Ser ut som den röd-svarta ledningen har två tandem-kopplade kontakter till värmekablarna som ser ut att vara orange+grå ledningar vid anslutningen. Svart-röda ledningarna är kopplade till "heat"-anslutning på kretskortet. Ena värmekabeln ligger i tråget och den andra kan vara kopplad till ett "värmekabelband" runt nedre delen av kompressorn innanför isoleringen. Dra ur båda kontakterna och prova om pumpen fungerar. Men det är inte bra att fortsätta köra om det blir is i tråget som kan skada värmeväxlaren.
 
Att ha VP på en egen 300mA är en bra ide.
 
Ok, det vart ett lyckat test. För med ena utav dessa kontakter urdragna så funkade det. Och med den som är kass, så gick strömmen i precis samma veva som utedelen vill starta upp!

Jag kan dock inte lossa hela denna kabeln utan att skruva isär frontplåten och säkerligen mer därtill. Dessutom behöver jag veta om jag kan få tag på en reservdel till denna innan jag river sönder allt.

Det satt en klisterlapp på båda dessa kablar, den som det är fel på är följande:
Hand drar i en elektrisk kontakt med etikett ovanpå en kretskortsbakgrund med komponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den som funkar står det:
Två klisterlappar på elektriska kablar med tekniska specifikationer inuti ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan lokalisera felet så kan det tänkas att det går att laga. Om det ex. är en synlig skada på isoleringen så kan man laga med krympslang med lim i. Två lager. Finns att köpa på Elfa, och kanske på kjell o company (osäker). Det räcker inte med vanlig krympslang, skall vara med lim.

Alternativt så kan värmekabeln bytas ut, sådan finns dels att köpa i färdiga kit avsedda att hålla vattenledningar isfria, men ex. Hornbach säljer även på löpmeter. Man behöver då ett tillhörande kopplingskit med bla. krympslang. Men i värsta fall så är värmekabeln ingjuten i botten på tråget, då kan du behöva byta hela tråget.
 
Måste vara värmekabeln i tråget som är dålig då om det gäller 85 W. Zibro/Qlima i Danmark brukar ha reservdelar till humana priser så kontakta dom om det inte går att laga befintlig kabel.
 
Pratade med Qlima i Danmark som du föreslog, 390kr inkl frakt för båda dessa värmekablar (säljs i paket). Så valet är enkelt, jag köper hem en sådan sats så bör problemet helt ”enkelt” vara åtgärdat!

Största problemet blir nog egentligen att komma åt allt. Och jag har ingen lust att stå utomhus i minusgrader och pilla med detta nu, det får helt enkelt vara lite kallt i garaget ett tag.

Men när det väl blir plusgrader utomhus, då borde jag väl kunna dra igång den med värmekabeln urkopplad va? Sålänge det inte riskerar att frysa vill säga?
 
Jo precis, om det är över nollgradigt ute så fryser inte kondensvattnet i tråget. Men det kan ju vara köldgrader på natten även om det är ett par plus på dagen så det är bra att titta till den både på morgonen och kvällen. Har det väl blivit is kan det ta lång tid att smälta vid de temperaturerna.
 
Måste bara skriva ett par avslutande rader om det här. Köpte värmekabel från www.tmq.dk , mycket snabb och hjälpsam support! Som lök på laxen så frågade jag om dom eventuellt hade någon sprängskiss eller liknande så jag lätt kunde se vad som behövde monteras isär för att byta kabeln. Svaret blev att dom skulle återkomma och göra en guide till mig... :surprised::dizzy:(y)(y)

Så där snackar vi service, för en produkt köpt på Jula för 5.000kr.....

Så jag bifogar guiden jag fick ifall någon annan kan behöva användning utav den!
 
  • Gilla
Lassemaj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.