Om man önskar att få bristerna i klimatskärmen att framträda bättre vid en termografering på egen hand så kan man på ett väldigt enkelt sätt framhäva dessa ungefär som beskrivs ovan.

genom att sätta igen alla ventiler och stänga alla dörrar i huset, och sedan forcera spisfläkten på högsta varv, kan man få ett undertryck i huset som räcker för att otätheter skall framträda.

Elektroniken i en kamera avsedd för termografi är känslig ned på 1/10 grader celsius.

Precis som någon nämnde ovan bör man även ta hänsyn till emissivitet hos ytskikten i de byggnadsdelar man termograferar.

Värmen som detekteras är den avstrålade värmen, dvs elektromagnetisk strålning. Denna har på många sätt samma karaktär som vanligt synligt ljus. Dvs, den kan reflekteras, absorberas och transmitteras (genom ex. glas). Termografi är kul, och man kan komma långt utan att vara proffs!

Det finns dock fallgropar.

//K
 
Emissivitet? Förklara!
 
När vi bygger lägenheter åt vår största kund då ingår i vår kvalitetsplan att täthetsprova. Det är mycket effektivt att hitta drevningsmissar eller missar som stombyggarn gjort då betongstommen lappats.

Ni som köper ett nybyggt hus borde verkligen kolla detta. Vi andra som har gamla hus får väl vara glada för den ventilation vi får på köpet av alla otätheter.... =)


/ PatrikJ
 
andersmc skrev:
Emissivitet? Förklara!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Emissivitet

Emissiviteten för ett material (skrivs vanligen e) är kvoten mellan dess utstrålade energi och utstrålad energi från en svartkropp vid samma temperatur. Det år ett mått på ett materials förmåga att absorbera och avge (strålnings-)energi. En ideal svart kropp har e = 1 medan verkliga material har e < 1.
 
Det är lätt att ratta kameran, men det kluriga är faktiskt att förstå emissiviteten, tycker man att det är enkelt har man helt enkelt inte förstått vad termofotografering handlar om. Fråga en certifierad "kamera förare" om de tycker det är enkelt ...

Vi brukar alltid hyra på jobbet en "kamera med förare" så att analysen blir rätt. Speciellt om det är metaller i mätarean, då blir det oftast den reflekterande värmen från fotografen som man mäter istället för objektets egenvärme.

.Henrik
 
Att komma omkring emissivetetsproblem är inte särskillt svårt. Men ibland lite opraktiskt.

Jag brukar själv inte bry mig så mycket om dessa problem vid hustermografering. Om man
hela tiden jämför temperaturer relativa inom samma yta är det inget problem.

Det är först när man betraktar från varandra kraftigt avvikande material problemen kan uppstå.

Eftersom emissiviteten är i ytskicktet betingad, finns det väldigt enkla sätt att kringå
problematiken.

Jag brukar förse ytskickten med ett material av känd emissivitet, såsom eltejp, och
sedan termografera denna.

Ni som är intresserade av HiFi kan ju läsa denna tråd där jag postade lite om hur man
använder termografi för att detektera elfel:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63210&whichpage=1&SearchTerms=nad,304

Observera att emissivteten hos ett kretskort är starkt avvikande de hos komponenterna,
som i sig avviker från varandra. Men när man har temperaturskillnader på 100 grader
gör det ingenting. Avvikelsen är så kraftig att det inte utgör något reelt problem, om man
inte vill vara exakt i sin analys.
 
Nu under veckan helgen kommer det en och ska fota huset med värmekamera.
Jag misstänker att det är brister i isoleringen i vårat gamla hus, tycker det går lite för mycket pellets, till våren ska vi byta fasad och tillägsisolera så jag tyckte det kunde vara på sin plats med en värmefotning innan då har man ju möjligheter att åtgärda den gamla spån isoleringen innan den nya 70mm isoleringen ska på
Kan åter komma om ni vill ha ett utlåtande om det var värt pengarna...


Nicklas
 
En gammal tråd som tagits upp, men är någon intresserad så hade Sydsvenskan en artikel för någon vecka sedan beträffande kallras/värmekamera (ca pris 2500), adress www.sydsvenskan.se/hus/article291404.ece
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.