Hej..!

Har installerat en värmepump i november vilket är jätte skönt...
Vi har den sitter i hallen o den ger värme i hela vårt lilla hus på 96 kvadrat..

Den har vart på hela december och Direktels elementen har vart av hela december...
Har satt på någon gång i veckan vid behov...

Men räkningen är högre än vanligt.... Varför...
Borde inte värme pumpen bli billigare än direkt el??

Vi har sammanlagt i huset 11st El radiatorer som är termostatstyrda o nerställda på 14 grader så de går aldrig ens på men de är på ifall pumpen skulle ge sig..

Värmepumpen jag använder är en: LG nordic Prestige 9
Radiatorerna är av modell: Siemens 2nc8 i olka storlekar.

Mvh // Daniel
 
Kan tillägas att värmepumpen stårr på 22 grader mer eller mindre dygnet runt. o på blåseffekt så har vi 3 av 6 pinnar.
 
Hej arpanet.....har du ställt in pumpen på att bara värma ? så inte ac funktionen slår igång.
På min panasonic pump heter funktionen (heat) o kör jag den i läget auto så hoppar ac:n igång .
Kan tyvärr inte förklara varför din elräkning är högre...:(
 
Stor skillnad i pris på o ha på 20 grader o 22 grader på pumpen..?
Säg att det är -3 grader ute...
 
Ne den står inte på auto som jag kan se...
Så den skall bara köra in varmluft...
 
Jag har min på 21grader och det har jag nog haft dom senaste 3-4 åren och jag tror inte det kostar mig mer än när den stod på 19 grader ,
 
Du har inte varmare inne nu än innan?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Micro skrev:
Jag har min på 21grader och det har jag nog haft dom senaste 3-4 åren och jag tror inte det kostar mig mer än när den stod på 19 grader ,
Rimligen torde det kosta mer att ha 21grader än 19 grader. Vågar mig inte på att skatta hur mycket mer, men jag har svårt att tro att skillnaden skulle vara försumbar.
 
BigR
Vad jämförde du din räkning med?
 
Alfredo skrev:
Rimligen torde det kosta mer att ha 21grader än 19 grader. Vågar mig inte på att skatta hur mycket mer, men jag har svårt att tro att skillnaden skulle vara försumbar.
5% per grader i skillnad brukar man säga.
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
BigR skrev:
Vad jämförde du din räkning med?
Med förra årets räkning... Förra året var rätt likt så....
skilljer nästan 400kr..
 
Som BigR skrev: Vad jämförde du din räkning med?

Min elräkning ökade med 40% från nov till dec förra året (2012!).
(Jag har direktel, inkl 2 VLP.)

Ok, jag hann precis missa ditt svar.
Nåväl, då tittar jag på föregående års (2011) elräkning.
Dec 2012 var min förbrukning 8.5% högre än dec 2011.

Allt i kWh såklart.
 
Redigerat:
Du måste jämföra antal kWh, inte kronor.
 
Vi förbrukade 17% mer i december 2012 än vad vi gjorde 2011, detta samtidigt som vi minskade hushålselen med 5% under samma tid. 2012 så var medeltemperaturen -4 grader och 2011 var den bara -1 hos oss. Så det är nog inte säker att du kan jämföra rak av med förra året om du inte har satestik att kolla på.
 
Kollade vår förbrukning i Småland mellan december 2011 respektive 2012 och samma förutsättningar i familjen av elförbrukning.
2012 förbrukades 20% mera el och kostnaden blev 30% högre med rörlig el. Uppvärmning bergvärme. I detta ingår också hushållsel så själva uppvärmningen har kanske varit 30-40% högre. Vi hade ju en kall början på december och om ni i Sörmland hade temperaturer nedåt -10 till -15 grader så blir inte en llvp så effektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.