3 197 läst · 41 svar
3k läst
41 svar
Värmepumpstak i plast eller plåt?
Ett tak ser jag inte det negativa med. Luften sugs in bak på enheten. Taket skyddar från det skitiga vattnet från himlen. Jag lägger presenning på min båt under vinterhalvåret, jag ställer in mina utemöbler, täcker över min pool, förvarar mina motorcyklar i garaget. Jag ser inte nackdelen att sätta ett tak över en plåtburk som innehåller mängder med elektronik. Men men, jag brukar köra min egna trial and error och det har fungerat bra hittills. Min Anslut LVVP för 14,995kr från Jula skulle inte hålla nån längre stund enligt dom självutnämnda proffsen, inne på 11 säsongen nu.
För att besvara TS fråga, ett tak i plåt från t.ex. Jula, som jag själv har, kommer att börjar rosta förr eller senare. Plasttak har jag ingen erfarenhet av.
För att besvara TS fråga, ett tak i plåt från t.ex. Jula, som jag själv har, kommer att börjar rosta förr eller senare. Plasttak har jag ingen erfarenhet av.
Bara onödigtM Markarbetaren skrev:Ett tak ser jag inte det negativa med. Luften sugs in bak på enheten. Taket skyddar från det skitiga vattnet från himlen. Jag lägger presenning på min båt under vinterhalvåret, jag ställer in mina utemöbler, täcker över min pool, förvarar mina motorcyklar i garaget. Jag ser inte nackdelen att sätta ett tak över en plåtburk som innehåller mängder med elektronik. Men men, jag brukar köra min egna trial and error och det har fungerat bra hittills. Min Anslut LVVP för 14,995kr från Jula skulle inte hålla nån längre stund enligt dom självutnämnda proffsen, inne på 11 säsongen nu.
För att besvara TS fråga, ett tak i plåt från t.ex. Jula, som jag själv har, kommer att börjar rosta förr eller senare. Plasttak har jag ingen erfarenhet av.
Det sa tillochmed säljaren härelectroluxaren skrev:
"Bygg in om du vill. Estetiskt kan det vara finare. Men bullshit att pumpen påverkas"
Det han påpekade mer var hur bra vartannatårsservicen är för att förlänga livslängd. Och efter två dito kan jag nog hålla med att det blir rejäl skillnad.
Men du påstår ju motsatsen? Rätt aggressivt med tanke på att luxaren jobbar med skiten tråden handlar omE Einh skrev:
Så anser ni har lika bevisbörda. Men du har mer på dig att bevisa som en person med relativt få inlägg och inte har jobbat med pumper
Jag sa att jag tror att det inte ger någon större skillnad på utedelens effektivitet så länge man har rejäla springor emellan där luften kan passera.Appendix skrev:
Electrolux svarade då med att det är skillnad på att tro och att veta varpå jag efterfrågade källor. Electrolux har kommit med ett påstående, att hen har fakta om detta. Då tycker jag det är klädsamt att den som hävdar något också levererar bevis för det.
Relativt enkelt att montera en tempgivare bakom pumpen och jämföra med utetemperaturen. Blir det avsevärt kallare i lådan så försämras verkningsgraden, inte konstigare än så.E Einh skrev:Jag sa att jag tror att det inte ger någon större skillnad på utedelens effektivitet så länge man har rejäla springor emellan där luften kan passera.
Electrolux svarade då med att det är skillnad på att tro och att veta varpå jag efterfrågade källor. Electrolux har kommit med ett påstående, att hen har fakta om detta. Då tycker jag det är klädsamt att den som hävdar något också levererar bevis för det.
Ja, jag har svårt att se hur några plankor med stort inbördes mellanrum skulle kunna bromsa luftflödet så att det blir kallare där.M Markarbetaren skrev:
Säljare är ju knappast den mest pålitliga källan till fakta.Appendix skrev:
"There is an increase in COP of about 10% from the lowest airflow to the highest"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aceee.org/files/proceedings/2008/data/papers/1_734.pdf
"Heat pump COP is more sensitive to air flow.
At low flow the COP is reduced by about 10% at the warmer temperatures (35 F and 47 F).
At 47 F the COP increases by 3 to 5% at high airflow.
Redigerat:
Om utblåsluften bromsas så att evaporatorn blir någon eller ett par grader kallare än när det är fritt så kommer det att synas på elräkningen som högre elkostnad och COP sjunker.
Ett sätt att få ett hum om det närmare vinter är vid vilken utomhustemperatur det är när det börja isfrosta på evaporatorn (vitt på kylflänsarna på utedelen) och avfrostnings-cyklerna börja aktiveras - är det vid +1 - +2 grader utomhus så är det ganska normalt för en icke inkapslad maskin, börja det isfrosta redan vid +5 grader C och varmare utomhus så indikerar det att ventilationen är otillräcklig med för dålig genomblåsning pga. hinder framför fläkten eller att den suger redan kyld luft och det är rundgång på luften - dvs. delar av det som blåses ut fram sugs igen in till evaporatorn efter sidorna och bak för att inkapslingen/skyddet hindrar och styr om luftrörelsen för mycket, virvlar mer och luften tappar rörelseimpuls så att luften inte längre kastas långt ut framför fronten på värmepumpen för att minska risken att det suger tillbaka den redan kylda luften.
Att mäta är att veta - tror gör man i kyrkan är mantrat bland mättekniker, nu har förvisso privatperson inte samma möjligheter att mäta som i ett labb, men ovanstående att använda när det börja frosta som 'titeringspunkt' (begrepp tagen från kemin) och vilken utomhustemperatur det börja hända så får man i allafall en indikation om kåpan/skyddet har någon verkan, speciellt om man redan har indikation på fryspunkterna kopplat utomhustemperatur sedan innan när maskinen körs naken.
Ett sätt att få ett hum om det närmare vinter är vid vilken utomhustemperatur det är när det börja isfrosta på evaporatorn (vitt på kylflänsarna på utedelen) och avfrostnings-cyklerna börja aktiveras - är det vid +1 - +2 grader utomhus så är det ganska normalt för en icke inkapslad maskin, börja det isfrosta redan vid +5 grader C och varmare utomhus så indikerar det att ventilationen är otillräcklig med för dålig genomblåsning pga. hinder framför fläkten eller att den suger redan kyld luft och det är rundgång på luften - dvs. delar av det som blåses ut fram sugs igen in till evaporatorn efter sidorna och bak för att inkapslingen/skyddet hindrar och styr om luftrörelsen för mycket, virvlar mer och luften tappar rörelseimpuls så att luften inte längre kastas långt ut framför fronten på värmepumpen för att minska risken att det suger tillbaka den redan kylda luften.
Att mäta är att veta - tror gör man i kyrkan är mantrat bland mättekniker, nu har förvisso privatperson inte samma möjligheter att mäta som i ett labb, men ovanstående att använda när det börja frosta som 'titeringspunkt' (begrepp tagen från kemin) och vilken utomhustemperatur det börja hända så får man i allafall en indikation om kåpan/skyddet har någon verkan, speciellt om man redan har indikation på fryspunkterna kopplat utomhustemperatur sedan innan när maskinen körs naken.
Säljarsnack om servicen oxå, många de flesta kan gå 5år innan serviceAppendix skrev: