Kör med 35 cm isolering i väggarna, Vart ska huset byggas??

Problemet är väl om man har ingjuten golvvärme o välisolerat då borde det lätt kunna uppstå övertemp efter som inguten golvvärme är trög..

Jag är inte riktgt imponerad över passivhusen om man ser till att dom räknar rätt högt på hushållselen, Men det krävs nog mycket belysning o elektronik för att det ska funka annars måste man ju ha värme nån annanstans från..
Ett passivhus med led lampor o övrig elektronik strömsnål funkar det så garanterat inte..
 
2an skrev:
...Jag är inte riktgt imponerad över passivhusen om man ser till att dom räknar rätt högt på hushållselen...
Ett passivhus med led lampor o övrig elektronik strömsnål funkar det så garanterat inte..
Min lösning är en brödrost i varje rum = hushållsel :)
Rostat bröd är gott!
Bara inte någon jäkel uppfinner LED-brödrosten...

//KoW
 
Visst kan man säga så, Jag förbrukar 5 ton pellets/år o har nu 4000 kWh/år i hushållsel sedan 40" lcd tv´n o extra frysboxen på 400 L köptes mot tidigare 3300 kWh/år...
Men de ä klart ja kan ju ställa in en 500 W bygglampa i varje rum så kanske det går bara 1-2 ton pellets/år men då är ju hushållselen uppe i 16000 kWh/år..

Jag har istort bara lågenergi lampor nu men om man skulle haft led lampor/tv hade hushålls elen varit några 100 kWh/år lägre.. Tv´n går ca 12 tim/dag på helger o 7-8 tim på vardagar o datorn går 12 tim/dag o 2 bärbara är på runt 5 tim/st o dag..

Jag anser att med rätt belysning o övrig elektronik energisnål ska man inte komma över 5500 kWh/år om man har mekanisk ventilation o golvvärme, En golvvärme cirk.pump drar ca 4-5 ggr mer el i en villa på 150 m2 än en pump till vanliga radiatorer..
 
Vi skaoxå bygga till våren,ett 1 3/4 hus på 173 kvm och vi kommer att ha 34 cm isolering i vägg minst 50 cm lösull tak och Supergrund med 30 cm isolering.

Vi kommer att satsa på en kombinerad ved/pellets kamin.
Komplettera med solfångare och sedan en ackumulatortank och golvvärme.
Även återvinning på ventilationen (FTX)

Då känner vi att man inte är så elberoende för framtiden.

Pelletspriset kommer säkert följa elpriset men då har man möjlighet att använda ved.
Tanken är ju oxå att försöka hålla ned värmeförlusten med bra isolering,då kommer det inte att gå åt så mkt ved/pellets.

Lycka till
 
Calle&Lisa skrev:
Vi kommer att satsa på en kombinerad ved/pellets kamin.
Komplettera med solfångare och sedan en ackumulatortank och golvvärme.
Även återvinning på ventilationen (FTX)

Då känner vi att man inte är så elberoende för framtiden.
Men är det så bra om man nu en gång bygger nytt att dra in skit och smuts i vardagsrummet?

Vad gäller passivhus tror jag det är en övergående fluga. Problemen med kondensfukt mm. kommer att göra kåkarna svårsålda och då dör iden ut. Marknaden styr.
 
Det viktiga med mycket isolering är att huset ska vara tätt så inte fuktig inneluft kommer in i isoleringe/stommen för då får man problem..

Tycker Calle&Lisa gör helt rätt, Energisnålt hus är alltid bra/bekvämt oavsett värmekälla för kostar inte energin pengar så blir det mycket jobb..
Bör ligga kring 10-11000 kWh/år i uppvärmning på 173 m2 el om man så vill 10 m3 staplad ved o med solfångare kanske runt 7-8 m3 ved/år..
Med jordvärme o golvvärme i hela huset ca 2500 kWh/år vilket är bra på 173 m2, Med energisnål belysning ska det totalt kanske gå runt 7500-8000 kWh/år inkl hushållsel.. :)
 
Hej!
Det finns även FTX som även har lösning för golvvärme och varmvatten. typ Nilan VP18. se www.nilan.se. Då får man allt i ett som ibland kan vara skönt.
 
johanpelle skrev:
Men är det så bra om man nu en gång bygger nytt att dra in skit och smuts i vardagsrummet?

Vad gäller passivhus tror jag det är en övergående fluga. Problemen med kondensfukt mm. kommer att göra kåkarna svårsålda och då dör iden ut. Marknaden styr.
Nu kommer vi att ha veden från vardagsrummet och pelletsen från grovtvätt,men det finns andra kombinerade ved/pellets kaminer som kan stå i grovtvätt/pannrum.

Fördelen med att man kompletterar med solfångare är ju att mellan ca mitten på april till mitten på oktober blir det väldigt lite eller ingen ved/pellets körning.
 
2an skrev:
Det viktiga med mycket isolering är att huset ska vara tätt så inte fuktig inneluft kommer in i isoleringe/stommen för då får man problem..

Tycker Calle&Lisa gör helt rätt, Energisnålt hus är alltid bra/bekvämt oavsett värmekälla för kostar inte energin pengar så blir det mycket jobb..
Bör ligga kring 10-11000 kWh/år i uppvärmning på 173 m2 el om man så vill 10 m3 staplad ved o med solfångare kanske runt 7-8 m3 ved/år..
Med jordvärme o golvvärme i hela huset ca 2500 kWh/år vilket är bra på 173 m2, Med energisnål belysning ska det totalt kanske gå runt 7500-8000 kWh/år inkl hushållsel.. :)
Tycker din uppskattning låter bra,det är ungefär så vi hoppas att förbrukningen ska bli.

Vi kommer att provtrycka huset oxå så att man vet att det är tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.