Hej

ny här och rätt så rookie på vedeldning över lag sååå ha överseende gott folk:)

lite info:
vi har flyttat in i ett hus med vedeldning, tvåplansvilla i ca 150kvm. i har en soloinova med shunt och akumulatortank på 2200liter. när vi pratade med säljarna så sa dom att ljumma dagar typ kring nollan som det varit nu så eldade dom var 3e/4e dag. akumulatortanken blir varm och fin (110-100-90 grader från topp till botten). vi vill (hon vill) ha min 23 grader inomhus.

fråga:
vi får elda typ varannan dag och inte var 3e var 4e dag som dom före oss kunde göra. Vet inte riktigt hur varmt dom hade inomhus men kan tänka mig att dom hade lägre temp än 23 grader. Vad borde en normal avsvalning av akumultaortanken vara? Hur kan man göra för att den ska svalna av saktare så man slipper elda varannan dag, utan att sänka inomhustempen? Om man sänker inomhustempen till säg 20-21 grader gör det att avsvalningen minskar med 1-2 dagar?

Vi har en automatshuntning som man sätller genom kurvor hit och dit mot en utomhusgivare. det där funkar sådär så vi shuntar manuellt. Vad ska shunten stå på? Vi har den på hälften rött/hälften blått nu. Om jag har fattat det rätt (vilket inte är så säkert) så betyder max blått på shunten att all värme från aktanken går till elementen och ingen till varmvatten och vice versa om den står på max rött. Stämmer det?

Mm blev ett lite grötigt inlägg känner jag men ni kanske kan uttyda vad jag är ute efter:)
 
Det finns en regel som säger 1grad högre inomhustemp = 5% mer energiförbrukning.
Sen om det stämmer vet jag inte...

Och angående shunten, så tror jag med största sannolighet att det är så här:
Max blått då tar cirkulationspumpen till elementen allt vatten från returen från elementen, och inget vatten från tankarna.

Och vid max rött tar den allt vatten från tanken till elementen.

Och därimellan blandas de båda.

Shunten har inget med tappvarmvattnet att göra...


Ett sätt jag tror ni skulle kunna förlänga tiden på är följande:

Antingen få den shuntautomatik som ni har att fungera som den ska eller skaffa en ny.

För ju fler grader ni kan sänka tankens temperatur innan ni får kallt på elementen ju längre mellan eldningarna.

Nu när ni shuntar manuellt så kan ni ha exempelvis 50grader i tanken, men efter som ni bara shuntar hälften av detta och hälften av elementreturen så blir framledningtemperaturen till elementen lägre.

Men en shuntautomatik så skulle den ju shunta på max för att krama ut det där sista ur tanken för att hålla korrekt framledningstemperatur.

Sen om det skulle göra 1-2 dagar det vet jag inte. Men om man samtidigt sänker inomhustempen några grader, och ser till att tankarna och rören i pannrummet är välisolerade så låter det rimligt...
 
Sedan kan ni haft högre förbrukning på tappvarmvatten än tidigare ägare, det tas/värms också från ackumulatortanken

Och som giantvalley skriver, försök lära er och får ordning på shuntautomatiken den är ett måste om ni ska ha någon chans att hushålla bra med ackumulatortanken

Sedan kan man ju se till att justera och balansera elementen bättre så att returen blir så sval som möjligt, det brukar ge ganska mycket i prestanda på en ackumulatortank , mer om hur du gör det finns att läsa i trådar här på forumet :)

/R
 
giantvalley skrev:
Och angående shunten, så tror jag med största sannolighet att det är så här:
Max blått då tar cirkulationspumpen till elementen allt vatten från returen från elementen, och inget vatten från tankarna.

Och vid max rött tar den allt vatten från tanken till elementen.

Och därimellan blandas de båda.

Shunten har inget med tappvarmvattnet att göra...
...

men dom förra ägarna körde också manuellshuntning, så det är nog inte där det sitter kontra de förra ägarna.

Om man nu shuntar manuellt vad ska man ha shunten på? max blåt, max rött eller nånstans mitt emellan? Om man nu shuntar manuellt vad ska man ha shunten på? max blåt, max rött eller nånstans mitt emellan?

