Lånar tråden lite. har ett 12 eller 15l expansionskärl. Pelletsbrännare i äldre diompanna. Fyller upp till 1,1bar. Under natten har det sjunkit till 0,6 bar. Jag får fylla på kärlet flera gånger varje dag. Har inget läckage vid elementena för när jag köpte huset så gjordes fuktmätning vid elementskarvarna. Elementen är också jämnvarma både nära termostaten och längst bor längst ned. Jag ska lufta elementen i helgen. Jag har jämn och bra värme i hela huset. Ofta får jag också tömma vatten i en behållare under röret som övertrycksvebntilen är kopplad till. Är det min ventil som är kass? Svår att byta?
 
  • Gilla
kejjey
  • Laddar…
Vrid på hatten till ventilen ett par gånger. Packning har en tendens att bli hård.
Behöver du byta är det gjort på ett par minuter.
 
Håller med föregående, prova att motionera säkerhetsventilen. Kolla också så att du har rätt lufttryck i expansionskärlet.
Lite OT men om dina radiatorer är helt jämnvarma, så har du för högt flöde. Det ska skilja iaf 10 grader mellan tillopp och retur på radiatorn.

För övrigt verkar 12 eller 15 liters expkärl lite i minsta laget, om inte du har ett väldigt litet värmesystem.
 
Redigerat:
Har samma problem om trådstartaren, alltså att trycket sakta sjunker. När vattnet i slingan är kallt (sommar) sjunker det från 1 bar till 0,45 bar på ett par dagar och stannar sedan där, med varmt vatten (vinter) går det betydligt långsammare.

Har original golvvärme från 60-talet, stålrör ingjutna i betong, och enligt den gamla byggbeskrivningen ska alla ingjutna delar vara helsvetsade.
Misstänker läckande skarv som tätar bättre när det blir varmt, hade det varit hål i en slinga borde trycket sjunkit fortare och inte stannat vid 0,45 bar.

Gjorde påstestet på expansionskärlets övertrycksventil och påsen, en liter, blev full på några timmar men bara luft inget vatten, vad innebär det?

/Dea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.