Har letat värmekretsfördelare till vettigt pris ett tag. Reagerat över att en i grunden rätt enkel produkt är väldigt dyr. Jag skall ha 8 slingor. Här tar LK för en RF 8 5000-7000:- Då är den naken.
Amazon säljer en modell Nordic4 från Sanitline. för under 1800:- Komplett med ventiler och luftare. Så frågan är. är LK verkligen så mycket bättre att det motiverar 3-4ggr högre pris. Elelr är vvs som vanligt lite överprisat i vårt avlånga land:rofl:
Någon som harerfarenhet av Santiline??
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Har du kollat golvvärmebutiken på nätet? De har Lk fullutrustad till priset du nämnde, men även något billigare fabrikat.

Jag skulle inte våga köpa okänt fabrikat från Amazon av en sådan produkt.
 
Frågan är om de är mer okända än exempelvis Golvvärmebutikens egna. De jag titta på verakr komma genomgående från Tyskland. De hr väl ungefär samma krav och förväntningar som vi..
Det jags lås av är att det är svårt att hitta en fördelare över 2000:-
Det samma gäller ju salng ta en LK 200M Slang, Listpris 5000:- Säljs för runt 3500:-
En 5 lags i tyskland (Made in Germany) kostar ca 1800:-
Rätt stora pris skillnader..
 
M mojjen skrev:
är vvs som vanligt lite överprisat i vårt avlånga land
Det kan man med rätta tycka.
Sanitline är väl polskt vad jag förstår.
Jag skulle inte vara speciellt orolig att köpa den.

Dom säger att: DISTRIBUTÖREN HAR NÖDVÄNDIGA CERTIFIKAT - CE, TÜV
Du kan ju då begära en kopia på certifikaten om du vill.

https://sanitlinesklep.pl/index.php?id_product=479&controller=product
 
Alla fördelare är lika i uppbyggnad, ett rör med lite anslutningar på , inga märkvärdiga och tekniska grejer., bara att dom svenska har en koppling som passar sina slangar. Kolla in dim på slangarna som du ska ha så det passar med kopplingarna.
 
J jonaserik skrev:
Alla fördelare är lika i uppbyggnad, ett rör med lite anslutningar på , inga märkvärdiga och tekniska grejer., bara att dom svenska har en koppling som passar sina slangar. Kolla in dim på slangarna som du ska ha så det passar med kopplingarna.
Rördimension 16mm verkar även de utländska jobba med. Även kopplingen verkar ju vara relativt standard 3/4 "Eurokonus". Även dom ligger på ca 1/2 priset mot billigaste jag hittar här.

Sammantaget så får jag en komplett 8 kretsfördelare, med kopplingar, luftare kulventiler för ca 210 Euro :- inkl frakt. 400m 16mm 5 lags pex slang för ca 250 Euro. Totalt Under 5000:-

LK via tex golvvvärmebutiken som ändå skall vara prisvärda 13500:-
(Listpris Ahlsell som säkert några stackare åker på via hantverkaren, Fördelare 9725:-, Slang 400M LK 11000:-, Anslutningskoppling 16 st 1400:-, kulventil 2 st tot 830:-, 2 st avluftare LK tot 520:-
Totalt exkl moms hos Ahlsell brutto: ca 23500:- 29345:- inkl moms).
Netto dock lite bättre. 13300:- inkl moms, så ungefär samma som Golvvärmebutiken.

Tar Golvvärmebutikens egna varumärke vilket sannolikt får ses som likvärdigt som Sanitline landar det på ca 8500:-. Vilket känns rimligt. Alla är inte bekväma med utländska kontakter och varumärken.

Slutsats LK måste tjäna rätt bra:rofl:
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Ja du en hel del att tänka på när det gäller priser, skillnaden kan vara att nere i Europa så säljs det kanske 1000 st av varje del i veckan och i Sverige 10 . Det med egna märket så är det säkert egen import det med och med en bra förtjänst om man läser din uträkning.
 
