imported_dr skrev:


Sen kan man ju välja att sätta in en billigare flvp och bosta den med en Mitsubishi luft vatten värmepump
Vad menas med boosta?
 
imported_dr skrev:
Sen kan man ju välja att sätta in en billigare flvp och bosta den med en Mitsubishi luft vatten värmepump
Problemet är bara att dom tar på tok för mycket betalt för den där Mitsubishin. 40000-50000kr har jag hört (på varmepumpsforum.com) att den ska kosta. Så det är knappast lönsamt att köpa både en klen frånluftsvärmepump och en sån där Mitsubishi. Bättre att köpa en kraftfullare pump på en gång då.
 
Detta får väl mest ses som ett komplement till befintliga klena frånluftare men möjligheten finns.
 
Att jämföra vattenburen golvvärme med LLVP tycker jag är helt fel. Är ju som att jämföra ferrari och skoda.
 
Skoda du menar skateboard
 
Jag ger mig inte.

Var ifrån får en t.ex. NIBE 750 sina 6kW om ingen bor i huset och samtliga elförbrukare är avstängda?
 
kamilenski skrev:
Jag ger mig inte.

Var ifrån får en t.ex. NIBE 750 sina 6kW om ingen bor i huset och samtliga elförbrukare är avstängda?

Förstår inte riktigt vad du menar. Nibe 750 funkar ju som alla andra frånluftsvärmepumpar och tar förstås sin energi från ventilationsluften. I ett nybyggt hus har man ju alltid någon typ av mekanisk ventilation, och antingen kan man ju skicka ventilationsluften (som håller rumstemperatur) rakt ut, eller så kan man låta den passera en frånluftsvärmepump.

Fast det är klart att om du tänkte ha huset stående tomt och tänkte dra ner värmen rejält så kanske det inte är så lämpligt med en frånluftsvärmepump. Frånluftsvärmepumpar är väl i regel anpassade för att arbeta med rumstempererad luft (runt 20 grader).
 
Då vänder ja på frågan. Klarar en 750 hålla 20 grader utan boende och utan tillsats?
 
Ja det beror ju på utetemperatur och husets storlek samt isolering. Med en "vanlig" klen frånluftsvärmepump som ger ca 2 kW från kompressorn så brukar man klara sig utan tillskott ner till ca +5 grader.

I ditt fall med ett nybygge och 6,5 kW från kompressorn i Nibe 750 så borde den väl klara ganska många minusgrader innan eltillskottet behöver hjälpa till tycker jag. Och eftersom du även bor i skåne så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem att få en billig uppvärmning med en Nibe 750.

Mitt tips är att du pratar med någon firma som säljer nibe och begär att få offert och energiberäkning både för deras luft/vatten-värmepump och för Nibe 750.
 
Det är ju samma sak med en luft/vatten-värmepump, den klarar ju av att hålla uppe innetempen ner till en viss utetemperatur innan den behöver ta hjälp av elpatronen.
 
Oavsett om det är luft/vatten eller frånluft så är det ju den avgivna effekten pumpen kan de som avgör hur länge den klararsig utan hjälp från elpatronen.

kan pumpen ge 2kW o huset behöver 2,1 så går elpatronen.
kan pumpen ge 8kW o huset behöver 7kW så går inte elpatronen.

sen får man ju väga in att en luft/vatten värmepump kan ge olika beroende på modell, men det jag skulle komma till var att om vi tar en 8kW pump så ger den 8kW vid +7 graders ute temp, sen när det är 0 gradit så ger den kanske 7kW & vid -7 så ger den 6kW
 
pjoffen skrev:
Det är ju samma sak med en luft/vatten-värmepump, den klarar ju av att hålla uppe innetempen ner till en viss utetemperatur innan den behöver ta hjälp av elpatronen.
I en LVVP har utedelen tillgång till hur mycket uteluft som helst. FLVP kan omsätta bara liten del av inneluften.

Nu har jag hittat svaret på varmepumpsforum.com

www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31909.0

Det blir en LLVP i stället för en booster. Den är inte värd dom pengarna.

En FLVP är inte så effektiv utan dom boende.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
I en LVVP har utedelen tillgång till hur mycket uteluft som helst. FLVP kan omsätta bara liten del av inneluften.

Nu har jag hittat svaret på varmepumpsforum.com

www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31909.0

Det blir en LLVP i stället för en booster. Den är inte värd dom pengarna.

En FLVP är inte så effektiv utan dom boende.
Hittat svaret? Det var ju typ en person som argumenterade mot frånluftsvärmepumpen och flera personer som argumenterade emot denna person.

Jaja, hursomhelst, det kommer säkert att fungera bra med en luft/vatten-värmepump för dig. Eftersom du bor i skåne och inte har så kalla vintrar så kommer nog luft/vatten-pumpen gå med bra års COP.

Den där så kallade "boostern" från Mitsubishi är ju just en luft/vatten-värmepump den också, fast den är anpassad med styrning m.m. för att dockas mot exempelvis en frånluftsvärmepump. Men den är väl inte aktuell överhuvudtaget i ditt fall? Den är ju mera avsedd för att docka på en befintlig underdimensionerad frånluftsvärmepump (eller bergvärmepump).
 
Jag har lärt mig läsa mellan raderna :)

Som det ser ut just nu verkar det att det mest ekonomiska i Skåne för ett 180 kvm stor hus blir FLVP typ Nibe 750 + LLVP typ RAS som sommartid kan skapa kyla.

Synd att man inte kan koppla om 750 till 640 sommartid... Att taga luften uteifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.