Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För övrigt menade du LVP eller BVP?
Har ingen betydelse vilken sorts VP , det är ett tillskott som görs, oavsett med vattenvärme eller EL-patron, i vissa fall måste det till en eftervärmning och hur den tillverkas är egalt.
 
Meningen är väl ändå att en lite svalare tilluft ska blanda sig med inomhusluften i rummen. Samma mängd som kommer in i huset sugs samtidigt ut ur huset.
Att blanda tilluft med frånluft känns väl inte genomtänkt alls eller? Det visste jag inte ens att det förekom.
 
J jonaserik skrev:
Kör den bar som frånluft nu och inga problem med värmen i huset, samma temp som tidigare.

Det är riktigt.

OK men var blandar du lufterna tillsammans någonstans, i en FTX är väl till och från separerade till 100 % , tänker du på att inluften kommer in tex i taket och blander sig med inneluften då, då är det ingen FTX ,. hänger inte med där.
Ftx nyttjar värmen från frånluften och förvärmer tilluften. I en roterande vvx är detta inte 100% tätt utan läcker lite men oavsett om man har ett vanligt F system eller FT måste luften i rummet blandas med uteluft eller tilluft. Man späder alltså ut föroreningarna i rumsluften innan den bortförs med frånluft. Sök på "omblandande ventilation" om det fortfarande känns oklart.
 
R Runnis skrev:
Meningen är väl ändå att en lite svalare tilluft ska blanda sig med inomhusluften i rummen. Samma mängd som kommer in i huset sugs samtidigt ut ur huset.
Att blanda tilluft med frånluft känns väl inte genomtänkt alls eller? Det visste jag inte ens att det förekom.
Det stämmer Runnis, kör man för varmt så kan det bli kortslutning och då kan man lika gärna stänga av ventilationen. Om man inte har en luftvärmd byggnad men då sitter inte donen i taken. Jag hoppas man byggt bort alla aggregat med återluft särskilt så här i Coronatider..
 
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse vilken sorts VP , det är ett tillskott som görs, oavsett med vattenvärme eller EL-patron, i vissa fall måste det till en eftervärmning och hur den tillverkas är egalt.
Ok, då är jag med. Det jag inte riktigt förstår är koppling till ett konstant uttag på 2 kW.
 
L Larsa_87 skrev:
Man späder alltså ut föroreningarna i rumsluften innan den bortförs med frånluft
Det är mycket lite som sipprar mellan till och frånluft i roterande ftx och har ingen praktisk påverkan. Beroende på material återvinns en viss mäng fukt som sitter i rotorns väggar.
 
  • Gilla
Larsa_87
  • Laddar…
Följer man nybyggnadsstandatd blir det ju nästan ett passivhus. Går det verkligen att räkna hem bvp då? För mig har bvp varit någit för äldre hus. Pool kan man ju värna med solfångare och el Attefallare med en LLVP.

Sedan tycker jag ts skall planera för en eller två kaminer för elnätet verkar inte bli stabilare. Kanske även en modern vedspis. Men visst kan man lagra gasol i stället.

Undrar när svensk byggnorm börjat inkludera det som vi idag kallar prepping?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.