De är säkert härdade sen barnsben.
 
P
Lägger väll in ett bidrag jag med på denna klenod! IMG_5703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Såhär jobbar tydligen proffs...
IMAG2046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte den värsta kanske, men ändå väldigt slappt med tanke
på att detta är i en stor elnisch med två stora centraler precis
brevid, så möjligheten att dra ut en egen matning till trafon är överväldigande god :)
 
Klammer på kabel saknas även om man få ha den hängandes fritt en liten bit.
Täcklock saknas
Måste varit en lat person som inte orkade karva ordentligt så att kablarna kom ut på ett bra sätt.

Lösningen på denna installation hade varit bättre om man Satt en förhöjningsram.Blir mycket snyggare att gå ut med kablar då även om jag knappast hade gjort det utan i nödfall.
 
O
LGG-01 skrev:
Är ganska fast bara ganska övertygad om att även "där" så gäller Ohms lag eller är det totalt laglöst land. [bild]
Det är inte helt laglöst :) Det är bara så att elen är visst ofarlig där.... Det är bara här i väst som elen är så farlig:p
 
Angående duschen så fick jag svar av farsan att det är en vattenvärmare.
Dom nöjde sig med den temperaturen som va i duschen utan att slå på värmaren :)
 
Sån dusch har jag nyttjat i Brasilien. Intressant var att jordkabeln var lindad runt vattenröret för att sen hänga lös i luften. Ljuset blinkade då man slog på varmvattnet. Blev kalldusch där
 
Reste runt i 6 mån i Sydamerika och dessa vattenvärmare är mer regel än undantag på billiga hotell (de billigaste har bara kallvatten).

Fungerar faktiskt väldigt bra och bara vid ett tillfälle fick jag en stöt då jag tog tag i duschmunstycket för att rikta strålen. Inte världens roligasteupplevelse att stå blöt i duschen och inse att duschen leder ström... Är ju såklart billigt att installera då man bara behöver dra kallvattenrör men jag tvivlar på att man skulle få installera en sådan i Sverige i dag...
 
Jag är ganska glad om sådana är förbjudna, dessa känns ju lite som den elektriska stolen..

Den svenska(?) modellen med genomsträmningsvärmare som står under tryck känns bättre,
blir ju dyrare att installera, men livet har ett ganska högt pris tycker jag.

Typ en sådan här:
värmare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Effektbehovet hos en genomströmningsberedare är avsevärt !!
Ett duschmunstycke med normalt vattentryck (3 bar eller så) kan släppa släppa igenom över 10liter/min
För att värma kallvatten från säg +10 till +35 i det fallet krävs 17kW !!!! Kanske varmare kallvatten där i sydamerika men ändå.... är det +20 in så blir det ändå 10kW! , det är 43A VID 230V, kablarna ser ut som "rakapparatskablage" ... "lustig" är även strömbrytaren, ser ut som en miniatyr av någon knivbrytare (som satt på marmortavlor förr i tiden) som man kapslat in lite i plast :D
 
christoffer09 skrev:
Kolla från ca 1.20: [länk]

Ska vi prata zoner eller?
Eltejp var det ja. Intressant!
 
christoffer09 skrev:
Kolla från ca 1.20: [länk]

Ska vi prata zoner eller?
Den är ju jordad, ingen risk då! ;)
 
PST skrev:
Effektbehovet hos en genomströmningsberedare är avsevärt !!
Precis, jag tittade på min fjärrvärmemätare när ungarna badar och noterar att genomströmingsvärmeväxlaren drar upp till 30kW när man fyller badkaret. Det är då man inser varför vi inte har så många elektriska sådana i Sverige... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.