Hej.
Jag vet att det finns massa trådar om detta men hittar inte riktigt något som passar in.

Jag ska bygga ett hus med garage på en tomt där jag kommer att få borra efter vatten.
Kommer vara ca 20 meter mellan byggnaderna.
Jag har kommit fram till att jag vi ta in vattnet i garaget först, för att om det finns behov av att rena så är det lättare att få till reningsverk och filter i garaget än i i huset. (nya hus har ju inte direkt massa plats över till sånt.)
Har bestämt mig för att ha bergvärme. Och garaget vill jag ha uppvärmt med kallvatten samt varmvatten indraget. Så istället för att dra värme rör från huset till garaget tänkte placera värmepumpen i garaget och dra åt andra hållet. Samtidigt slipper jag dra kallvatten från reningsverket i garaget till värmepumpen i huset för att sedan gå ut i garaget med varmvatten.
Helst skulle jag inte vilja ha någon stor tank i huset, Utan jag är ute efter att cirkulera varmvatten i en kuvert för att slippa spola 2 min för att diska en tallrik.
Hur löser jag detta?
Kan man extra isolera en kulvert för att slippa så mycket värmeförluster eller är jag helt fel ute.
Kan vara värt att betala lite i värmeförluster för att få lite extra plats inne i huset. Någon som har en bra lösning??
 
Låter som standardlösningen. 4-pipig kulvert och en VVC (varmvattencirculation) cirkpumpen timerstyr man lämpligen. 20 m tar inte heller lång stund att spola genom de gånger man vill ha VV på "udda" tider.
 
Det kan också vara en lösning att köra 2-pipig kulvert + kallvatten i billig pem på frostfritt djup in till huset och sedan tillverka tappvarmvatten med en tappvarmvattenautomat (plattvärmeväxlare) på plats, när det behövs, i den mängd det behövs. På 20m kulvertavstånd så blir det troligen en billigare lösning och en TVA tar nästan ingen plats alls.

Dock sommartid, då ingen uppvärmning sker, så får du ju spola lite tills värmen kommer om du inte kör ett system liknande VVC på värmen i kulverten.

PS Fast med bergvärmepump så vill du kanske köra lågtemp på värmesystemet? Då är det kanske bättre med en vanlig elberedare i huset eller TVA + elberedare om du vill ha ett kompakt system som ändå kan fylla ett badkar.
 
Redigerat:
_ap_
Jag skulle sätta en 4-vägs kulvert och göra färdigt allt i garaget så slipper man ha något i huset.
Tappvatten automat känns inte som en optimal lösning med värmepump.
Då krävs ju att man alltid kör "het" vatten i kulverten.
Genom att värmen nästan är gratis från en pump är väl en elberedare tokigt,
så dyrt är det inte att cirkulera lite tappvatten.
Du skulle också kika på en större beredare till pumpen.
 
Redigerat:
_ap_ skrev:
Tappvatten automat känns inte som en optimal lösning med värmepump.
Då krävs ju att man alltid kör "het" vatten i kulverten.
Hur skiljer det mot att alltid köra "het" varmvatten i kulverten? Sak samma väl? :confused:
 
_ap_
Nopp VVC går att köra med både tempgivare som stänger av när det är varmt i huset samt timer som stänger av den under natten.
Och man slipper växlare som dessutom tar ner verkningsgraden
samt styrningen av den.
 
Hur funkar varmvattencirkulation rent praktiskt, vad behövs för prylar???
 
_ap_ skrev:
Nopp VVC går att köra med både tempgivare som stänger av när det är varmt i huset samt timer som stänger av den under natten.
Och dessa lösningar är omöjliga att implementera på värmesystemsvattnet? :confused:
Sommartid dvs, vintertid kör man ju värmen i vilket fall.

Och man slipper växlare som dessutom tar ner verkningsgraden
samt styrningen av den.
Förlusten i vvxen tror jag inte blir större än förlusten av att köra separat varmvatten genom kulverten och VVC kostar ju också pengar (dessutom året runt, vinter/vår/höst körs ju värmesystemet ändå så det blir så att säga gratis VVC). Dessutom, förlusten i vxxen kommer ju huset till godo som värme, kulvertförlusten kommer kråkorna till godo.

Och som sagt, priset på hela TVA utrustningen har man sparat in på bara kulvertkostnad för att lägga 2-ledad istället för 4-ledad kulvert.
 
_ap_
Då en värmepump oftast inte shuntar ut mer än säg 45* större delen av året är jag bara tveksam till att man ska få ut v v i tillräckliga mängder.
Då en dusch kräver ca30kW/h krävs någon typ av flödes ökning för att man ska få ut den mängden energi på direkten.

