stedevil skrev:
Umm, du har sett en kyl-frys väl? Kylskåp i den övre delen och frys i den nedre. En sådan har 2 termostater och 2 kompressorer (=2st värmepumpar/kretsar) för att kunna ge 2 olika temperaturer i de 2 olika utrymmena.



Ja, värma tappvattnet till minst 55-60 (evenuellt högre, så att det garanterat är varmt nog längst bort i systemet).
det är möjligt att ett kylskåp har 2 kompressorer men det har inte en vp, där finns 1 kompressor som tar upp vattnet till ca 50-55 c ,där efterfinns det en växel ventilsom växlar mellan antingen värmeproduktion eller att göra varmvatten, sedan går en el patron in och spetsvärmer den sista biten på varmvattnet för att få bort legionella, denna spets går att styra alt stänga av helt, i mitt fall har jag ställt den på 1 gång i månaden , vi har inget som helst problem med att vattnet tar slut (familjen består av 2 barn 6-3 samt 2 vuxna)
jag anser att ditt förslag med en växlare och nån styrning är onödigt komplicerad! men det kanske är för att jag inte sett den typen av lösning live nån gång, rita gärna upp den så vi får se hur du menar !
 
Redigerat:
drakhenke skrev:
det är möjligt att ett kylskåp har 2 kompressorer men det har inte en vp,
Ett kylskåp har vanligen bara 1 kompressor. Det är en kyl-frys som har 2.

där finns 1 kompressor som tar upp vattnet till ca 50-55 c ,där efterfinns det en växel ventilsom växlar mellan antingen värmeproduktion eller att göra varmvatten
1) Jobbar man med 55 grader ut så behöver man ingen extra höjning av VV tempen, varken beredare eller flödesvärmare. 55 är precis lagom för att inte skålla sig. Problemet blir ju bara om man kör lågtemp i värmesystemet på 35-45, vilket är för kallt för vv (och perfekt för legionella).
2) Har man en växelventil i VPn så har man ju defakto 2 kretsar, vilket är precis vad jag sa. :)
3) Långt ifrån alla VP har 2 kretsar. Tex billiga L/V för 15-20.000 har det vanligen inte. Dyra saker för 50-60.000 har det. Man får rätt mycket varmvatten för 40.000kr + ränta tom när man använder elberedare...

jag anser att ditt förslag med en växlare och nån styrning är onödigt komplicerad! men det kanske är för att jag inte sett den typen av lösning live nån gång, rita gärna upp den så vi får se hur du menar !
Det är en synnerligen enkel konstruktion med en vanlig radiatortermostat för tempreglering och en flödesmätare som startar pumpen. Med en värmepump, där man inte har så varma temperaturer så man skållar sig kan man tom helt skippa tempregleringen.

Här är en bild med en tvåvägs koppling, som är optimalt till tex vedeldade system där man vill maximera skiktningen i acktanken. Till en VP kan det eventuellt vara bättre med konstant flöde genom vvxen (dvs ingen termostat) eftersom den ger stabilare vv-temp i utbyte mot mer omrörning i tanken (vilket spelar mindre roll för en VP än för ett vedpannesystem).
 
  • Principskiss - TVA.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hmmm okej men trådskrivare har ju bestämt sig för bergvärme!!!
och kommer således inte köpa någon Billig L/V pump , det blir väll en Thermia ,Nibe ,IVT , eller Bosch antar jag. Och då är nog förslaget med quatro kulvert och vvc-pump till detta det som blir minst krångligt i slutändan
 
_ap_
stedevil skrev:
Ett kylskåp har vanligen bara 1 kompressor. Det är en kyl-frys som har 2.

1) Jobbar man med 55 grader ut så behöver man ingen extra höjning av VV tempen, varken beredare eller flödesvärmare. 55 är precis lagom för att inte skålla sig. Problemet blir ju bara om man kör lågtemp i värmesystemet på 35-45, vilket är för kallt för vv (och perfekt för legionella).
2) Har man en växelventil i VPn så har man ju defakto 2 kretsar, vilket är precis vad jag sa. :)
3) Långt ifrån alla VP har 2 kretsar. Tex billiga L/V för 15-20.000 har det vanligen inte. Dyra saker för 50-60.000 har det. Man får rätt mycket varmvatten för 40.000kr + ränta tom när man använder elberedare...

