Det är två hus på samma tomt/fastighet. De sitter dock inte ihop, avståndet är ca 10 m. Jag äger husen och jag har inga planer på att sälja något av dem, det skulle knappast gå med tanke på hur nära varandra de ligger.
 
L
Det med luddet om det är som sockervadd , så brukar det vara kalk eller saltutsöndring ,
smaka på det , inte farligt
Kommer tillbaka med något
Var det både hängslen och livrem som säkerhet du vill ha
 
Tack för hjälpen! Ja, på lång sikt vill jag ha både hängslen och livrem. Husen ligger i norra Sverige och det blir jättekallt och jag vill inte ha något som fryser sönder. Och som sagt, kan det bli problem om jag väntar till våren eller är det troligt att inget händer under den tiden?
 
L
Jag har skissat lite princip
VP klarar nog hus 1 till fullvärme och då är det roligt att VP klarar båda på lågtemp
VP matar hus 1 och hus 2 via kulvert ,med lågtemp , i hus 2 finns en försäkring av en EL-panna om värmen inte räcker
Den arbetar runt sin egen axel och värmer inte kulverten
Samma princip går att ha i hus 1 , en EL-panna sätts efter VP
 
  • Skiss av värmesystem med VP kopplat till hus 1 och hus 2, inkluderar radiatorer och EL-panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
H HusMedHistoria skrev:
Tack för hjälpen! Ja, på lång sikt vill jag ha både hängslen och livrem. Husen ligger i norra Sverige och det blir jättekallt och jag vill inte ha något som fryser sönder. Och som sagt, kan det bli problem om jag väntar till våren eller är det troligt att inget händer under den tiden?
OM du ska vänta till våren , får du tömma allt vatten , i vårt torp norröver är det minus i källaren
när det knäpper till , har byggt allt med nedförsbacke på vattnet , det blir tomt
 
H HusMedHistoria skrev:
Det är två hus på samma tomt/fastighet. De sitter dock inte ihop, avståndet är ca 10 m. Jag äger husen och jag har inga planer på att sälja något av dem, det skulle knappast gå med tanke på hur nära varandra de ligger.
Du förstod varför jag frågade ;)
OM det funnits en endaste mikroskopisk chans att de kan delas upp så hade jag sagt separata system.
 
Jo, jag har tänkt en del på fastighetsfrågor på sistone. Det är för det första i princip omöjligt att dela på husen, de har ingång från samma gårdsplan. För det andra har jag grannar med dåliga erfarenheter av att ha grannar nära inpå som inte var så trevliga. Till sist vill jag behålla båda husen av olika skäl.

Allt vatten i hus 2 är tömt så det finns inget som kan frysa. I källaren finns ett vattenelement som värms upp med cirkulationen från hus 1 och det har fungerat i flera år.

Frågan är om det kan uppstå några problem om hus 2 är kallställt på det sättet en vinter till och vi fixar isolering och uppvärmning till våren när det finns tid att planera och är roligare att jobba med renovering. "Möglet" i källaren var förhoppningsvis bara saltutfällningar, i övrigt har vi inte märkt några problem hittills.
 
L
Har det fungerat så länge som du säger , varför skulle det vara fel även denna vinter , det blir nog bra om du kör på samma sätt som det gjorts tidigare
Har tydligen inte fryst sönder någonting
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.