Det är självklart inte omöjligt att göra så också men det känns enklare att använda pumpens beredare och cirkulera vattnet vid behov.
Kulvert kostnaden ökar med 5000-6000: - för 4 rör på den sträckan, får man iordning en pålitlig tappvatten automat lösning för det?
 
_ap_ skrev:
Då en värmepump oftast inte shuntar ut mer än säg 45* större delen av året är jag bara tveksam till att man ska få ut v v i tillräckliga mängder.
Det är inga större problem att tappa tex 12L/min med en pvvx, bara kulvert och pump klarar leverera tillräckliga volymer. Har man bara tex 300L vattenmagasin som värmepumpen jobbar mot så har man 300L varmvatten också vid behov.

Men 45C som tappvarmvatten blir ju lite lågt (legionella), oberoende av hur man får det, så lite spetsvärme med tex flödesvärmande elberedare till 50-55 behövs ju i vilket fall. (Fast det blir ju en trefas historia... så det är nog billigare att köra högre temp ut på VP-n om man använder stoa mängder varmvatten).

Kulvert kostnaden ökar med 5000-6000: - för 4 rör på den sträckan, får man iordning en pålitlig tappvatten automat lösning för det?
Jajamensan. 4625kr tar sfinx för ett paket. Därtill kommer isolering och eventuellt backventil (fast det är väl mest i kombination med acktank den behövs) och lite rörbitar för inkopplingen. Möjligen kan man kanske också köpa separata delar billigare någonstans.
http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=Tappvva1
 
Redigerat:
_ap_ skrev:
Då en dusch kräver ca30kW/h
Förlåt, hursa?

(Menar du möjligen 3 kWh? Det verkar rimligt. kW per timme finns det inget som heter, och 30 kWh kräver nog att du duschar i alla fall en timme...)
 
_ap_
Det var så jag menade, att det går 30kW om man nu ska duscha en timme.

Allt jag menade var att om man ska koppla på en vvx på värmerören från pumpen måste den kunna leverera 30kW extar då man tappar, sen om man gör det i 5min eller 1timme är väl ändå samma sak från det att man öppnat kranen tills man stänger krävs det effekten.

Har man lågt flöde och 45-50* i temp blir det svårt att få ut den mängden energi,
ska man ligga och köra varmare sjunker väl verkningsgraden på pumpen.

Sen tror jag också att en "3fas spetsvärmare" är betydligt dyrare i drift än VVC.

Jaja smaken är ju som baken, personligen skulle jag satt 4-vägs kulvert och VVC.
 
_ap_ skrev:
Det var så jag menade, att det går 30kW om man nu ska duscha en timme.

Allt jag menade var att om man ska koppla på en vvx på värmerören från pumpen måste den kunna leverera 30kW extar då man tappar, sen om man gör det i 5min eller 1timme är väl ändå samma sak från det att man öppnat kranen tills man stänger krävs det effekten.

Har man lågt flöde och 45-50* i temp blir det svårt att få ut den mängden energi,
ska man ligga och köra varmare sjunker väl verkningsgraden på pumpen.

Sen tror jag också att en "3fas spetsvärmare" är betydligt dyrare i drift än VVC.

Jaja smaken är ju som baken, personligen skulle jag satt 4-vägs kulvert och VVC.
jag kan hålla med här !
varför ska man krångla till det med en massa kringutrustning? 4vägs kulvert vvc pump och en timer från clas, det är det enklast som du kan installera
 
stedevil skrev:
Jajamensan. 4625kr tar sfinx för ett paket. Därtill kommer isolering och eventuellt backventil (fast det är väl mest i kombination med acktank den behövs) och lite rörbitar för inkopplingen. Möjligen kan man kanske också köpa separata delar billigare någonstans.
[länk]
Sen tillkommer en shunt i huset, nån komplicerad styrning som väljer om man ska varmhålla kullverten eller ej sommartid. Vet inte riktigt hur man skulle få till det billigare än 4-pipig kulvert...
 
_ap_ skrev:
Har man lågt flöde och 45-50* i temp blir det svårt att få ut den mängden energi,
ska man ligga och köra varmare sjunker väl verkningsgraden på pumpen.

Sen tror jag också att en "3fas spetsvärmare" är betydligt dyrare i drift än VVC.
Hur kan en 3fas spetsvärmare bli dyrare i drift än annan el-spetsvärme? Det blir ju lika mycket vatten som ska värmas. Om man värmer 1L vatten 10 grader så går det lika mycket energi om man värmer det på 1minut eller 1sekund. Möjligen kan det bli marginellt billigare med flödesvärmare eftersom man inte har förluster från att varmt vatten står i timmar och väntar på att användas som man har i en beredare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.