Det är en synnerligen enkel konstruktion med en vanlig radiatortermostat för tempreglering och en flödesmätare som startar pumpen. Med en värmepump, där man inte har så varma temperaturer så man skållar sig kan man tom helt skippa tempregleringen.

Här är en bild med en tvåvägs koppling, som är optimalt till tex vedeldade system där man vill maximera skiktningen i acktanken. Till en VP kan det eventuellt vara bättre med konstant flöde genom vvxen (dvs ingen termostat) eftersom den ger stabilare vv-temp i utbyte mot mer omrörning i tanken (vilket spelar mindre roll för en VP än för ett vedpannesystem).
nu förstår jag helst ditt resonemang..

Har hela tiden trott vi pratat om en "vanlig" värmepump med 2-kretsar ;)
 
drakhenke skrev:
hmmm okej men trådskrivare har ju bestämt sig för bergvärme!!!
och kommer således inte köpa någon Billig L/V pump , det blir väll en Thermia ,Nibe ,IVT , eller Bosch antar jag. Och då är nog förslaget med quatro kulvert och vvc-pump till detta det som blir minst krångligt i slutändan
Det finns ju billiga V/V-pumpar med. Denna hittade jag på prisjakt för 17.000kr
http://investliving.se/default.asp?content=http://investliving.se/system/search/product.asp?id=9891
 
stedevil skrev:
Det finns ju billiga V/V-pumpar med. Denna hittade jag på prisjakt för 17.000kr
[länk]
ja visst men då får du köpa acc tankar med vvb att köra den emot för att kunna få tillräckligt med vv för en familj, det detta kallas fastkondensering, för att från tankarna sedan shunta ut värmevatten till huset, alt en växel ventil (som måste styras på något sätt) för att växla mellan värmeproduktion och varmvatten.
Märkligt vad likt det börjar vara en traditionell värmepump;)
ditt förslag med att använda en växlare tror jag inte kommer att fungera något bra med denna värmepump, den har troligtvis inte kapacitet att värma vattnet till dusch och bad tillräckligt fort,
då får man göra någon form av spetsvärmare som du tidigare beskrivit , en varmvatten beredare eller någon genomströmmnings beredare var på tal om jag inte har fel !?
och helt plötsligt vart det ett halvt kärnkraftverk att hålla reda på,

Måste vara enklare med en FÄRDIG värmepump med inbyggd varmvatten produktion och kanske en utökad varmvattentank på 300 liter , lite kulvert och vvc pump,
Jag anser att den lösningen ÄR enklare
men det är jag det :D
 
drakhenke skrev:
ja visst men då får du köpa acc tankar med vvb att köra den emot för att kunna få tillräckligt med vv för en familj
Acktankar (plural)?
med VVB?
Du har redan glömt TVAn som jag tom lade in en bild på?

ditt förslag med att använda en växlare tror jag inte kommer att fungera något bra med denna värmepump, den har troligtvis inte kapacitet att värma vattnet till dusch och bad tillräckligt fort
Nu följer jag inte med ditt resonemang alls. Först ska han ha acktankar (plural) och sen ska värmen på nått sätt inte räcka till ändå? :confused:
Hur många tusen liter varmvatten behöver du när du ska duscha eller ta ett bad?

Är det något förslag i denna tråd som riskerar att få slut på varmvatten så är det en V/V-pump med inbyggd VVB på kanske 100L. DVS ditt förslag.
 
stedevil skrev:
Acktankar (plural)?
med VVB?
Du har redan glömt TVAn som jag tom lade in en bild på?



Nu följer jag inte med ditt resonemang alls. Först ska han ha acktankar (plural) och sen ska värmen på nått sätt inte räcka till ändå? :confused:
Hur många tusen liter varmvatten behöver du när du ska duscha eller ta ett bad?

