anna_jimmy skrev:
Vi har oxå köpt ett nybro med en nibe 360 men vi kommer ha en fjärrvärmemodul till den, är det någon som vet om pannan "räcker" då eller har man ändå samma problem med hög elkostnad? Vår panna kommer ju gå på fjärrvärme men elpatronen kanske går in ändå??
Är absolut inte mitt område så jag är tacksam för alla svar!
Vid fjärrvärmedrift skall inte elpatronen vara ansluten.
Lossa därför elpatronskablarna vid elpatronen
samt isolera och bunta ihop dem.

Hämtat från
http://www.nibeonline.com/pdf/611754-2.pdf
 
Om ni ändå inte kan välja bort Nibe 360P:n kan ni väl köra med den så länge. Den räcker nog rätt hyggligt för 120kvm. När ni väl inreder övervåningen kan ni ju ta beslutet då, om ni vill komplettera med en luft/luft-värmepump uppe eller byta till en större frånluftvärmepump. Har ni tur har det kommit en ännu effektivare pump då! Men det är klart, det är ju skönt att ha så mycket som möjligt klart från början.

/Pontus
 
Vi satte in en CZ CE 65 i mars i år, vi betalade 74 för installation och extra givare + matta. Jag skulle tro att du kanske får fundera över 65a? Över 180 kvm brukar de väl säga för en 65a?
Vi är nöjda så här lång men vi har ju inte haft den över en vinter ännu. Visst låter den när den går för fullt. Men tänker man på alla sköna tusenlappar man spar så får det vara värt det anser vi.

Vi har ett nybyggt hus om 175 kvm + biytor på 60 som också går under pannan. Vår leverantör satte in en IVT 490 som är motsvarigheten till Nibe`n. Vi hade den nästan ett år och den gick på elpatron så fort det blev kallare än 10+ ????????? Vi var rasande. Vi fick som tur va sålt privat vår IVT för 20 och köpte sedan en Comfort Zone.
 
Vi kan välja bort Nibe, men frågan är hur mkt vi får för den. Tjänar man verkligen in de ca 50-60 000 under dess livstid??

Vi planerar att isolera övervåningen och förvandla huset till 197 kvm inom 2 år. Vill helst inte ha luft/luft då det känns som något man tar till i nödvall, nu har vi ju valet.

Stora frågan kvarstår, tjänar man in ca 50-60 000 på CZen?
 
Solana skrev:
Vi har ett nybyggt hus om 175 kvm + biytor på 60 som också går under pannan. Vår leverantör satte in en IVT 490 som är motsvarigheten till Nibe`n. Vi hade den nästan ett år och den gick på elpatron så fort det blev kallare än 10+ ????????? Vi var rasande. Vi fick som tur va sålt privat vår IVT för 20 och köpte sedan en Comfort Zone.
Kallare än 10+!?!?!? Uschusch!!! :-O

Väntar på svar ang prisavdraget... och om någon kan hjälpa till med att räkna ut om man tjänar in de där 50-60 000 under CZ'ens livstid så är jag oerhört tacksam... :)
 
Plexus: Tack för infon, nu rätades många frågetecken ut om jag fattar det rätt har vår panna en effekt på 10 kW vilket ska räcka gott o väl till vårt hus med garage. Ska ta en tur ut till en återförsäljare för att klara ut några fler frågor....:)
Konstigt att man inte kan komma till denna sida från nibe.se
/Anna
 
snysop skrev:
Kallare än 10+!?!?!? Uschusch!!! :-O

Väntar på svar ang prisavdraget... och om någon kan hjälpa till med att räkna ut om man tjänar in de där 50-60 000 under CZ'ens livstid så är jag oerhört tacksam... :)
Kolla på deras hemsida och på www.varmepumpsforum.com
Lite generaliserande så är CZ en värmepump som betalar sig tillbaka väldigt snabbt (lite beroende på storleken på huset). Dock är ju luft/luft överlägsen då den är så billig att installera.
Vi räknar med en extra kostnad på 60 000 efter avdraget för IVT490 på 30 000. På 7 år har vi räknat hem pengarna med ett energipris på 1 kr/kwh.

