Blindnit skrev:
Jo.
Det beror som sagt på hur stor belastningen är i övriga anläggningen. Belastningen i anläggningen i övrigt på parallella grupper måste vara stor nog för att ge ett tillräckligt stort spänningsfall över nollan s.a. det kan driva en tillräckligt stor ström via jorden förbi jfbn. I en vanligt lastad villa så är det typiskt inga större problem, särskilt nära centralen, men inte 100%, långtifrån. Dålig överkoppling långt ute i en lampa i trädgården kan ofta ge de typiska "min jfb löser ibland"-problemen som så ofta avhandlas här. På ett hotellrum med egen jfb och utan övriga förbrukare så behöver det inte alls vara så. (Nu kommer jag inte ihåg hur mycket el jag gjorde av med, men det var mitt på dagen så det kan ha varit låg last.)

Nu skall jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte kommer ihåg om det fanns jfb, egen central för rummet eller ens var det var. Det var ganska många år sedan, jag kommer inte ens ihåg om det var ett äkta "våtutrymme" och det därför ens behövdes jfb. (Eller om det var i Sverige... :), nåja det var ett schuko iaf.)
 
Nyfniken skrev:
Det beror väl på vad du menar. Kontakt med nolla och fas med höger respektive vänster hand, så att strömmen går igenom hjärtat är inte bra. Extra dåligt då musklerna krampar och man kan inte släppa taget även fast man försöker.
Precis skall vi ta riskerna med 230V så är de väl (i ordning från minnet och vi tar bort brand från personskadorna, vilket iofs kan diskuteras);

1) Fallskador. Man får en "stöt" och ramlar ner från stege eller dylikt. Det är den största risken.

2) Påverkan på hjärta (och i viss mån andning om man sitter länge). Med så låg spänning som vi trots allt talar om så är hand-till-hand det klart farligaste scenariot. En amerikansk sjöman lär ska ha lyckat ta livet av sig med en multimeters 9V batteri genom att trycka mätspetsarna genom tummarna med mätaren inställd på ohmmätning... Snacka om Darwin award. Så därav det gamla tipset att stoppa vänsterhanden i bakfickan. (Vänster eftersom hjärtat sitter på den sidan). I vilket fall, kortslut inte tvärs över hjärtat från arm till arm, det är dåligt.

3) Brännskador. Notera att man kan bränna sig på *insidan* kroppen mha strömgenomgång, men att det iofs är ovanligt med så låg spänning som 230V. Man får inte igenom tillräckligt med effekt pss som med högspänning. Nu är det inget magiskt med det, som man ofta hör, om du lyckas bränna dig så mycket på insidan att du riskerar njursvikt el.dyl. så kommer du att må rejält illa, och även ha feta märken på utsidan så du kommer att ha tagit dig till läkare självmant. Det man skall ha i åtanke här är att barn *inte* skall tillåtas att bita i sladdar under några omständigheter. De brännskador i munnen som blir resultatet är så vidriga och potentiellt handikappande att det är värt att överväga dask på stjärten om det inte går att ta bort kabeln, bygga in den, eller lösa på annat sätt. Så otäcka är de. (Googla, men ni har blivit varnade. Det är en inte ovanlig skada i USA, men här har vi bättre isolering så det är inte så vanligt här, gudskelov.)
 
Om det var ett 110v rakapparatuttag så fungerar väl dom med induktion för att inte vara kopplade mot nätet? Då borde väl Jfb inte lösa ut?


Men det kanske var ett 230-uttag
 
Följde med en kompis på lägenhetsvisning. Innanför en inspektionslucka i det nybyggda badrumstaket fanns en intressant lösning.
Från en takdosa i gamla taket gick matning till lampor och vägguttag i badrummet - via en jordfelsbrytare som satt i en kapsling i taket.
Elcentralen saknade jfb så den som gjorde det försökte väl vara kreativ?
 
JFB i kapsling i badrummet, är det egentligen ett problem, funktionsmässigt? Jag har samma här hemma dit vi "nyss" flyttat, hus byggt tidigt 90-tal, ingen JFB. I badrummet sitter någon slags "badrumsspgel/skåp" med inbyggd JFB, lysrör och 230 V kontakt. Blir väl samma sak egentligen? Bortsätt från att vår JFB är trasig och man måste hålla i den i ON-läge för att man ska få ström. Och ja, den ska ut genom fönstret tillsammans med resten av badrummsinredingen och ja en JFB ska in i centralen ....
 
Om det är ett problem vet jag inte, den lösningen löser iaf ett problem, även om det såg hemmagjort ut. Var förresten en personskyddsautomat och ingen jfb som satt där, men den har ju också skyddsfunktionen. Då behöver kanske inte kompisen ta dit en elektriker direkt.
 
Håller med om att det inte är snyggt direkt. Om man ändå håller på, varför inte sätta in en JFB i centralen direkt? Även om den inte får plats så kostar det inte så mycket att få upp en liten kapsling brevid. Kanske värt att kolla att resten av elen i det badrummet ser skaplig ut?
 
Han kanske inte ville in och rota i centralen själv. Sånt måste ju en elektriker göra. Såg ok ut i övrigt dock
 
Appropå JFB i ett hotell... Om det nu finns, hur kopplas en sådan? Kan väl knappast vara en för hela hotellet?
 
Mikael_L
Problemet jag kan se med en (på osannolikt ställe) undangömd JFB är att den troligen aldrig kommer bli regelbundet testad mha testknappen, som det egentligen ska göras.
Och en JFB som aldrig "motioneras" kan tappa hela sin skyddsfunktion. Jag har varit med om det en gång, de som är elektriker har säkert varit med om det flera ggr.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Appropå JFB i ett hotell... Om det nu finns, hur kopplas en sådan? Kan väl knappast vara en för hela hotellet?
PoFF !!! :D :D
 
30ma och ett par hundra handukstorkar?
Den JFB:n lär begå självmord innan den har skruvats upp :)
 
Har sovit på 30-40 hotell senaste tiden, både i och utanför Sverige, har dock aldrig tittat efter jordfelsbrytare, men jag ska börja titta efter nu :)

De flesta rum har dock en egen liten gruppcentral, och jag gissar på att dom monterar en jordfelsbrytare i varje rum i de flesta hotell, det hade ju inte varit så fräckt att släcka ner en hel våning eller "flygel" bara för att någon har med sig en halv-kass mobilladdare..
 
Precis det är min erfarenhet också. Den är dock ofta inte synlig.

Bor just nu på hotell i Florida och på alla (något tjugotal) hotell jag bott på i USA så är det JFB inbyggd i vägguttaget i badrummen som gäller.

Jag har dock ännu inte haft anledning att skruva isär det. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis det är min erfarenhet också. Den är dock ofta inte synlig.

Bor just nu på hotell i Florida och på alla (något tjugotal) hotell jag bott på i USA så är det JFB inbyggd i vägguttaget i badrummen som gäller.

Jag har dock ännu inte haft anledning att skruva isär det. :)
Behövs det en anledning? Då skulle man inte lära sig mycket ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.