Mmm låter som jag småte få ordning på den där dj-vl- shuntautomatiken:-/


så tappvattnet ställer man inte in på shunten? det blir det det blir lixom i en separat slinga?
 
rog_ohl skrev:
Sedan kan ni haft högre förbrukning på tappvarmvatten än tidigare ägare, det tas/värms också från ackumulatortanken

Och som giantvalley skriver, försök lära er och får ordning på shuntautomatiken den är ett måste om ni ska ha någon chans att hushålla bra med ackumulatortanken

Sedan kan man ju se till att justera och balansera elementen bättre så att returen blir så sval som möjligt, det brukar ge ganska mycket i prestanda på en ackumulatortank , mer om hur du gör det finns att läsa i trådar här på forumet :)

/R
jo så kan det ju vara iof....iof var dom fler i familjen men kan ju vara så illafall

du råkar inte sitta på en länk till en sådan tråd? lite roddigt att hitta på det här forumet tycker jag :-/
 
Du kan läsa hela den här tråden till att börja med, den stämmer väl in på dina problem och kan kanske hälpa dig med idéer och hur du ska gå till väga :)

/R
 
Får du ingen ordning på den shuntautomatik som sitter monterad, så köp en Thermomatic CBJ, den är billig och enkel att installera själv och pålitlig funktion som ingen kan misslyckas med, jag kan inte understryka nog många ggr hur viktig en shuntautomatik är om man vill få maximal prestanda ur sina ackumulatortankar :)

/R
 
tusen tack rog_ohl....ska spana lite på den där tråden och den där shunten såg ju bra mycket behändigare ut än min trix och fix variant :-/
 
23 grader inne?
Ja, då går det åt mycket värme, den saken är klar.
Schunten ska stå på så kallt som möjligt utan att det bli kallt inne, för att värmen ska räcka länge. Min står för det mesta på ca 0,5 på en 0-10 skala. Alltså pyttelite öppen.
Fixa en ny automatik, det tjänar du in snabbt. Sänk också tempen inne till 20 grader. Hon inser snart att det är bäst för både hälsa och ekonomi att sänka tempen, snart i alla fall.

mats
 
vad menas med öppen och stängd shunt? När är den stängd och när är den öppen....jag har en skala som går från rött till blått..Mm förösker smygsänka värmen så gott det går men hon är så frussen av sig såå:/...har hört nånstans att varje grad över 20 grader är en jäkla massa extra ved.
 
Blått = stängd, följaktligen blir då rött=öppen

Stängd shunt betyder att något nytt varmare vatten blandas inte in i radiatorkretsen , utan samma vatten cirkulerar hela tiden runt

Öppen shunt blir då följaktligen ett motsatsförhållande till stängd shunt

Alla lägen där mellan på shunten ger en varierad inblandning i te.x % från 0 till 100

Det stämmer, varje grad ökning märks tydligt på energiförbrukningen
kanske läge att skicka ut tanten på vedbacken, då kan hon själv enkelt värdera arbete mot energibehovet :D

/R
 
rog_ohl skrev:
Blått = stängd, följaktligen blir då rött=öppen

Stängd shunt betyder att något nytt varmare vatten blandas inte in i radiatorkretsen , utan samma vatten cirkulerar hela tiden runt

Öppen shunt blir då följaktligen ett motsatsförhållande till stängd shunt

Alla lägen där mellan på shunten ger en varierad inblandning i te.x % från 0 till 100

Det stämmer, varje grad ökning märks tydligt på energiförbrukningen
kanske läge att skicka ut tanten på vedbacken, då kan hon själv enkelt värdera arbete mot energibehovet :D

/R

bwaahahaha! ja det var en bra idé!!:D...hehe...ska höra vad hon tycker om det!


men kanon då vet jag vad som är öppen och stängd i det här sammanhanget.

Vad brukar ni ha för uttemp på vattnet? Vi ligger på 50 grader och funderar om det kanske är lite varmt, man kanske inte nyttjar allt lixom?
 
Har automatschunt och den ligger runt 30 grader ut vid 5 plus ute
 
Mohha skrev:
Har automatschunt och den ligger runt 30 grader ut vid 5 plus ute
Det är ju bra kan man tycka :p

Fast det är ju inte hela sanningen om man verkligen ska kunna säga att det är bra, lika viktigt om inte viktigare är vad har du för returtemperatur? :rolleyes:

Annat som också gör det omöjligt att avgöra och jämföra med någon med nått är hurvida:

Golvvärme?
Flödeshastighet?
Hur stor yta värms är det 50kv/m2 eller 500kv/m2 ?
Hur varmt är det inne 25° eller 15°C ?

Ja och många många fler parametrar som spelar in om man ska räkna på det ;)

/R
 
Fasen vad alla tjatar om att man ska sänka värmen hela tiden. Jag har alltid 23 grader och det är ju så skönt. Det är väl inte hela världen att köra in lite extra bränne. Det är det värt. Jag har vedeldning just för att jag inte ska behöva räkna på varenda krona så fort jag höjer värmen en smula. Dessutom, vilket är viktigast? Ett par timmar extra på vedbacken eller att husfriden störs??? :)

Sen ska det ju tilläggas att både jag och frugan vill ha det så varmt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.