Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jo, fast nu får man väl diskutera om det där är en liten maskin eller inte... ;)
Själv har jag en Hilti TE-7-C. Den är liten (och lagom för mig).

//Patrik
Tja, allt är ju relativt. Du vet ju inte hur stor hans "stora" maskin är ... :D

Däremot hör det kanske mer till verktygsforumet ... :cool:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Och en bensinstation klassas INTE som expolosiv anläggning, det är bara en mycket liten bit i själva pumparna som är ex klassade.
 
Och bensin är inte explosivt
 
cust3000 skrev:
Och bensin är inte explosivt
Nä det går till och med att släcka med bensin under rätt förutsättning.
 
Nu är vi långt från elkopplingar men bensin kan inte brinna.
Det måste till syre eller annat oxidationsmedel.

6cl i ett 200 liters oljefat ska vara optimalt.

Protte
 
prototypen skrev:
Nu är vi långt från elkopplingar men bensin kan inte brinna.
Det måste till syre eller annat oxidationsmedel.
Gäller inte det alla ämnen?
 
Nej, krut t.ex.
...zinkit m.fl.
 
OT: Explosivämnen har då syret kemiskt bundet i sig självt, är det så ni menar?
 
Vad hände med alla värsta elkopplingar, har vi nått den perfekta världen där de är ett minne blott.
Bara undrar för jag har inte läst om dem på nu flera sidor i tråden.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
Återkopplar till värsta!
Jag håller på å installera i ett kök där färgerna varit kreativt blandade, från källaren, via vinden kommer fläktmatningen in till köket med röd jord, svart fas o vit nolla(fint än så länge..) vidarekopplad på enkeluttaget till kylen med gul tråd som jord, svart som nolla å vit som fas, vaffan det funkade ju, koppartråd som koppartråd eller?! Hela huset är lika spännande!
Mest intressant var ett borrat doslock för golvvärmeanslutning som satt vid ett eluttag i hallen.. Samtliga trådisoleringar hade nästan helt förkolnats och en läskig liten bit av vad som verkade vara asbest var inpetad som beröringsskydd eller liknande under doslocket, doslocket var av plåtlockmodell som kan påsees på nyare lättmetalldosor IP67
 
Andy78 skrev:
Vad hände med alla värsta elkopplingar, har vi nått den perfekta världen där de är ett minne blott.
Bara undrar för jag har inte läst om dem på nu flera sidor i tråden.
Allt handlar ju om bensinångor och taskiga elkopplingar är en bra Combo.
Uppenbarligen finns det några här på forumet som tror att det är helt ofarligt:D
 
Göran.W
anpe12 skrev:
Interna kopplingar i en korvmodul på en bensinmack. Dragavlastning, vad är det? :rolleyes:

[bild]
Dra inte i sladdarna då? :p
 
Göran.W skrev:
Här är ett lysande exempel på taskig el och bränsle inte hör ihop.
TWA 800
[länk]
Nu vet jag inte riktigt vad som är mest farligt, en varm grill, heta katalysatorer, saknad dragavlastning på el när det gäller explosioner en bensinmack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.