På mallis ska det vara hög skatt/avgifter på solfångare för ca 3 år sedan. Vid slutbesiktning av hus hyrde man solfångare eftersom de måste ha 2 st solfångare. Så el som var dubbelt så dyrt som hemma köptes istället. Så kolla upp det innan du bestämmer dig för solfångare.
 
Redigerat:
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Kom att tänka på en sak , hur har du tänk med stengolv på sommaren , dom blir lätt klinkerkalla ,
och det blir väl en pool ochså , så när du lämnar uppgifter ta med allt
Det som slurppe99 säger är nytt för mig så kolla upp det .
Sedan är det inte fel att ha ett s.k. teknikrum där du placerar allt i , då blir det mycket bättre med installationerna , ( det blir mycket rör och grejer )
Till slurppe99 är det extra skatt om man ska värma huset med solfångare ??
 
Medelhavsfolket verkar satsa på inneskor och fristående element om "kylan" bryter in och för att de kalla stengolven inte ska kännas.Sitter nu i södra Spanien och svär lite, har köpt inneskor idag då mina norrländska fötter inte gillar kalla klinkergolv. Golvvärme verkar vara för överklassen :)
 
  • Gilla
mixt och 1 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Kom att tänka på en sak , hur har du tänk med stengolv på sommaren , dom blir lätt klinkerkalla ,
och det blir väl en pool ochså , så när du lämnar uppgifter ta med allt
Det som slurppe99 säger är nytt för mig så kolla upp det .
Sedan är det inte fel att ha ett s.k. teknikrum där du placerar allt i , då blir det mycket bättre med installationerna , ( det blir mycket rör och grejer )
Till slurppe99 är det extra skatt om man ska värma huset med solfångare ??
Jag vet inte vad skatterna/avgifterna består av. Men det var mer lönande att köpa elen som då var dubbelt så dyrt som Sverige. Det var en bofast svenska som berätta hur konstigt det var. Men det har även varit reportage om de som satsa på solfångarparker fick så höga avgifter att det inte lönande sig.
Tillägg:
Hittade en artikel från 2013 om problemet.
https://nyadagbladet.se/miljo/miljonboter-i-spanien-om-du-samlar-in-solenergi/
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Medelhavsfolket verkar satsa på inneskor och fristående element om "kylan" bryter in och för att de kalla stengolven inte ska kännas.Sitter nu i södra Spanien och svär lite, har köpt inneskor idag då mina norrländska fötter inte gillar kalla klinkergolv. Golvvärme verkar vara för överklassen :)
Är väl lite busväder där nu och mer att vänta men tempen ute verkar skapligt , men den vill nog inte värma golv och dina fötter nu
 
S
S slurppe99 skrev:
Jag vet inte vad skatterna/avgifterna består av. Men det var mer lönande att köpa elen som då var dubbelt så dyrt som Sverige. Det var en bofast svenska som berätta hur konstigt det var. Men det har även varit reportage om de som satsa på solfångarparker fick så höga avgifter att det inte lönande sig.
Var det inte solfångare EL som det avses och inte för vattenvärmning , med el kan jag förstå , då dom inte fick sälja
På Mallis är det väl bara oljegeneratorer och sopbrännare som finns , har inte varit där och sett eller vet om det finns vattenkraft
 
Spanska fönsterpartier brukar inte heller var så täta.
 
S skutten11 skrev:
Var det inte solfångare EL som det avses och inte för vattenvärmning , med el kan jag förstå , då dom inte fick sälja
På Mallis är det väl bara oljegeneratorer och sopbrännare som finns , har inte varit där och sett eller vet om det finns vattenkraft
Nej vanliga solfångare för varmvatten och pool är nog inte problemet. Som jag nämnde så köpte de el istället. Den kom då från ett kolkraftverk. Kanske har de moderniserat nu så de eldar sopor också.
 
Med hyffsad isolering där behövs inte golvvärme. Skulle nog satsat på en luft-luft värmepump och solfångare för vatten med eltillskott (direktvärmare)
Tycker du det är kallt på golvet med sten lägg in ett klickgolv. Klarar man sig utan golvvärme i Sverige funkar det i Spanien också.

Isolering sparar dessutom på AC kostnaden på sommaren också!

Glöm inte att få till ett ventilationssystem! Det försummas ofta söderut
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
L lonfred skrev:
Hej,
Projekterar ett hus med golvvärme på ca 350kvm ink pool i Barcelona. Arkitekten propsar på gaspanna... känns rätt omodernt och dyrt i drift. Jag är mer inne på Luft-Vatten värmepump med eventuell solvärme tillskott. Det blir som kallast runt 2gr varmt under några nätter i februari men i övrigt mellan 15-30gr så luft-vatten är väl ypperligt? Eller ska man satsa på ett system baserat på solvärme och ha tillskott från en luft-vatten värmepump? Man kan ju sätta en mindre gaspanna som stöttar i för varmvatten om man vill ha obegränsat varmvatten uttag. Huset ska även ha luftkontidionering kan man plocka ut kyla ur en luft-vatten pump eller bättre att ha separat AC system och i stället värma poolen med luft-vatten pumpen på sommaren? Några idéer kring detta?


Sen i oktober 2018 är det inte straffbart längre att installera solcells anläggningar som är större än 10 kwh.
https://endef.com

Har släktingar som bor i Santurce Bilbao som tog dit på 2000-talet tekniken med bergvärme då husen är byggda i sten så blev det rentav billigare på det viset. Visst det kostade en slant och tekniken var så ny och främmande för Baskerna men så här 19 år senare har de halverat sin totala förbrukning enormt.

Skall förövrigt vara möjligt att invertera bergvärme från varmt till kallt https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/kyla
Kan ju vara av intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.