Hej!

Vi är på gång att renovera köket. Vi kommer då att göra två nya öppningar in till köket samt att "vända" på köket, dvs flytta själva skåpen från den ena väggen till den andra.
Köket satt ursprungligen på en vägg som saknar fönster men kommer nu att hamna mot en yttervägg med fönster.

Nu till problemet. Om man genomför dessa ändringar kommer det inte längre finnas plats för något element. Elementet sitter nu som brukligt under fönstret.

Den självklara lösningen är ju golvvärme men min fråga är om man verkligen behöver en värmekälla i köket??
Räcker det med att sätta extra element i intilliggande rum i och med att köket blir ganska öppet? Men man mister ju då en värmekälla under fönstret och då finns väl risk för kondens?

Frågan kom till då vi tyckte att den vattenburna golvvärmen var dyr och likaså en luft-luftvärmepump.

Kan tillägga att vi också har en järnspis i köket men den är ju bara varm när man är hemma och eldar i den...
 
Ska sägas att det är elelement jag pratar om. Vi har idag dir.el och tanken med den vattenburna golvvärmen var att köra med en elpanna tills den dag vi byter värmesystem.
Och min fråga var om det behövs någon värmekälla överhuvudtaget i köket?! Eller räcker det med värmen från intilliggande rum?
 
saknas det värme i ett rum, så får man kallras, vilket kommer att upplevas kalalre än vad det är.
du kan kompensera genom att ha 25-27 grader i intilligande rum, så känns det nog skönt i köket
 
Sen beror det på vilket fönsterglas ni har förståss....ett 3-glas klarar du nog...
Har själv stängt av radden under köksfönster(Kaninskrälle huserar där;)

Prova stäng av och upplev känslan...Tyvärr är ju våren snart här...så....Tyvärr = svårt att testa vargavinterprovet..
 
Det beror väl lite på hur köket är placerat i huset också?
Är det bara en yttervägg och kanske övervåning och öppen planlösning, så borde det ju kunna gå utan element om ni har gott om element runt omkring. Annars finns ju som sagt fläktkonvektorer också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.