De brukar säga det ja. Men det är inte så, om förändringen inte kan kopplas till skadan.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Va synd att garantin på en bil (eller cykel) upphör när man byter till andra däck ... :crysmile:
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
" Förändring av produkten" brukar innebära förlust garanti.
Se @Daniel 109 s svar i inlägg #6464

Med ditt resonemang så skulle garantin alltså vara förverkad för alla som exempelvis behöver ansluta sin tvättmaskin/torktumlare fast och därmed klippa stickproppen?
 
D Daniel 109 skrev:
De brukar säga det ja. Men det är inte så, om förändringen inte kan kopplas till skadan.
Är du helt säker på det?
Jag är inte jurist, men man kan se det så här:
Konsument köper produkt A, med produktnummer X.
Leverantör utfärdar garanti för produkt A, med artikelnummer X.
Konsument förändrar produkten, så att den inte kan ha produktnummer X.
Är då leverantören bunden till sin gamla garantiförbindelse? Då uppstår ju frågan när det är så , att en förändring är sådan att typnumret inte är giltigt längre och när en leverantör blir skyldig att garantera en produkt, som han ej har i sitt sortiment.
Detta skulle kunna föda advokater ganska länge antar jag ;).
 
Göran.W Göran.W skrev:
Att dom gjort så beror på att sladden är för kort och monterar man längre sladd på maskinen slutar garantin gälla på maskinen.
Jag brukar be dom ringa en elektriker som sätter upp ett uttag på ett lämpligt ställe.
Då har alltså garantin på TM slutat gälla eftersom installatören har klippt kontakten,
Inzoomat foto av en avklippt kontakt på en vit yta med kakelvägg i bakgrunden som indikerar garantibrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inzoomad bild
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Va synd att garantin på en bil (eller cykel) upphör när man byter till andra däck ... :crysmile:
Kan faktiskt vara så, om du sätter på däck, som bryter mot typgodkännandet! D.v.s. det är inte samma produkt längre.
 
Om det blir en följdskada på grund av däcksexplosion kan tillverkaren komma undan. Men om ringklockan exploderar så har det inget med däcken att göra. Då gäller garantin. Motsvarande med andra prylar. Är skadan orsakad av din ändring så har inte tillverkaren ansvar. Annars har de det.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Garanti är ju helt upp till tillverkaren/säljaren att erbjuda, och då lär det ju vara upp till dom vad som gäller.
Inte att förväxla med reklamationsrätt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mikael_L
De flesta i denna tråd menar nog reklamationsrätten när de använder ordet garanti.

Men det är förvisso viktigt att ha koll på skillnaden.

Garanti är ett frivilligt avtal mellan säljare och köpare och kan (och bör kanske också) vara något mer långtgående än den lagenliga reklamationsrätten.
Men garantin kan också ha en massa begränsningar om säljaren vill utforma den så.
Det kan stå att stickproppen absolut ej får klippas, men troligare saker liknande att garantin ej gäller vid industriellt bruk osv.
 
Göran.W
Byter man sladd har man gjort ett ingrepp i maskinen så man sätter EG/EU-försäkran (CE) märkningen ur spel för maskinen överensstämmer inte längre med vad dom försäkrat.
Elsäkerhetsverket säger så här.
Grundläggande för elektriska produkter är att tillverkarens anvisningar ska följas. Är apparaten levererad med en fast ansluten sladd så ska det tydligt framgå i montageanvisningarna om man får byta ut sladden.
Det står inte i bruksanvisningen att man får byta anslutningssladden, så det är bara hänvisa till att man gjort en förändring i maskinen så det inte längre uppfyller EG/EU-försäkran och då har man inget att hämta när det gäller garanti om dom vill bråka.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Att-byta-sladd-pa-tvattmaskin/
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag vill visa min absolut värsta elkoppling någonsin som jag själv har gjort, bara innan ni ser den ska jag bara säga: Jag använder inte kopplingen mer.
Amatörmässig elkoppling med ojordad kabel, sockerbit, kondensator och en gammal tryckströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ja som ni kan se har jag använt en ojordad kabel kopplat till sockerbit, kondensatorn och den svarte sladden var kopplad till en gammal tryckströmbrytare (som sockerbit). Jag vill säga att det var tillfälligt och det var inte en permanent lösning och fläkten som det var kopplat till (EBM Papst) satt inte fastskruvat på något ställe. Om ni är 110% skeptiska på mina kunskaper på att koppla saker kan jag, om ni vill, lägga upp en bild på mina andra kopplingar som är tusen gånger bättre än denna. Iallafall stack där inte ut koppar...
 
Göran.W Göran.W skrev:
Byter man sladd har man gjort ett ingrepp i maskinen så man sätter EG/EU-försäkran (CE) märkningen ur spel för maskinen överensstämmer inte längre med vad dom försäkrat.
Elsäkerhetsverket säger så här.
Grundläggande för elektriska produkter är att tillverkarens anvisningar ska följas. Är apparaten levererad med en fast ansluten sladd så ska det tydligt framgå i montageanvisningarna om man får byta ut sladden.
Det står inte i bruksanvisningen att man får byta anslutningssladden, så det är bara hänvisa till att man gjort en förändring i maskinen så det inte längre uppfyller EG/EU-försäkran och då har man inget att hämta när det gäller garanti om dom vill bråka.
[länk]
Nu orkade jag inte titta i fler än 1 tillverkares och 1 installationsanvisning men så här skriver tex Bosch

Skärmbild av Bosch installationsanvisning för hushållsapparater med fokus på säker anslutning och varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”.....behörig elektriker byter sladd......”

”kontakten alltid går att nå. Om det inte går krävs fast installation.....”

Så här svarar Elgiganten på fråga om garanti

Skärmdump av Facebook-konversation där en användare frågar Elgiganten om garantin på tvättmaskin vid fast installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Göran: Jag har inte sagt att det per definition är tillåtet att göra ändringar. Men tillverkaren kommer inte undan sina skyldigheter även om det är gjort.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
För reklamationsrätten spelar egentligen inte tillverkarens anvisningar så mycket roll, direkt. Det står dig fritt att ändra produkten Fel som uppstår och som inte kan hänföras till ändringen är tillverkarens problem.

Detta är en tvingande reklamationsrätten. Har du gjort ändringar så är det möjligt att produkten inte längre får säljas vidare om den omfattas av något av direktiven som kräver CE-märkning. Men det har inte med reklamationsrätten att göra.

Sedan är garanti något som kan finnas utöver reklamationsrätten och ge fler rättigheter.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Kanske ändå skulle byta uttaget på altanen...
 
  • Rostigt och smutsigt vägguttag på träpanel, med brutet skyddslock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.