Och det är inte CarMan i det här fallet har han ganska torrt på fötterna.
 
Kan man inte cykla med torra fötter?? ;D

Skämt åsido, jag tycker också att CarMans resonemang låter vettigast, utan att ha någon erfarenhet av värmepumpar.
 
CarMan, för jämförelsen skulle du kanske även nämna installationskostnaden för berg- respektive frånluftsvärmepump.

Tummenmittihanden2, har du uteslutit både fjärrvärme och pellets helt, och i så fall varför? Vad är det för typ av hus; enplanshus med öppen planlösning eller tvåplans med sluten? Hur centralt hade du tänkt placera täljstenskaminen?
 
Tomtebo skrev:
CarMan, för jämförelsen skulle du kanske även nämna installationskostnaden för berg- respektive frånluftsvärmepump.

Tummenmittihanden2, har du uteslutit både fjärrvärme och pellets helt, och i så fall varför? Vad är det för typ av hus; enplanshus med öppen planlösning eller tvåplans med sluten? Hur centralt hade du tänkt placera täljstenskaminen?

Vem har pratat om bergvärme?
Jag tycker han ska satsa på jordvärme!

Ej jordvärmepump kosta ca 45 000:- sen måsta man gräva ner 400M mark kolektor, då man vid nybyggnar redan har en grävare på plats för att plana ut tomt & lägga grunden för husets platta, så slipper mantransportkostnader o sånt. du behöver bara betala den extra tim kostnad det tar att gräva. om nu tomten är mycket oljämn, kanske det går hand i hand med utplanings arbetet.

Själva inkopplingt arbetet motsvarar ju samma arbete som för frånluftsvärmepumpen.

nu drar jag lite gissningar, men dom ska inte vara allt förlångt ifrån verkligheten.

totalt kostar nog en jordvärmeanläggning vid nybygnation ca: 70 000:- & årsförbrukning för värme/vatten blir 7000kWh
en vanlig frånluftsvärrmepup kostar 45 000:- & förbrukar 15 000kWh
en twin 65 000:- & förmrukar 12 000kWh
Comfortzone 70 000:- & förmrukning 10 000kWh


sen om man nu tänkt att elda ner huset nått år så är det ju klart svårt att få en jordvärme anläggning att totalt sett vara billigare än frånluftsvärmepumpen.
Fast för all dom som ska bo eller åtminstånde inte elda upp huset inom dom närmsta 20-30 åren så är det ju en visentlig skinnad i pris, så stärsta delen på den långa perioden faktiskt är driften o inte diferansen i instalationskostnad
 
Tummenmittihanden2, en sak till: är du säker på att det inte finns vattentäkter i närheten av din tomt?
 
Ni mera alltså på fullt alvar att man ska dim värmepumpen efter husets max effektbehov.
 
svette skrev:
Ni mera alltså på fullt alvar att man ska dim värmepumpen efter husets max effektbehov.
normalt gör man inte det, men jag rekomenderar det starkt, har så själv!
normalt ligger man väll på 75-80% av effektbehovet
& på en villa med 10kW effektbehov blir det 7,5-8kW
en annan VIKTIG sak är att kolla pumpens igentilga effekt, inte modellbeteckningen.
ofta anges pumpens effekt vid 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värme bäraren, men när det är som kallast så behöver man ju varmare vatten, så det är bra at kolla vilken effekt pumpen levererar vid 50 grader på värmebäraren. & sen om man tar in offerter så ska man kolla vilken temp dom räknar med på köldbäraren, ofta räknar dom med korta bårrhål, hör att kuna ge den billigaste offerten & detta ger en köldbärare på under 0 grader, vilket så säknet pumpens efekt yttligare.

så om ni köper en pump på 7,5 kW till ett hus med effekt behov på 10 kW i tron om att ni dimensionerat bra, så kan det ju visa sig att pumpen bare ger 7kW vid 50 grader & fram i februa ari när "rt för klena borrhål är kalt" så kanske den bara ger 6,5 kW
& då har ni ju helt plötsligt bara en pump som ger 65% täckning & elpatrunen går in o värmer med 3,5 kW

Hade vi haft en vanlig frånluftsvärmepump, så hade den kansk kunnat leverera 1,5kW & el patronen får stå för 8,5 kW

inte nog med det, frånlufts värmepumpens kW koster ca 50 öre att produsera, medans markvärmepumpens kW kostar 30 öre att produsera, så även om dom gav samma effekt så är markvärmepumpen billigare i drift.
 