Vårt hus är på 190kvm och ligger i Uppsala.
 
anna_jimmy skrev:
Plexus: Tack för infon, nu rätades många frågetecken ut om jag fattar det rätt har vår panna en effekt på 10 kW vilket ska räcka gott o väl till vårt hus med garage. Ska ta en tur ut till en återförsäljare för att klara ut några fler frågor....:)
Konstigt att man inte kan komma till denna sida från nibe.se
/Anna

nibe.se
klicka på "Villaprodukter"
på vänsterkanten "Sök dokument"
 
snysop skrev:
Kallare än 10+!?!?!? Uschusch!!! :-O

Väntar på svar ang prisavdraget... och om någon kan hjälpa till med att räkna ut om man tjänar in de där 50-60 000 under CZ'ens livstid så är jag oerhört tacksam... :)
Merkostnaden bör inte vara större än ca 45'. Du bör få ca 30' i avdrag och köper en CE65 för 65'. Montaget är detsamma så det ska du inte betala något extra för. Jag gissar på att du tjänar 5000-6000 kWh/år jämfört med en 2 kW flvp. Du tjänar då in merkostnadenpå 7-8 år. Om elpriset går upp tjänar du in den fortare.
 
Hmmm......... 30' i avdrag tror jag inte att det blir. Jag misstänker snarare runt 15' - eller vi räknar med 15' för att inte bli besvikna om det blir 10' ;) Allt över 15' är ju en bonus. Nåväl, idag hoppas jag på att få svar från SMV!!

Stort tack till er som hjälp mig att få ett årsantal!! :)
 
Ha.

Fy vad dåligt.

15 500 får man i avdrag för Niben. Då är ventilationen kvar, alltså 15 500 för enbart panna.

Så kul var det....

Vad ligger en CZ65'a på? Eller räcker 55'an? Har inte golvvärme eller högt i tak.
 
Frågan är om det inte är mer värt att installera luft/luft istället............ kan ju köpa nästan 5 st luft/luft för mellanskillnaden och dessutom få AC.

Hur fungerar en luft/luft tillsammans med Niben?
 
BJohan skrev:
Merkostnaden bör inte vara större än ca 45'. Du bör få ca 30' i avdrag och köper en CE65 för 65'. Montaget är detsamma så det ska du inte betala något extra för. Jag gissar på att du tjänar 5000-6000 kWh/år jämfört med en 2 kW flvp. Du tjänar då in merkostnadenpå 7-8 år. Om elpriset går upp tjänar du in den fortare.
När du väljer bort Nibes pump försvinner även ventilationspaket, ritningar och entreprenad. Detta är det som orsakar den högre kostaden.

v-paket 12 000
ritningar 500-1000
installation 10 000?
Sen kan man klara sig med en mindre merkostnad om man tar den inbyggda vattentanken.
 
Kungkokos,
Nej, inte hos SMV - då är det bara pannan som försvinner. Iaf enligt säljaren och i pappret står det bara "Värmepanna avgår". Så ventilation osv finns kvar.
 
luft/luft bör fungera bra tillsammans med en FLVP. Om du inte stör dig på ljudet och tänker ha dörrarna öppna till alla rum är det en bra lösning. Har dock en känsla av att besparingen blir lägre och att systemet inte blir "snyggt" vilket kan dra ner andrahandsvärdet på huset. Luft/luft är lite "budget". Sen är varmvattenlösningen mycket sämre i en Nibe 360 (varmvattenberedare med elpatoron) än i CZ (ackumulatortank med dockningsmöjligheter). Jag stod precis inför samma val men bestämde mig för att upprätthålla lite högre standard i huset än en luft/luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.