Men MÖD resonerade väl så att den tekniska funktionen gjorde att det inte var plank/mur?
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Men MÖD resonerade väl så att den tekniska funktionen gjorde att det inte var plank/mur?
I domskälen listas kriterier för vad som enligt tidigare domar är ett plank och som därmed kräver bygglov.

Om konstruktionen inte anses kan ge ett visuellt intryck av att vara ett plank så är den inte det och frågan är avgjord.

Om det råder tvekan var gränsen ska dras (t ex mot staket, spaljé eller stolprad) så spelar följande kriterier in för att bedöma om det är ett plank:

konstruktionens höjd
konstruktionens längd
konstruktionens genomsiktlighet
konstruktionens utformning i övrigt
konstruktionens ändamål
konstruktionens omgivningspåverkan
konstruktionens läge
konstruktionens utförande
konstruktionens beständighet

Domen berör att konstruktionen är en del av en teknisk konstruktion med en annan funktion än vad som kännetecknar ett plank. Den må dela att den ger vissa effekter på omgivningen som också ett plank ger men är inte ett plank. Precis som ett en tujahäck inte är ett plank tänker jag.
 
Redigerat:
Som jag läste domen var det just funktionen som gjorde att de ändrade tidigare domar. Men jag orkar inte kolla igen, blev bara så förvånad när du sa att funktionen inte spelar någon roll.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Som jag läste domen var det just funktionen som gjorde att de ändrade tidigare domar. Men jag orkar inte kolla igen, blev bara så förvånad när du sa att funktionen inte spelar någon roll.
MÖD-domen använder ordet "funktion" i en mening men syftar något annat än vad jag skrev om. Opedagogiskt av mig, skulle ha kollat i domen exakt vilka ord de använde innan jag skrev och valt ett annat ord.

MÖD menar att den skrymmande värmepumpsutedelen i målet inte är ett plank för att det är del av en värmepump. En värmepump delar i grund och botten inte teknisk funktion med ett plank och är därmed inget plank.

Min poäng var att tidigare domar har visat att bara för att man kan uppnå samma insynshindrande funktion med en konstruktion som mur/plank så betyder det i sig inte att det är ett plank. Jämför en tujahäck som ger samma funktion i det avseendet men inte är ett plank. Anläggningen måste också stå och gå som ett plank s a s. I den meningen är trådens MÖD-dom inte förvånande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det här känns som ett tydligt exempel på någon som hittat ett kryphål i lagen. Man vill sätta upp ett insynsskydd men får inte sätta upp ett plank. "Men vänta kära make, har du sett det här? Man kanske kan sätta upp en sån här utedel där vi vill ha plank, då kan inte grannarna säga något!" Min personliga åsikt är att sådant här bör stävjas. Att insynsskyddet har en annan funktion utöver som insynsskydd bör inte spela någon roll.
Nähä, tänker någon, men om de satt upp en thujahäck istället då? Well, jag tänker samma sak om växtlighet på tomten. Jag anser inte att man ska ha rätt att plantera vad som helst, hur som helst på sin egen tomt om det på ett tydligt sätt påverkar grannar negativt. Tyvärr är lagen mot mig även där...
Dags att poppa popcorn...? ;)
 
Vad säger och anser lag och föreskrift om "insyn" resp "utsikt"?
 
Claes Sörmland
Fotografen Fotografen skrev:
Vad säger och anser lag och föreskrift om "insyn" resp "utsikt"?
Åtgärder mot insyn och utsikt finns inte reglerat med bygglovskrav eller marklovskrav i PBL.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Det här känns som ett tydligt exempel på någon som hittat ett kryphål i lagen. Man vill sätta upp ett insynsskydd men får inte sätta upp ett plank. "Men vänta kära make, har du sett det här? Man kanske kan sätta upp en sån här utedel där vi vill ha plank, då kan inte grannarna säga något!" Min personliga åsikt är att sådant här bör stävjas. Att insynsskyddet har en annan funktion utöver som insynsskydd bör inte spela någon roll.
Nähä, tänker någon, men om de satt upp en thujahäck istället då? Well, jag tänker samma sak om växtlighet på tomten. Jag anser inte att man ska ha rätt att plantera vad som helst, hur som helst på sin egen tomt om det på ett tydligt sätt påverkar grannar negativt. Tyvärr är lagen mot mig även där...
Dags att poppa popcorn...? ;)
Du får skissa på ett lagförslag för att ändra PBL och bli politiker! Kanske kan det vara en del av nya Lakritspartiets program, de har redan förslag om att lagstifta mot träd: https://www.byggahus.se/forum/threa...id-tomtgraensen-och-5-m-fran-mitt-hus.390663/
 
Om jag ändå iddes... :rofl: Mmmm... lakrits är gott... :giggle:
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.