Vad föredrar medlemmarna?

Verkar som det vanligaste är genomskinlig plast, vilket kanske är mest diskret. Har hittat två varianter, där plåten är billigare (500 kr skillnad). Är ute efter den lösning som håller längst.
 
  • Vit väggmonterad hylla med stödkonsol, enkel, minimalistisk design, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusdel av Fujitsu luftvärmepump med skyddande genomskinligt takmonterat på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min pump behöver inget tak.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Håller med om att plast är mest diskret och snyggast men jag tror plåt håller längst. Plast har en tendens att ändra färg/transparens och brytas ner av UV-ljuset med tiden.
 
A
Träkyrka Träkyrka skrev:
Vad föredrar medlemmarna?

Verkar som det vanligaste är genomskinlig plast, vilket kanske är mest diskret. Har hittat två varianter, där plåten är billigare (500 kr skillnad). Är ute efter den lösning som håller längst.
inget av detta alls, helt onödigt och förfulande
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
inget av detta alls, helt onödigt och förfulande
Intressant. Så att det förlänger livslängden och effektiviteten (främst vintertid vid isbildning tänker jag) är hittepå?
 
A
Träkyrka Träkyrka skrev:
Intressant. Så att det förlänger livslängden och effektiviteten (främst vintertid vid isbildning tänker jag) är hittepå?
Ja det är rent hittepå. försäljarsnack!
OM det skulle bli påisning så att det påverkar funktionen så beror det på underkyld nederbörd som kommer in från sidan , dvs näst intill horisontal vind.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
Träkyrka Träkyrka skrev:
Intressant. Så att det förlänger livslängden och effektiviteten (främst vintertid vid isbildning tänker jag) är hittepå?
Liten vinst på pumpen, stor förlust för huset. Min tanke är att taket kommer att fånga fuktig luft från värmepumpen och leda in den mot fasaden.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nja, det tror jag inte sker att extra fuktig luft leds mot fasaden. Taket stoppar ju att snön lägger sig ovanpå aggregatet i tjocka lager och t.ex. sedan när det smälter lite grann glider ner framför fronten likt en glaciär och täcker en del av fläkten på fläktgallret. Men försöker man mäta upp någon skillnad i effektiviteten blir det nog knappt mätbart i det stora hela.
 
  • Luftvärmepump täckt av is, snödriva formad som kon, vit husvägg, fönster med blommor, snöig veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att nedisning är utedelens största fiende vintertid. Och då hjälper det föga med ett tak i och med att största nedisning en sker under den. Min åsikt är att det räcker med att se över utedelen och bryta loss eventuella istappar som bildas under vintern.

Om jag måste välja något tillbehör till utedelen så skulle jag ha monterat ett värmepumpsskydd runt hela utedelen och målat den i samma färg som fasaden. På så vis smälter den ihop med huset och man slipper se eländet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Einh skrev:
Om jag måste välja något tillbehör till utedelen så skulle jag ha monterat ett värmepumpsskydd runt hela utedelen
Min är inbyggd i original från fabrik (Thermia Atria)
Husfasad med tegel, fönster, värmepump utomhus och rött tak, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Nja, det tror jag inte sker att extra fuktig luft leds mot fasaden. Taket stoppar ju att snön lägger sig ovanpå aggregatet i tjocka lager och t.ex. sedan när det smälter lite grann glider ner framför fronten likt en glaciär och täcker en del av fläkten på fläktgallret. Men försöker man mäta upp någon skillnad i effektiviteten blir det nog knappt mätbart i det stora hela.
alltid problem med daikin sahara i våra breddgrader som synes
 
A
E Einh skrev:
Jag tror att nedisning är utedelens största fiende vintertid. Och då hjälper det föga med ett tak i och med att största nedisning en sker under den. Min åsikt är att det räcker med att se över utedelen och bryta loss eventuella istappar som bildas under vintern.

Om jag måste välja något tillbehör till utedelen så skulle jag ha monterat ett värmepumpsskydd runt hela utedelen och målat den i samma färg som fasaden. På så vis smälter den ihop med huset och man slipper se eländet.
att sätta en ännu större låda runt utedelen gör det ju inte mindre synligt så att säga, däremot tappar man massor av verkningsgrad
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
att sätta en ännu större låda runt utedelen gör det ju inte mindre synligt så att säga, däremot tappar man massor av verkningsgrad
Tror inte verkningsgraden skulle försämras så mycket faktiskt. Visst om du helt byggde in hela utedelen men nu är det ju mycket mellanrum mellan bräderna så luften borde kunna cirkulera fritt.
 
A
E Einh skrev:
Tror inte verkningsgraden skulle försämras så mycket faktiskt. Visst om du helt byggde in hela utedelen men nu är det ju mycket mellanrum mellan bräderna så luften borde kunna cirkulera fritt.
Tro vad du vill. Det är söndag snart
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E Einh skrev:
Tror inte verkningsgraden skulle försämras så mycket faktiskt. Visst om du helt byggde in hela utedelen men nu är det ju mycket mellanrum mellan bräderna så luften borde kunna cirkulera fritt.
Man kan ju, men det är olämpligt.
Från en tillverkare (IVT):

Kan man bygga in utedelen?

Allt som bildar barriärer runt luftvärmepumpens utedel hindrar en bra cirkulation, så det är dessvärre inte ett alternativ.

Det man kan göra är att bygga ett tak till utedelen, men det är i så fall främst för att skydda den från snöras om det finns risk för det.
https://www.ivt.se/energispararen/var-ska-man-placera-luftvarmepumpens-utedel/
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.