Jag har en äldre gård med fristående pannrum, kulvert mellan hus och pannrum och där bor ett äldre par som kanske inte riktigt orkar med ved till 100%.
Hur gör man smidigast om man skulle vilja installera en värmepump (tex luft vatten?) tillsammans med detta system? Sätta en VP i pannrummet och koppla ihop på något sätt, eller sätta den vid inloppet i huset på något annat sätt?
Dom vill fortfarande kunna elda till viss del när det är kallt ute.
Jag har kört fast i tankeverksamheten.
 
NIBE har en färdig dockningslösning för det. Kallas prioriterad tillsats. Bara att elda när man känner för det och när ackumulatortanken är tillräckligt varm tas värmen automatiskt från den. Varmvattnet förvärms alltid i ackumulatortanken innan det slutvärms i värmepumpens innerdel. Se bilaga. Hoppas inte kulverten är så lång och att den är välisolerad.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Föräldrarna har nyligen installerat en sådan anläggning med Thermia-pump. Det är inget komplicerat men det viktiga är att hitta en röris som förstår hur ett sådant system ska kopplas. De som bara kopplar VP har sällan den kompetensen.

Det man även behöver beakta är frysrisken för vedsystemet om det inte eldas regelbundet. Man ska även vara medveten om att det blir ett mer komplicerat och dyrare system. Och man bör fundera ett varv eller två på om det är värt den extra kostnaden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
NIBE har en färdig dockningslösning för det. Kallas prioriterad tillsats. Bara att elda när man känner för det och när ackumulatortanken är tillräckligt varm tas värmen automatiskt från den. Varmvattnet förvärms alltid i ackumulatortanken innan det slutvärms i värmepumpens innerdel. Se bilaga. Hoppas inte kulverten är så lång och att den är välisolerad.
Mina föräldrar har et sådant Nibesystem med en bergvärmepump och det fungerar bra.
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag har en äldre gård med fristående pannrum, kulvert mellan hus och pannrum och där bor ett äldre par som kanske inte riktigt orkar med ved till 100%.
Hur gör man smidigast om man skulle vilja installera en värmepump (tex luft vatten?) tillsammans med detta system? Sätta en VP i pannrummet och koppla ihop på något sätt, eller sätta den vid inloppet i huset på något annat sätt?
Dom vill fortfarande kunna elda till viss del när det är kallt ute.
Jag har kört fast i tankeverksamheten.
Många svar tydligen. Ska det vara någon mening med Ved och VP så ska det inte vara som Nibes. Med VED så laddar man tankar och med VP så går man direkt på husets system, detta är för kulvert. När VP jobbar så är det ingen nytta med att värma tankarna, blir då extra drift på VP. den ska då sitta närmast huset. Finns lite olika sätt att koppla ihop det på.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att Nibes system är som det ska vara: Finns vedvärme har den förkörsrätt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Många svar men nibes system är bara bäst. Har gjort ett antal å kunder är bara skitnöjd. Elda när dom vill utan att tänka å när dom inte eldar så går vp in
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Det verkar som att Nibe är det jag skall kolla vidare på i första hand i alla fall. Ytterligare ett alternativ skulle väl möjligtvis vara att sätta in en pelletsbrännare i vedpannan. Kräver givetvis skötsel, men mindre än ved i alla fall, men jag vet inte om det är så bra.
 
Kopplingen är på inga sätt unik för Nibe utan de flesta märken, i allafall de etablerade ”svenska”, går att koppla på motsvarande sätt. Jag har själv en NIBE 1145 utan nämnda tillbehör. Föräldrarna har som sagt Thermia.

I princip handlar det bara om att utnyttja externa givare på framledning så pumpen får rätt värden utifrån att det finns ytterligare värmekälla. Det här är beprövat sedan lång tid tillbaka.
Varmvattnet bereds i första hand från ved och ”toppas” sedan från värmepumpen. Här finns dock lite legionella-risker att ta hänsyn till när man projekterar anläggningen.

