Kan det finnas andra orsaker än det man värst befarar, att någon golvvärmeslinga läcker, ifall trycker på expansionskärlet sakta sjunker?
Har både radiatorer och golvvärmeslingor i systemet.

Just nu kör jag ju ingen värme alls, men under vintern så gick trycket ner från 1.5 som jag fyller upp till normalt sett, ner till 0.5 efter någon månads tid.

Nu på sommaren när systemet inte kör värme så ligger det i skrivande stund på 0.3.

Varje gång jag öppnar kranen och fyller på så tänker jag att allt vatten måste ta vägen nånstans, men i krypgrunden ser det torrt ut när man inspekterar blindbotten.
Det jag befarar är om isoleringen suger upp och gör det osynligt..

Idéer någon?
 
Systemet varierar i tryck beroende på hur varmt vatten du har i systemet. När öppnar säk och vilken typ av uppvärmningskälla har du?
 
Det kan mycket väl vara en läcka.. Men innan du tittar på det ska du se att ditt expkärl är helt, kan vara tomt på luft..
 
  • Gilla
Lakelander
  • Laddar…
Säkerhetsventilen är märkt 1.5 bar, och det är en bergvärmepump som matar både radiatorer och golvvärmeslingor med lågtempererat vatten..
Jag har inte fyllt upp mer än till 1.5, sen börjar rödmarkeringen på manometern...

Som nu, när det är 0.3bar, och pumpen inte går - vågar man fylla på till 1.5bar? Om pumpen sen startar så ökar ju trycker som silversmeden säger, och då ska väl i värsta fall bara säk.ventilen öppna?
(Överlag - ska man fylla på när pumpen går eller inte, om det är lågt tryck?)
 
Fyller du på till 1,5 så har du ju inget utrymme för expansion utan när värmen ökar löser säk och tappar vatten ur systemet. Skulle tro att lagom tryck är 1,0bar eller kanske lägre men inte högre.
 
Jag hade punka på mitt kärl,så när jag tryckte in luftventilen så kom det bara ut vatten och ingen luft.
Trycket sjönk varje gång pannan gick ner i temperatur.
Kolla som sagt kärlet.
 
Taxen skrev:
Jag hade punka på mitt kärl,så när jag tryckte in luftventilen så kom det bara ut vatten och ingen luft.
Trycket sjönk varje gång pannan gick ner i temperatur.
Kolla som sagt kärlet.
Men det olustiga är ju att vattnet jag fyllt på måste ha kommit ut nånannanstans? Det är ju torrt under expansionskärlet?
 
Det kan bildas vatten ånga i xp-kärlet. Med tanke på att du ligger så nära maxgränsen kan ångan sippra ut när det blir lite värmare och trycket sjunker snabbt.
Ställ en skål med lite tidningspapper under evakueringen, blir det fuktigt så skulle inte jag oroa mig för läcka.
Likaså skulle jag inte ha högre tryck än 1bar, för att ha marginal för tempsvängningar.
 
Menar du ställa skål med tidningspapper vid säk.ventil eller under kärlet, vid luftnippeln?

Bifogar skiss på hela "alltet" exp.kärlet sitter som på bilden strax ovan golvet, om det har
nån påverkan i detta.
 
  • Värmepump_SKISS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Balltre
  • Laddar…
Hej! Jag brukar smeta lite såpa utblandat men lite vatten (såpbubblor) på säkerhetsventilen
och knyta en påse runt säkerhetsventilen så det blir tätt för att se om den har pyspunka.
1.5 bar är lika som 15 meter borde räcka med 1.0 bar om du har ett slutet system.
 
Jag gjorde som växelventil föreslog, satte en påse runt säk.ventilen och satte hårt med gummisnoddar.
Efter några timmar var det lite luft i påsen som måste kommit ur ventilen...ska köra nu och kolla imorgonbitti efter längre tid.

Om det nu kommer luft där ur säk.ventilen, kan det verkligen vara hela anledningen att jag fått fylla upp med nytt vatten då och då?
 
  • Gilla
N-E karlsson
  • Laddar…
Hej! Det ska bli vatten/ånga om din säkerhetsventil läcker.Får du fylla på ofta?.Prova att köra på 1.0 bar och se om trycket minskar.Om du fyller till 1.5 bar finns risken att när det blir tryckutjämning så blir trycket för högt och din säkerhetsventil löser.Prova på 1.0 bar och se vad som händer.
 
Fyllde till strax under 1bar igår, och satte påse på säkventilen, och som jag skrev tidigare så var det lite luft i påsen igår kväll och likaså nu på morgonen. Hade tvingat igång värmen i systemet en stund igår.
Luft, men inte vatten i påsen alltså.
Det som talar emot en läcka är (kan jag tycka) att trycket håller i några veckor innan det märkbart sjunker.
Hade det varit hål i en golvvärmeslang som är trycksatt till 1 bar borde det sjunka mkt fortare....eller tänker jag fel?
 
Det håller jag med om.
Det verkar som att tätningen i ventilen är slut.
Den är av gummi, och tyvärr är värme och ånga något som tär på gummipackningar.
En sån ventil ligger runt 200 kr. Byt den så har du uteslutit den ur kalkylen om trycket fortsätter sjunka.
 
Hej Det här med att söka efter läcka kan ta sin tid man får enkelt ta det steg för steg.Några frågor?Har trycket minskat under hela tiden sedan du har fått din thermia insatt eller kom det i vintras.Har du luftat dina element(raddar).När det finns värmebehov blir alla dina raddar varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.