Jag har 18 % större förbrukning och 28 % högre kostnad under december 2012 än samma period 2011 och bor i västra Skåne.
 
Precis, enligt temperatur.nu var medeltemperaturen ca 5,7 grader kallare här i dec 2012 än det var dec 2011. Från energiberäkningen av huset kunde jag konstatera att detta betyder att uppvärmingen krävde ca 1000 kWh mer värme i dec än året innan med samma innetemp. En LLVP som ska producera denna värme behöver ca 350 kWh extra el. Stämde ganska bra med elfakturan för dec.
 
Här i Kramfors var det 5,5 grader kallare än ifjol i December, jag gjorde av med ca 350kwh mindre än föregånde år med bergvärmen jämfört med luftvärme. Så det blir ändå svårt att jämföra år till år. Den teoretiska skillnaden är troligen större, skulle tippa på att jag sparade 700kwh totalt om temperaturen hade varit samma båda åren.
 
Jag gjorde av med 2000 kwh mer i värme än året före och då har jag legat 30 % under samtliga alla andra månader. December var extremt kallt. Detta är i Göteborgstrakten.
 
I december låg vi ~20% högre 2012 än 2011. Stockholm.
 
Jag loggar både elförbrukning och temperaturer.

Kanske inte jätterepresentativt för ditt område, men strax utanför Göteborg (där jag bor) var medeltemperaturen i dec 2012: -3,9C och i dec: 2011: +3,1C. Det är 7 graders skillnad, vilket är en rejäl skillnad, speciellt med luftvärmepump.
 
Luftvärmepumpar presterar sämre ju lägre utomhustemperaturen blir (förhållandet mellan delta T (skillnad mellan inomhustemp och utomhustemp) och elförbrukning är alltså inte linjär utan elförbrukningen ökar snabbare än delta T ju kallare det blir ute). Den första halvan av december var stundtals rejält kall (under -15) då presterar en luftvärmepump rätt så dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.