holmertz skrev:
Räknar jag in sotningsavgifterna ( 2 st på vardera 750 kr)
Menar du verkligen att du betalar 750kr för en sotning?
 
I vår kommun kostar en sotning 560 (kollade räkningen). Är det mycket eller lite?
 
Inga fler som har några smarta synpunkter???
 
bjorkskog skrev:
Inga fler som har några smarta synpunkter???
Om jag va du skulle jag köpa en begagnad pelletsbrännare på blocket, T.ex en janfire flex av nyare modell o köra med den i befintlig panna då den kan hålla i 10 år till..
Ofta säljs brännarna beg inkl veckoförråd, Om inte annat brukar skruv ingå o då bygger du ett veckoförråd av pallkragar...

Ang konsumetverkets energikalkyl så stämmer den rätt exakt för mej då vi bytte till pellets, Även fönsterbytet verkar stämma bra om jag ser till dom 2 åren som gått med nya fönstren..

5-6 ton pellets/år skulle jag tippa att du skulle göra av med, En ny panna kanske minskar förbrukningen med 1-1,5 ton/år...
 
är det stor skillnad på en ny respektive en pelletsbrännare som har några år på nacken?
 
Man kan ju undra varför det säljs begagnade pelletsbrännare om dom nu skulle vara bra? Hade jag en bra fungerande anläggning som jag var nöjd med, skulle jag knappast sälja den
 
bjorkskog skrev:
är det stor skillnad på en ny respektive en pelletsbrännare som har några år på nacken?

Janfire flex av senare model el efter -03, Den är lika idag som då o har bra kvalite/hållbarhet...

Köper du en sådan begagnad idag så kan du köra o se hur det funkar med pellets för dej, Blir det pannras så kan du ju fundera på om du ska köpa en panna o fortsätta med pellets el slänga ut allt o skaffa vp/ved anläggnyng..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.