Är det något förslag i denna tråd som riskerar att få slut på varmvatten så är det en V/V-pump med inbyggd VVB på kanske 100L. DVS ditt förslag.
det jag menade är att med DITT förslag så måste han köra fast kondensering mot en tank eller fler ) med inbyggd vvb för att få tillräckligt med varmt vatten dvs fast kondensering,
en genomströmnings växlare som ska försörja ett hus med vatten behöver betydligt högre temp än vad en värmepump kan ge!
det är som du själv skrev "optimalt till tex vedeldade system"
fungerar inget bra med vp pga den låga framlednings tempen,
 
drakhenke skrev:
det jag menade är att med DITT förslag så måste han köra fast kondensering mot en tank eller fler ) med inbyggd vvb
Du har inte alls fattat vad en TVA är gissar jag?
Kan du få ut tex 55C varmvatten i en VVB så kan du få dessa 55C i en TVA med.
 
Tapp Vatten Automat
jodå jag vet vad det är, men du kan inte för ett ögonblick få mig att tro att du får ut tillräckligt med effekt ur ditt förslag till vp för att kunna få tillräckligt mycket och varmt vatten för att kunna duscha i, inte utan att sätta en spetsvärmare tex vvb efter växlaren,
det är för låg framlednings temp och för lågt flöde från vp´n för att göra varmvatten via direkt växling.
för detta behövs ett förråd av Hett vatten tex från en vedpanna eller fjärrvärme.
annars hade man nog byggt dagens värmepumpar efter principen direkt växling

jag vet inte vad du har för erfarenhet av detta men mina 12 år i rörbranchen säger iaf att det inte funkar, men jag kan ju ha fel naturligtvis
 
Redigerat:
drakhenke skrev:
det är för låg framlednings temp och för lågt flöde från vp´n för att göra varmvatten via direkt växling.
Var i denna tråd har du läst att TS har valt ett lågtempsystem och 35-45 framledningstemp för uppvärmningen inne i huset? Utgå inte från saker som inte är givna och begränsa alternativen när du inte vet förutsättningarna. Om man kan bygga ett system som kostar tex 40.000 mindre med framledning på 55C så kan man lätt betala en något högre elräkning pga sämre cop i varje fall 20-30år för de pengarna eller ha ekonomi att tex investera i solfångare eller dyligt som tar ner årsförbrukningen till jämförbara siffror.

för detta behövs ett förråd av Hett vatten tex från en vedpanna eller fjärrvärme.
Eller en acktank (inte flera som du rekomenderar) i ett värmepumpsystem.

jag vet inte vad du har för erfarenhet av detta men mina 12 år i rörbranchen säger iaf att det inte funkar, men jag kan ju ha fel naturligtvis
Jag förklarade bara för någon dag sedan för dig vad en TVA var och hur den fungerade. Så dina 12 år känns ju lite befängt att komma och vifta med när du väl fortfarande inte ens sett ett sådant system i drift? Du har ju 0års erfarenhet av det vi pratar om.
 
stedevil skrev:
Var i denna tråd har du läst att TS har valt ett lågtempsystem och 35-45 framledningstemp för uppvärmningen inne i huset? Utgå inte från saker som inte är givna och begränsa alternativen när du inte vet förutsättningarna. Om man kan bygga ett system som kostar tex 40.000 mindre med framledning på 55C så kan man lätt betala en något högre elräkning pga sämre cop i varje fall 20-30år för de pengarna eller ha ekonomi att tex investera i solfångare eller dyligt som tar ner årsförbrukningen till jämförbara siffror.

Eller en acktank (inte flera som du rekomenderar) i ett värmepumpsystem.

