Hej på er,

De flesta luft-luft-värmepumparna kräver en 10A-säkring.
Måste de ha en helt egen eller är det ok att köra på samma uttag som man har några lampor kopplade till? Vad är det värsta som han hända?

För pumpar med två innerdelar brukar det står mer än 10A. Funkar även de i ett uttag med några lampor kopplade till?
 
A
man eftersträvar säkring enkom för VP
men i bland (ofta) går inte detta. då tar man vad som finns i jordat utförande.

värsta som kan hända? ja tex att säkringen går i julhelgen och det inte finns någon i reserv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
man eftersträvar säkring enkom för VP
men i bland (ofta) går inte detta. då tar man vad som finns i jordat utförande.

värsta som kan hända? ja tex att säkringen går i julhelgen och det inte finns någon i reserv.
Ok. Men kommer ha kvar oljeelementen som drivs av direkt-el. Så för värmens skull gör det inget om pumpen står still några dagar. :) För det är väl bara just den säkringen som kan gå? (ja, jag är kass på el)

Är det värt att dra el och göra egen säkring enbart för VPn?
Utomhus har jag ett uttag som kommer från en dosa lite högre upp på väggen. Möjligt att det finns något som går till egen säkring där. Vet inte. :p
 
Om man säger så här; Hur många lampor (eller total effekt) kan man ha påslagna samtidigt som luftvärmepumpen utan att säkringen (10A) går? Och finns det någon nackdel/fara med att konstant ligga nära säkringens gräns?
 
Säg hellre så här: Om det är ett problem för dig att ordna en grupp för bara luftvärmepumpen så koppla den i ett befintligt uttag. Troligen fungerar det alldeles utmärkt, men om det inte gör det då är det inte värre än att du då får ordna en ny grupp.

När jag installerade min värmepump fick den gå på samma grupp som halva husets lampor och vägguttag. Det fungerade utmärkt i ett par år. Sedan fick den i alla fall en egen grupp.

Elsystemet skall vara utfört på ett sådant vis att det inte är någon fara att ligga konstant på säkringens gräns. Nackdelen är så klart att du har små marginaler till att säkringen löser.
 
Hur många kW drar en modern luftvärmepump (Daikin Nano X35 ska jag få installerad) som max en vinter med - 25? Dvs momentant.
 
Det är inte bra att hela tiden ligga på gränsen till vad en säkring tål för det blir då mycket varmt i centralen/säkringen. Nu är väl risken att en VP ska gå på max i långa stunder rätt liten så det fungerar troligen bra men du kan ju hålla ett "öga" på säkringen och känna efter hur het den blir.
 
  • Gilla
Owatrol
  • Laddar…
Räcker det att känna på kåpan som säkringen sitter i? (tröga gamla säkringar)
 
elmont skrev:
Det är inte bra att hela tiden ligga på gränsen till vad en säkring tål för det blir då mycket varmt i centralen/säkringen. Nu är väl risken att en VP ska gå på max i långa stunder rätt liten så det fungerar troligen bra men du kan ju hålla ett "öga" på säkringen och känna efter hur het den blir.
En Toshiba Polar 35, har en maxförbrukning på 2.3kW.
Kan tänka mig att Nano X ligger väldigt nära där, dvs. inte mycket över till annat.
 
Känn på porslinshållarna.
 
Fast stämmer det verkligen? Kollar man på Daikins sida står följande (se bild). "Effektförbrukning bla bla bla 1012 W."

Har även läst på flesta ställen att installatörer sagt att de absolut max drar motsvarande drygt 6 A.
Screenshot_2015-11-08-23-14-07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har installatörerna dålig koll tyvärr.
Vid minus 25 gissar jag, att cop ligger runt 1.5
Om den då ska ge 3.8kW värme så innebär det 2.26kW.
Om du hittar några siffror/tester på din pump så är det enkelt att räkna på.
Toshiba skriver ut lägsta, nominella och högsta effekt, konstigt att inte alla gör det.
 
Peter2400 skrev:
Då har installatörerna dålig koll tyvärr.
Vid minus 25 gissar jag, att cop ligger runt 1.5
Om den då ska ge 3.8kW värme så innebär det 2.26kW.
Om du hittar några siffror/tester på din pump så är det enkelt att räkna på.
Toshiba skriver ut lägsta, nominella och högsta effekt, konstigt att inte alla gör det.
Ser du inte bilden jag bifogade ovan?
 
difference skrev:
Ser du inte bilden jag bifogade ovan?
Jodå, men vad är det jag ska se?
Det enda man kan utläsa är att vid +7 och en uteffekt på 4kW så har den ett copvärde runt 4 och förbrukar således ca 1kW.

Hur mycket den förbrukar som max framgår inte alls vad jag kan se.
 
Luftvärmepumpar brukar dra ungefär samma effekt oavsett utomhustemperatur. När värmefaktorn sjunker med utomhustemperaturen så sjunker också den utlevererade effekten men eleffekten blir oförändrad. Sedan är det inte så meningsfullt att dra några stora slutsatser av hur den fungerar vid -25ºC. Det händer ju långt ifrån varje år i Stockholmstrakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.