Rören går i bjälklaget mellan entréplan och källare. Från denna slingan finns de flesta tätningarna/kopplingarna då rören till elementen i källaren går ner från taket och elementen till entréplan går upp från golvet.

Det är inte Säkerhetsventilen som läcker,
 
Följer med spänning. Sitter själv med ett liknade problem.

Byggår 1968
150 kvm
souterränghus, tegel
inga rör i plattan, men några som går i väggar och golv mellan källare och övervånging.

Tappar (uppskattningsvis) några deciliter i veckan. Hittar inget synligt läckage.

Under em kopplade vi bort tryckkärl och säkerhetsventiler och pluggade dessa kopplingar. Värmen är avstängd.

Detta för att utesluta tryckkärl och säkerhetsventiler

Fyllde på vatten i systemet till 1,5 bar. På ca 2h sjönk trycket till 0,5.

Just nu sitter jag och väntar på hur nästa test faller ut.

Har fyllt på systemet till 1,5 bar igen och stängt både in och utgående vatten från pannan. Jag har en mätare på pannan och en vid tryckkärlet. En av dessa borde stå still och den andra sjunka.
Den ena visar hur pannan mår, den andra rör och radiatorer.
Återkommer med info om hur dom står om 2h...
 
Redigerat:
Funkade inte som tänkt, båda manometrarna följer varandra, sjunker i jämn takt. Systemet hänger inte ihop som jag trodde. Ger upp för idag, duscha på jobbet imorrn, kupévärmare i sovrummet inatt...
 
Att felsöka med tryck då expansionskärl är bortkopplat kan väl inte bli bra? Vart ska vattnet ta vägen då du ökar trycket? Vatten går ju inte att komprimera.
 
gusvo0185,

pratiskt sett är vatten inkompressibelt, men tittar man litet närmare går det faktisks att trycka ihop vatten också, men man behöver duktiga tryck:

Vid 20 grader
Tryck, Bar(a) __ Liter/kg
0,50 ______ 1,001821
1,00 ______ 1,001798
10,00 _____ 1,001385
100,00 ____ 0,997318
1000,00 ___ 0,961888

Vad betyder då ovan praktiskt. Antag att värmesystemet har 100 m rör med innerdiam 20 mm, då rymmer det 31,4 Liter vatten. Om man stumfyller trycklöst med vatten dvs vid 1,00 bar(a), vid 20 grader, så får man in 31,4/1,001798 = 31,344 kg vatten. För att trycksätta till 10 bar(a) behöver man trycka in ytterligare 31,4/1,001385 - 31,344 = 0,0126 kg vatten, dvs 12,6 gram vatten. Inte mycket. I verkligheten behöver man trycka in litet mer vatten, pga rörledningarna tänjer ut sig litet.

Det som händer då man ökat trycket i ett värmesystem, som saknar expansionskärl, är att rörledningarna tänjs ut litet, men de går tillbaka då man släpper ner trycket igen. Temperaturändringar i ett vattenfyllt system utan expansionskärl, påverkar trycket. En temperaturminskning kan lura en att tro att vatten har läckt ut. Men det kan finnas luft/luftfickor i det vattenfyllda systemet, som fungerar som expansionskärl. Se tabellen nedan.



Som framgår i tabellen nedan påverkar temperaturen trycket i ett vattenfyllt system väldigt mycket.
Temp, grader C_ Tryck, Bar(a)_ Liter/kg
19,845 _______ 1,30000 ______ 1,001752
19,890 _______ 1,50000 ______ 1,001752
20,000 _______ 2,00000 ______ 1,001752

Om man fyller upp systemet till 2,000 bar(a) vid 20 grader, och om det får svalna till 19,84 grader, då har trycket sjunkt till bara 1,300 Bar(absolut). Det kan vara detta Milltex ser.

För att få trycket en manometer visar, får man dra av 1,013 bar från bar(a).
Dvs 2,000 bar(a) = 2,000 - 1,013 = 0,987 bar(e), dvs effektivt tryck so m en manometer visar.

Det programmet jag använd för beräkningen för vatten är IAPWS-IF97 och är industristandard, och mycket noggrant. Det tar givetvis ingen hänsyn till att rörledningen utvidgar sig, utan betraktar endast själva vattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Milltex och 2 till
  • Laddar…
Intressant info! Tusen tack!
Jag förstod att temperaturen påverkar manometrarna med bortkopplat expansionskärl. Men inte att det handlade om så stora skillnader. Det kan mycket väl ha varit det som hände eftersom systemet inte hade svalnat helt innan jag började prova.

Jag vill förtydliga att värmen nu är helt avstängd. Min avsikt är att inte sätta på den för än läckan är lokaliserad och åtgärdad.

Jag ska fylla på en gång till ikväll (när det är som svalast) och titta igen imorgon eftermiddag när solen värmt upp huset, och till viss del värmesystemet, och se om jag ser en ökning av trycket.
Eftersom det läcker så lite så var min tanke att det skulle underlätta felsökningen eftersom manometrarna nu reagerar snabbare på det lilla läck som jag misstänker att jag har.