Hur ser det ut idag? Du nämnde kulvert, hur bereds varmvatten? Vid pannan så det är en 3-4 rörs kulvert eller bereds VV i huset i en ackumulatortank?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kopplingen är på inga sätt unik för Nibe utan de flesta märken, i allafall de etablerade ”svenska”, går att koppla på motsvarande sätt. Jag har själv en NIBE 1145 utan nämnda tillbehör. Föräldrarna har som sagt Thermia.

I princip handlar det bara om att utnyttja externa givare på framledning så pumpen får rätt värden utifrån att det finns ytterligare värmekälla. Det här är beprövat sedan lång tid tillbaka.
Varmvattnet bereds i första hand från ved och ”toppas” sedan från värmepumpen. Här finns dock lite legionella-risker att ta hänsyn till när man projekterar anläggningen.

Hur ser det ut idag? Du nämnde kulvert, hur bereds varmvatten? Vid pannan så det är en 3-4 rörs kulvert eller bereds VV i huset i en ackumulatortank?
Ja, det är fyra rör från pannrummet, inklusive retur på varmvatten med jämna mellanrum så att man alltid har varmvatten i huset.
 
Att ha VVC via kulvert är slöseri med energi. Bättre då att ha en större VVB ca 200-300 L och ladda den när det eldas. När tempen gått ner i den och det finns gott om värme i actank så laddas den igen. Eldas det inte så kommer VVB att vara egen individ och värma på VV.
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är så vi har löst det hos föräldrarna. I acktanken inomhus sitter det sedan slingberedare för VV. Det går då även att köra VP direkt mot acktanken vilket även är en fördel med längre gångtider särskilt om man väljer en on/off VP. På så vis slipper man extra VVB för VP. Vilket blir enklare och billigare installation.

Det är dock en fördel om man väljer en acktank där VP laddar via stratifieringsrör för att dess högre flöde inte ska sabba skiktningen i tanken.
 
C
J jonaserik skrev:
När VP jobbar så är det ingen nytta med att värma tankarna, blir då extra drift på VP.
Generellt är det så, men med dagens supervolatila elpriser och framtidens effektavgifter kan det definitivt finnas en poäng att ladda med VP. Men överhuvudtaget är det en styrningsfråga, inga problem att låta VP gå med flytande kondensering och fullt öppen shunt på acktankarna(?)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har dockat Panasonic LVVP Mono-block 9Kw in på kulvert mellan hus och tank på 2 Kbm i mitt garage.

Har vedpanna med pellets brännare. Men orimliga pelletspriser samt med allt jobb med inköp/påfyllning mm samt stigande osäkerhet över tillgången framöver, detta och med förhoppning om lägre elpriser gjorde att det blev en LLVP.. Förutsättningarna för detta fanns också.
.
Det behövs mycket vattenvolym även för LVVP, blir ju lägre framlednings temperatur = ökat vattenflöde genom kulvert. Jag har ca 2,5 Kbm tankvolym + element/system och detta behövs, har garaget uppvärmt ca 15 C..LLVP kräver dessutom mycket vatten för optimal verkningsgrad då både c-pump och kompressor är varvtalsstyrda.
Observera vilken rördimensionering som krävs för vald pump. Viktigt att kulvertstyrning med pump blir injusterad så utgående varmvattenflöde från LVVP styrs in till huset i förstahand.
För min del blev det en ganska enkel installation, med anslutning av utedelen via slang genom yttervägg in på kulvert, satte upp tillhörande manöverenhet via tråd in i huset, för kontroll och justering.

Endast tillägg av temperatursensor på ack tank i garage, Panasonic pumpen ger ca 60 C tilloppstemperatur.
Viktigt med kunnig installatör/firma med tanke vad som gynnar en lyckad funktion i alla lägen och under årets alla dagar.
 
J jonaserik skrev:
Att ha VVC via kulvert är slöseri med energi. Bättre då att ha en större VVB ca 200-300 L och ladda den när det eldas. När tempen gått ner i den och det finns gott om värme i actank så laddas den igen. Eldas det inte så kommer VVB att vara egen individ och värma på VV.
Ja, att köra genom kulverten känns ju fel. Men i framtiden kanske man kan riva ur pannrummet och ha det som förråd och i så fall sätta ett element för frostfritt där ute och ta vattnet via kulverten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.