Peter2400 skrev:
Jodå, men vad är det jag ska se?
Det enda man kan utläsa är att vid +7 och en uteffekt på 4kW så har den ett copvärde runt 4 och förbrukar således ca 1kW.

Hur mycket den förbrukar som max framgår inte alls vad jag kan se.
O, du pratade om CoP vid -25. Och den står ju = 3,4. Men precis. Det står inet vad de verkligen drar som mest. Och det var det jag undrade om någon kunde hitta, eller visste. För jag kan inte hitta det. Det står säkert nånstans. Får väl kontakta Daikin.


Avemo skrev:
Luftvärmepumpar brukar dra ungefär samma effekt oavsett utomhustemperatur. När värmefaktorn sjunker med utomhustemperaturen så sjunker också den utlevererade effekten men eleffekten blir oförändrad. Sedan är det inte så meningsfullt att dra några stora slutsatser av hur den fungerar vid -25ºC. Det händer ju långt ifrån varje år i Stockholmstrakten.
Ok, det skulle is så fall betyad att denna pump drar som mest 1012 W?
Ne, att bry sig om -25 är inte så nödvändigt i Sthlm iaf, håller med. Men det är ju bra med en CoP på 3,4 vid -25 iaf. Den är ju ännu bättre vid -20 eller -15, såklart.
 
Det står inte att COP är 3,4 vid -25ºC. Det står att avgiven effekt är 3,4 kW vid -25ºC. Det såg jag inte tidigare, och jag backar från vad jag skrev. Även om jag gärna ser mig motbevisad så tror jag inte att värmefaktorn är så bra då. Den kommer att dra mer ström i det läget. Peters gissning låter rimlig.
 
Här finns ett datablad på några av Fujitsus pumpar, 12LTCN är väl den pumpen som prestandamässigt liknar Nano x35 och ger 3.5kW vid 25minus.
Här räcker inte 6A långt.


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.fgnordic.se/media/22834/fg-nordic_pb_ltcn_.pdf
 
Men då räcker ju inte egen 10A heller i så fall. Vilket anges som säkring för pumpen. ???
 
Om du inte hittar någon rekommendation för just din pump så är en 10A säkring en bra gissning på vad den kräver. Lampor drar så lite ström så lite belysning kommer inte att stjälpa kalkylen. Så länge du inte kopplar in dammsugaren eller vattenkokaren eller liknande på samma säkring skall det vara lugnt.
 
Rekomendationen för min pump är 10A, egen fas.
Grejen är den att det är ett gäng lampor på samma säkring (den som uttaget utomhus sitter på). Det är kanske 7-8 lampor (om man räknar spottar osv per lampa) och sen 2 ellutag till (men man kan ju se till att inte köra tunga saker på dessa ellutag som sagt). Frågan är om jag ska betala 1500-2000 kr för att dra egen kabel / säkring för pumpen eller om jag ska chansa och vänta. Vill ju inte att det ska ligga nära gränsen hela tiden heller, om det nu kan bli varmt då...
 
Har för mig det var 10 A för min. Men vart hittade du dokumentet? Måste ju finnas motsvarande för Nano X35.
 
Btw, är egen säkring detsamma som egen fas? Säkringarna sitter ju i grupper om 3 (uppifrån och ner) i proppskåpet. Förutom de som är för belysning. Typ.
Om en pump ska ha egen, räcker det med en egen säkring så att säga då? Eller en hel egen grupp om tre säkringar?
 
De bokstavstrogna kommer att säga att du skall ha en egen säkring till pumpen utan något annat på. De lite mer vågade kommer att säga att det troligen går bra ändå. Båda har rätt. Säkringen finns där för att förhindra att förhindra överbelastning. Håller den så håller den. Annars får du göra om eftersom chansningen inte gick hem. Eller göra rätt från början. Valet är ditt. För egen del skulle jag våga chansa.

En grupp består av en, två eller tre säkringar. Till luftvärmepumpen behöver du en enfasgrupp, det vill säga en säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.