Det blir alltså kortare väntetid när jag i nästa steg kommer försöka stänga av alla radiatorer och sedan släppa på tryck till radior 1, sedan 1 och 2, sedan 1,2,3. När jag ser att trycket skjunker så har jag gränsat av sökområdet så gott jag kan.

Vad tror ni? Någon som har tips på lämpligare läcksökningsmetod?
 
Redigerat:
Jag känner att jag måste be Avle om ursäkt för att jag tryckte in mitt problem i samma tråd.

Hoppas vi kan följa varandras felsökning och förhoppningvis lära av varandras framsteg och motgångar. Säg till om du misstycker så skjuter jag ut mig ur denna diskussion och startar en ny.
 
Redigerat:
Milltex,

förmodligen har du inte helt luftfritt vatten i ditt stumfyllda värmesystem, som du nu läckprovar. Det är nog alltid litet luft(kväve och syre löst i vattnet), och kanske någon liten luftblåsa. Då blir variationerna i tryck inte så våldsamma vid temperaturförändring, som tabellen ovan visar.
Helt klart är det inte lätta att hitta läcka på rörledning som är oåtkomlig för inspektion. Speciellt inte om den är liten.

Vi har i ett hus, byggt 1956, då installerades en oljepanna. Olja var snorbilligt då. Förmodligen är rören till de vattenburna radiatorerna järnrör tätade med lin på rörgängorna. Radiatorerna är fortfarande de samma, men sedan 20 år finns en elpanna. När en viss radiator börjar värma knäpper det under golvet där värmerören löper. Det är rörens värmeutvidgning som gör det. När rören svalnar knäpper det också. Läcka finns nog inte (ännu, kanske ska man säga)
 
Redigerat:
  • Gilla
Milltex
  • Laddar…
Nu inträffade något som jag inte förstår...

Jag gick ner och tittade på mätarna som nu visade 0bar i både panna och system. Jag öppnade upp till- och frånvatten till pannan så värmesystem och panna nu påverkar varandras tryck igen.

Fyllde på vatten i systemet så det nu stod på 1,0 bar. Min tanke var att ha ca 0,5 bar åt båda hållen om trycket skulle öka eller sjuka under natten/morgondagen.

Jag öppnade vattenkranen i tvättstugan och började spola ur det varmvatten som fanns kvar i rör och varmvattenberedaren i pannan.

Det som nu hände var att trycket stack iväg ordentligt på bara 1-2 minuter. Det gick från 1,0 bar till 1,7 bar!
Hur är det möjligt?! Jag kyler alltså ner pannan/varmvattenberedaren och trycket ökar! Borde det inte trycket sjunka?
 
Radiatorvatten och varmvatten har väl inget förbindelse med varandra, om allt står rätt till, utan är helt skilda system. Varmvatten är ju uppvärmt dricksvatten. Den enda förbindelsen de har med varandra är väl rörstumpen med avstängningsventil för dricksvattenpåfyllning till radiatorvattnet.
 
Nu lyckades vi frånskilja värmesystemet från panna. Har provtryckt igen. Pannan håller tryck, värmesystemet tappar.

I ett av rummen har vi haft en ojämnhet i golvet sedan vi flyttade in för ett par år sedan. Nu inbillar jag mig att den ojämnheten har blivit mer påtaglig/sämre.
Att planlöst börja riva i golv och väggar utan att veta vart felet är känns inte rätt. Det känns som jag har gjort det som går nu på egen hand....

Ska ringa FB imorgon och be dem skicka hit någon så fort som möjligt. Jag hoppas de får med sig en fuktmätare och kan bekräfta/dementera min farhåga.
 
Dom borrar hål i ditt golv som är så små så det krävs noga inspektion för att se dom, sedan mäter dom med fuktmätare där. Funkar jättebra. Mycket lättare än att stå och klia sig i huvudet eller riva upp en massa golv i onödan.
 
Kopplade ihop pannan till ursprungsläge igen. Blev trött på kallduschar och värmefläkt.

Lånade fuktmätare hos lokala färghandlaren. Mätte upp mellan 10-100% fuktiget i bubblan på laminatgolvet, som ligger ovanpå originalparketten.
Plockade bort laminatgolvet. Hittade en mörkbrun/svart fläck som var genomsur, ca 50x50cm.
Kapade upp parketten med handklinga, hittade genomblött kutterspån som börjat mögla.
Tog bort spånet, hittade rostig rörskarv som fuktade. Syndes snabbt när jag lindade hushållspapper runt röret.

Ringer FB imorgon och hoppas på att dem är lite snabbare än vad dom varit hittills.... lovat att de ska ringa upp men inte gjort det. Sedan hänvisat till Anticimex som inte heller varit så alerta...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mitt i all jävelskap, så grattar jag dej till att du hittade felet och att det trots allt verkar vara "hanterbar" storlek på skadan.
 
Tack för dom uppmuntrande orden. Det såg mycket värre ut en vad jag trodde, det måste ha stått och småpissat under längre tid. Jag är rädd för att det måste rivas upp ytterligare golv för att det ska torka ur ordentligt och kunna mögelsanera. Det luktar som faan i hela huset nu. Men det är klart att det är skönt att kunna bocka av felsökningsarbetet och nu gå på nästa etapp!
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.