använd som kopplingsdosa


Träpanelvägg med en felaktigt använd apparatdosa för ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som matar ett vägguttag.

Öppen vägg med felaktigt installerad apparatdosa och slarvigt dragna elkablar vid ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suck... Riva en väggskiva till (eller två) och fixa till slang.

/ Höghus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.