Även LED kan få värmeproblem. De har förvisso bara 10% (ungeffär) av effektförlusten som en halogenglödlampa har men de tål å andra sidan inte så mycket värme heller. Man bör hålla LEDlampan under 60°C även om de kan fungera vid högre temperatur. Generellt innebär högre temperatur kortare livslängd och mindre ljusutbyte.
Vill man och kan man modifiera armaturen för att hålla en ledlampa sval så kan det förbättra livslängden.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
:D
Det var bara menat som ett allmänt tips, även för övriga i tråden. IKEAs personal har naturligtvis ingen aning heller efter som de skickade ”en lampa som passar sockeln”. Frågan är om det ens var rätt från första början. Det var stora problem när kalljushalogen introducerades på bred front under 80-90-talen och saker och ting började brinna utan tydlig anledning. Lampan passade ju.

Samma problem kan teoretiskt uppstå med GU10-armaturer. IKEA har satsat på dessa där det inte finns fast LED-ljuskälla. Bra val generellt (ur hållbarhetssynpunkt) eftersom GU10 medger att ljuskällan kan bytas ut separat. När nu någon av misstag klämmer dit en gammal GU10 50W halogen med tillhörande värmeutveckling skall du se att saker börjar att brinna igen. IKEA skyddar sig naturligtvis med etiketten ”GU10, max 7W” i armaturen.
Nja, nu är det ju snarare så att produkten kom med belysningen monterad från fabrik. Så det är inte ens IKEA som gjort något (eventuellt) fel.
 
B Bjober skrev:
Borde inte Gunvert fått noteringen "Bästa svar" istället för denna spydighet?
Om man anklagar TS för saker som inte stämmer förtjänar man absolut ingenting.
 
S Seb_Martin skrev:
Om man anklagar TS för saker som inte stämmer förtjänar man absolut ingenting.
Fast nu har du missuppfattat mitt inlägg helt och hållet. Det refererar till sammanhanget och inte ditt ingrepp. Du har fått en ljuskälla att montera och gjort så. Helt korrekt. Du har inte heller haft anledning att ifrågasätta om det är rätt ljuskälla för din köksfläkt.
Om det då är som det verkar vara är en kalljushalogenlampa är det ändå tekniskt fel . Även från tillverkaren. Dessa ljusskällor kan endast sitta i öppna armaturer och aldrig i en köksfläkt. Det är i så fall fel redan i tillverkningen/konstruktionen/beställningen från IKEA.
Det finns väl femtielva exempel på där en tillverkares representanter inte har koll på sina produkter. :thinking:
 
D
Prova LED GU4. Funkar inte det, byt trafo till en som passar LED. Problemet ur världen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast nu har du missuppfattat mitt inlägg helt och hållet. Det refererar till sammanhanget och inte ditt ingrepp. Du har fått en ljuskälla att montera och gjort så. Helt korrekt. Du har inte heller haft anledning att ifrågasätta om det är rätt ljuskälla för din köksfläkt.
Om det då är som det verkar vara är en kalljushalogenlampa är det ändå tekniskt fel . Även från tillverkaren. Dessa ljusskällor kan endast sitta i öppna armaturer och aldrig i en köksfläkt. Det är i så fall fel redan i tillverkningen/konstruktionen/beställningen från IKEA.
Det finns väl femtielva exempel på där en tillverkares representanter inte har koll på sina produkter. :thinking:
Mycket möjligt att scenariot är som du beskriver, då med skillnaden att jag endast har monterat de lampor som faktiskt höll till slut. De fick jag skickade med post. Tidigare lampor satt som sagt i från leverans eller byttes av tillverkarens tekniker.
Problemet är att tesen inte kan bevisas då de lampor som höll kort tid är slängda sen länge.
Dock är det mycket bra information från dig! Trist bara att du började inlägget med att anklaga mig.
 
S Seb_Martin skrev:
… Trist bara att du började inlägget med att anklaga mig.
Vilket jag inte gjorde och inte heller hade avsikt att göra.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vilket jag inte gjorde och inte heller hade avsikt att göra.
Oavsett vad så hjälpte ditt förslag tyvärr inte. Decostar Alu finns endast som GU5.3, det är fortfarande GU4 som passar i fläkten.
De som sitter i nu och har hållit är inte heller helreflekterande.

Lägger ner detta nu eftersom vi inte kommer längre. Om jag inte får tag på lampor som håller så blir ju nästa steg att byta trafo. Hade hoppats slippa det, men det är ju billigare än att byta fläkten.
 
Det verkar stämma. Finns bara för MR16/GY5,3 med Alu-reflektor kvar. Dessutom tillverkas inga lampor längre. Bara restlager kvar. Lika bra att konvertera fläkten. Kanske en IKEA Trådfri-driver och LED-moduler?

På mitt extrajobb i secondhand-butik brukar vi skänka gamla ljuskällor tillsammans med lampan. Vad jag minns har vi kvar MR11/GU4, men osäker på effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.