Okej då förstår jag varför du inte tycker om frånluftare.
Men hur får du det med gångtiderna på en överdimad pump?
 
svette skrev:
Okej då förstår jag varför du inte tycker om frånluftare.
Men hur får du det med gångtiderna på en överdimad pump?
jag går in o ändrar tiderna i styrenheten. man ska inte köra på default, ovavset över dim eller inte. sen kan man om man vill instalera en volymförstorare (det är en 200liter tank, typ en vvb som kopplas iseria med radiatorkretsen, innan den delarsig. man ska inte ha sen som ack, utan vattnet ska bara gå raktigenom den)

min pump klarar 110% av mitt hus värmebehov & jag har lika få starter som alla andra om man jämför, man jag har bara hälften så många gångtimmar.
jag har kört den både med & utan volymförstorare, skilnaden blir att man kan trimma COP lite mer med volymförstoraren
 
CarMan skrev:
sen kan man om man vill instalera en volymförstorare (det är en 200liter tank, typ en vvb som kopplas iseria med radiatorkretsen, innan den delarsig. man ska inte ha sen som ack, utan vattnet ska bara gå raktigenom den)

Det går väl köra en ack/soltank oxå bara rakt igenom.. ::)
 
Om man nu skulle få problem med för många starter och för kort gångtid, är det något principiellt som hindrar att man kör en värmepump mot en ackumulator? Annat än att man får de förluster som alltid uppstår när ackumulatorn svalnar (om de nu inte är "nyttiga" och alltså värmer huset ändå)?
 
Att köra VP mot acktank är inte så bra, för att få den bästa ekonomin bör man köra med flytande kondencering så att pumpen aldrig behöver göra varmare vatten än nödvändigt. För det är stor skillnad i verkningsgrad om pumpen gör 35 gradigt vatten eller 55 gradigt.
 
Sätter man värmepumpen på returen från elementen innan ackumulatorn så får den jobba med kallt vatten.
 
apersson850 skrev:
Om man nu skulle få problem med för många starter och för kort gångtid, är det något principiellt som hindrar att man kör en värmepump mot en ackumulator? Annat än att man får de förluster som alltid uppstår när ackumulatorn svalnar (om de nu inte är "nyttiga" och alltså värmer huset ändå)?

en värmepump har sämre COP (verkningsgrad var efter den tvingas att göra varmare vatten, så för att hålla ned tempraturen så vill man inte köra mot ack, då man då helatiden värmer acken till 55 grader. kör man bara mad volymförstorare så gör inte värmepumpen varmare vatten än vad som behövs, vilket kan vara 35 grader eller så.

det är därför en stor fördel att överdimensionera radiatorsystemet också!

jag har svårt att tro att man ka få så våldsamt stora problem, då jag själv ha en kraftig överdimensionering & allt funkar bra.
MEN, det finns alltid ett men, jag har också ett överdimensionerat radiatorsystem, så man kan ju igentligen överdimensionera radiatorsystemet istället för att sätta in en volymförstorare, det gör mer nytta!
 
elmont skrev:
Att köra VP mot acktank är inte så bra, för att få den bästa ekonomin bör man köra med flytande kondencering så att pumpen aldrig behöver göra varmare vatten än nödvändigt. För det är stor skillnad i verkningsgrad om pumpen gör 35 gradigt vatten eller 55 gradigt.  
Det går ju köra med flytande kondesering med acktank oxå det beror bara hur den kopplas.. Förstår inte problemt.. ::)

Här finns några alternativ med flytande kondensering med 750 liters acktank o solfångare..
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.1.pdf
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.2.pdf
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.3.pdf
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.4.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.