Då börjar jag närma mig en första beställning från Amazon.
Skall börja med att beställa Golvvärmeslangen. Inte fullt så lätt som jag först tänkte...
Hittade PE-RT 200m för 92 euro exkl moms. (Jag utgår från exkl moms, då jag har ett affärskonto och kan lyfta moms, där leverantören tillåter)
Men de skriver bara att de är godkända enligt Skz certified. men inte vilken standard. Efter lite efterforskning får jag fram att de skriver att den är godkänd för 3Bar vid 70c. Vilket de som säljs i Sverige verkar genomgående vara godkända för 6bar elelr högre. Så den vågar jag inte välja.

Hittade en annan väldigt prisvärd som uppfyller DIN16833/4, vilket är samma som LK PE-RT använder, för 153Euro/300m. med fri frakt. Glad i hågen lade jag en rulle av denna samt en 100m rulle i korgen. Lyckan blev kortvarig. Frakten hoppade upp till 250Euro, när det blev svensk adress...

Letade vidare och fastnade nu på en Slang från Wavin. lite dyrare. men detta är en märkes tillverkare. 175Euro/200m. Men även detta blev lite dyrare än första anblick. Frakt tillkommer med 75Euro (stod initialt 4.5 Euro. Mao för 400m är jag uppe i 425Euro. Så inte så prisvärt som första anblicken här heller. Billigt men bara marginellt mot köp av no name hemma.

Nu ahr jag fokuserat stenhårt på PE-RT 5 lager rör plast. Det verkar ju vara avsevärt vanligare med Pex Alu rör när jag söker utomlands. Det gör att jag faktiskt kommer något billigare undan med PAEX Alu för tapp vatten och Golvvärme, godkänt för 95 grader. grader, https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B074CRY299/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1GDATE7J0JAOH&psc=1

Finns det någon nackdel att välja ett ALUPEX rör??? Eller bör jag satsa på rent plast?? Jag har inget tappvatten som skall gå i dessa.
 
Redigerat:
Det enda med ALUPEX är att kunna bocka runt i kurvorna utan att det plattar till sig , finns bockverktyg för det. Annars finns det bockfjädrar att använda, men då bara någon kort sträcka och inte när det börjar bli många meter.
 
S Skogsmusen skrev:
PEX-Al-PEX golvvärme flera lager rör 16 mm x 2 mm - 200 m [länk]
Kan vara DUKTIGT fel prisat, annars 126.65 förr 200 meter PEX-AL-PEX.
Troligen felprisat. Men ibland går det ju igenom.
kina vågar jag mig nog docj inte på. Nu kollar jag från mobilen, men jag hittar inga specifikationer och godkännanden.
 
S Skogsmusen skrev:
PEX-Al-PEX golvvärme flera lager rör 16 mm x 2 mm - 200 m [länk]
Kan vara DUKTIGT fel prisat, annars 126.65 förr 200 meter PEX-AL-PEX.
Kunde inte hålla mig.
Via Amazxon UK så framgick det i alla fall att det är en 5 lagers slang, med alu i centrum. Det är väl det vanligaste.

Haken var att det var minimum 5 rullar så nu har jag beställt 1000m slang:crysmile:

Så om det nu inte blir avbokat pga felskrivning. Så hittar ni nog lite alupex på blocket om ett tag:p
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Kunde inte hålla mig.
Via Amazxon UK så framgick det i alla fall att det är en 5 lagers slang, med alu i centrum. Det är väl det vanligaste.

Haken var att det var minimum 5 rullar så nu har jag beställt 1000m slang:crysmile:

Så om det nu inte blir avbokat pga felskrivning. Så hittar ni nog lite alupex på blocket om ett tag:p
Du får skriva direkt om det får igenom, skulle också behöva slang :)
 
nino nino skrev:
Du får skriva direkt om det får igenom, skulle också behöva slang :)
Ordern gick igenom. Frågan är väl om de
Kommer fullfölja och skicka. Jag uppdaterar..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
V
En liten off topic fråga: bygger du nytt ? Kommer du köpa uttag, slang, porslin, kök, vitvaror ja du förstår från amazon också.

Om du nu gör jobbet själv varför inte bara kosta på dig topp prylar från lk istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.