Jag förklarade bara för någon dag sedan för dig vad en TVA var och hur den fungerade. Så dina 12 år känns ju lite befängt att komma och vifta med när du väl fortfarande inte ens sett ett sådant system i drift? Du har ju 0års erfarenhet av det vi pratar om.
jag förutsätter att han bygger ett hus med golvvärme för att det är i stort sett det enda som byggs med i dagens läge,
och nej jag har inte hållit på med direktväxling via värmepump som du föreslagit,
och i min värld heter det inte TVA , vi kallar detta för tappvattenväxlare, som jag arbetar med varje månad i stort sett då jag monterar mycket fjv,

tilläggas bör att trådskaparen inte ville ha en massa utrustning i huset utan i garaget och då ser jag inte att man kan montera in en ack ( eller fler )i hans tilltänkta hus för att kunna tillgodose växlaren med värme vatten,de måste då placeras i garaget
förluster i kulverten kommer du få sommartid med om du skall placera tanken / arna i garaget för du måste likväl cirkulera 55* vatten in i huset från vpn för att få varmvatten.
plus att man kanske måste ha en spetsvärmning av vattnet i huset en vvb eller genomströmmnings värmare, med ev större huvudsäkringar som följd ( beroende på vad som väljs )
hur man än gör med din lösning så får man ett mindre kärnkraftverk av grejor,

sen kanske mitt förslag inte är det billigaste, men det frågade han inte efter utan en lösning,
sen kan jag bara anta att den skulle vara av den enklare karaktären
 
drakhenke skrev:
tilläggas bör att trådskaparen inte ville ha en massa utrustning i huset
Fel. TS vill inte ha en massa utrustning i huset som TAR PLATS. En TVA är ytterst kompakt och kan gömmas undan nästan var som helst.

förluster i kulverten kommer du få sommartid med om du skall placera tanken / arna i garaget för du måste likväl cirkulera 55* vatten in i huset från vpn för att få varmvatten.
Ja, men där är det precis lika mellan 4-ledad och 2-ledad kulvert. Enda skillnaden blir ju vinterhalvåret då den 2-ledade har mindre förluster eftersom den inte har 2 separata varma ledningar som läcker värme, dvs bara halva förlusten.

plus att man kanske måste ha en spetsvärmning av vattnet i huset en vvb eller genomströmmnings värmare, med ev större huvudsäkringar som följd ( beroende på vad som väljs )
Väljer man 55C som framledningstemp så behöver man ingenting av ovannämnda. Ska TS inte ha golvvärme så har han ju dessutom sparat ytterligare 40.000 på ett helt hus. Märks att du bara installerar saker och inte är den som faktiskt betalar för sakerna...

hur man än gör med din lösning så får man ett mindre kärnkraftverk av grejor,
Men lägg av, han behöver 1 TVA extra och en massa mindre rördragningar eftersom han inte behöver dra varmvattnet hela vägen från garaget. Jag kan vara lika löjlig och säga dumheter som "han slipper en gigantisk snårskog av rör och ledningar" men för TS räcker det kanske med att mitt förslag kanske kostar honom 60-100.000 mindre än ditt förslag.
 
stedevil skrev:
Fel. TS vill inte ha en massa utrustning i huset som TAR PLATS. En TVA är ytterst kompakt och kan gömmas undan nästan var som helst.



Ja, men där är det precis lika mellan 4-ledad och 2-ledad kulvert. Enda skillnaden blir ju vinterhalvåret då den 2-ledade har mindre förluster eftersom den inte har 2 separata varma ledningar som läcker värme, dvs bara halva förlusten.



Väljer man 55C som framledningstemp så behöver man ingenting av ovannämnda. Ska TS inte ha golvvärme så har han ju dessutom sparat ytterligare 40.000 på ett helt hus. Märks att du bara installerar saker och inte är den som faktiskt betalar för sakerna...



Men lägg av, han behöver 1 TVA extra och en massa mindre rördragningar eftersom han inte behöver dra varmvattnet hela vägen från garaget. Jag kan vara lika löjlig och säga dumheter som "han slipper en gigantisk snårskog av rör och ledningar" men för TS räcker det kanske med att mitt förslag kanske kostar honom 60-100.000 mindre än ditt förslag.
suuuck

jaja vi kan gott säga att vi inte delar åsikt du och jag,
 
Nu börjar jag få grepp om tekniken. Men. (Det finns alltid ett men) Vad gör man om man inte kan få ner kulverten på frostfritt djup pga berg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.