A
mexitegel mexitegel skrev:
Det är dock en fördel om man väljer en acktank där VP laddar via stratifieringsrör för att dess högre flöde inte ska sabba skiktningen i tanken.
Kan du förklara lite vad som menas med "stratifieringsrör" för en som int' begrip?
Är det bara att man använder ett alldeles för stort ingångsrör för att på det viset få långsammare flöde så man inte rör om för mycket i tanken eller är det ett klurigt utformat rör som sitter fast monterat i tanken? Hur ser ett sådant rör ut? Går det att köpa?
Förstår att det är något som ska förhindra att skiktningen i tanken förstörs men hittar väldigt lite när jag googlar på det.
 
Värmepumpar jobbar med relativt höga flöden vilket gör att det utan stratifiering eller diffusor blir svårt att få en rimligt bra skiktning. Utan skiktning fungerar ackumulatortanken bara som en volymtank och att att man då antigen tvingas köra fast kondensering , med lägre verkningsgrad som följd, om VV ska beredas i ackumulatortanken eller att man får bereda VV i separat VVB (vilket är det vanligaste att göra). VV kan då med fördel förvärmas i ackumulatortanken för att dra fördel av billigare producerat varmvatten.

Ett stratifieringsrör, eller skiktrör som det även kallas, är ett perforerat vertikalt stående rör. Principen bygger på att vattnet som matas till röret strömmar ut genom hålen på den nivå där omgivande vatten har samma temperatur. Det gör att vattnet blandas minimalt och skiktningen bibehålls.

IMG_3969.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns även en teknik med diffusor längst ned på röret som får liknande effekt.

Såvitt jag känner till är ovanstående tyvärr relativt ovanligt i vanliga acktankar. Jag tror dalatanken har kunnat levereras med stratifieringrör på begäran och att Euronoms Exotank hade diffusor. Tyvärr gick de i konkurs för ett antal år sedan.

Så i ett läge med att man ska beställa en ny ackumulatortank skulle jag definitivt undersökt att låta tillverka en med någon av dessa tekniker.
 
  • Gilla
ahman och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Värmepumpar jobbar med relativt höga flöden vilket gör att det utan stratifiering eller diffusor blir svårt att få en rimligt bra skiktning. Utan skiktning fungerar ackumulatortanken bara som en volymtank och att att man då antigen tvingas köra fast kondensering , med lägre verkningsgrad som följd, om VV ska beredas i ackumulatortanken eller att man får bereda VV i separat VVB (vilket är det vanligaste att göra). VV kan då med fördel förvärmas i ackumulatortanken för att dra fördel av billigare producerat varmvatten.

Ett stratifieringsrör, eller skiktrör som det även kallas, är ett perforerat vertikalt stående rör. Principen bygger på att vattnet som matas till röret strömmar ut genom hålen på den nivå där omgivande vatten har samma temperatur. Det gör att vattnet blandas minimalt och skiktningen bibehålls.

[bild]

Det finns även en teknik med diffusor längst ned på röret som får liknande effekt.

Såvitt jag känner till är ovanstående tyvärr relativt ovanligt i vanliga acktankar. Jag tror dalatanken har kunnat levereras med stratifieringrör på begäran och att Euronoms Exotank hade diffusor. Tyvärr gick de i konkurs för ett antal år sedan.

Så i ett läge med att man ska beställa en ny ackumulatortank skulle jag definitivt undersökt att låta tillverka en med någon av dessa tekniker.
Principen du visar där fungerar ännu bättre med låga flöden och hög temperatur på vattnet in men givetvis ger det en "diffusare" tillförsel i tanken. Man kan enkelt ordna detta även i befintliga tankar eller behöver inte särbeställa om man köper ny.

Skaffa ett rör med Dy som går in i befintlig muff välj gärna en muff på sidan upptill. Löd eller svetsa ihop röret med en del som har rätt utvändig gänga för tankens muff tex sexkantnippel. Skär skåror, slitsar tvärs röret och på motsatta sidor och så många att ytan motsvarar några gånger av rörets tvärsnittsarea. Skruva i delen och om det används muff på sidan håll reda på att slitsarna hamnar i huvudsak horisontalt.

Klart och sen njut av en bra funktion på acken oavsett energikälla. Principen används på ackar med volym på många tusen m3 och flöden in/ut som omsätter dem på dygnsbas som mest. Ja givetvis krävs lite mer av ett sånt utförande men principen samma och med språngskikt i temp på 50 grader eller mer inom en höjdmeter alltså mindre än 1/30 -1/50 del av höjden.
 
  • Gilla
ahman och 1 till
  • Laddar…
Absolut - ju lägre flöde ju bättre och man vill ju få rätt deltaT över värmepumpen vilket har sina gränser. Det kanske har ändrat sig de senaste åren, men merkostnaden för att få tanken precis som man ville ha den var högst rimlig när jag installerade vårt system vill jag minnas. En metod för att lugna flödet är också att gå upp i dimension på stratifieringsröret.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Värmepumpar jobbar med relativt höga flöden vilket gör att det utan stratifiering eller diffusor blir svårt att få en rimligt bra skiktning.
Frågan är hur viktig skiktningen är i en ved/VP-kombo där man har extremt stor tankvolym i relation till hur mycket man vill/kan ladda med VP på billiga timmar?
 
Intressanta och lärorika svar. Är det någon som vågar ge sig på en gissning på vad det kostar ungefär om man har ett 140kvm dåligt isolerat hus?
 
C cpalm skrev:
Frågan är hur viktig skiktningen är i en ved/VP-kombo där man har extremt stor tankvolym i relation till hur mycket man vill/kan ladda med VP på billiga timmar?
Använder du acken som enda vvb och har dålig skiktning så tappar VP i storleksordningen 10-15% i effektivitet eller mer.

Använder du separat vvb till vp kan den få bra driftförutsättningar men det kräver som sagt en separat vvb.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Intressanta och lärorika svar. Är det någon som vågar ge sig på en gissning på vad det kostar ungefär om man har ett 140kvm dåligt isolerat hus?
I Jönköping?
 
mexitegel mexitegel skrev:
I Jönköping?
I närheten i alla fall.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Använder du acken som enda vvb och har dålig skiktning så tappar VP i storleksordningen 10-15% i effektivitet eller mer.
Ja det kan säkert stämma. Jag är mer inne på frågan om hur dålig skiktning påverkar vid flytande kondensering eller den lilla laddning av tankarna man kan vilja göra vid lågt elpris/nattetid.
 
Kärt barn har många namn. Antingen bygger man för inverter som laddar värmen i huset vid tomma tankar och laddar dom med lågpris eller så bygger man ON/OF och laddar tankar, Går även bygga ON/OFF för värmen direkt till huset. Inte så kompliserat att få ihop det. Men som sägs alla är vi olika och saliga i vår tro.
 
CTC har en tank som heter Zenith, sån har jag till min VP och vedpanna. En laddomat som fixar pannan o sen sköter Zenith resten av huruvida ack.tanken ska laddas eller ej.

Ganska smidigt för den som mest eldar för att det är mysigt i pannrummet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.