Hej!

Funderar om jag inte ställt maskinen optimalt då jag får elda 1 gång per dag just nu för att ha det bekvämt värmemässigt i huset. Eldar jag inte 1 gång per dag så blir det lite kyligt på morgonen dagen efter, dvs eldar jag idag så blir det kyligt på torsdag morgon.
Nu har jag läst lite om optimal framledningstemperatur som bör vara så låg som möjlig.
Jag köpte huset i somras och har inte haft vedeldad värmsystem förrut.
Jag har aut.shunten på 50 grader och ligger då på 50 ut och ca 38-40 retur.
Huset 1 våning 132 kvm och inredd källare på ca 100 kvm. Huset är från -67 där hälften av fönstren har isolerglas och hälfen är av äldre modellen. Huset får solljus hela dagarna och har stora fönster som släpper in solen mycket bra.
Rören från pannan till tankarna är isolerade.
Har också en termostat som är inställd på 15 grader under arbetstid (8-17) och övrig tid 20 grader.

Pannan är en Calmar V33 med 1750L ack.tankar som installerades 2005.

När man läst här på forumet hur ofta folk får elda när det är typ -15 grader ute så blir man lite mörkrädd om jag eldar lika ofta som dom gör när jag har ca -2 grader på natten och +8 på dagen.

Några tips?

MVH
Jonas
 
Det är returtempen som ska vara låg för det är den som avgör hur länge tanken räcker.

1700 liter är inte speciellt stor volym, du ska ha en ganska låg förbrukning om det ska räcka två dygn.

Antar att "termostaten" är en innegivare? Genom att sänka dagtid tar du bättre vara på solvärmen så det är inte dumt.
 
Ja att returtempen ska vara så låg som möjligt är jag med på. Det var bara att jag läste här på forumet att även ha så låg framledningstemp som möjligt för att ha en ekonomisk drift.
Men då kan jag passa på att fråga vad ni har för returtemp så jag har någonting att jämföra med.
Jag har väl idag en returtemp mellan 35-40 grader vilket jag kanske borde försöka få ner, till 25 ? Rapportera gärna här vad ni har för ut och in temp så har jag lite riktmärken.
Kan det ha någon betydelse att sänka hastigheten på pumpen som skickar iväg vattnet från tankarna till elementen? Jag tänkte om den skickar iväg för mycket vatten så att jag har värmeförlust längs med rören i huset? (jag kan ju vara helt ute o cykla nu...)


Jag sänkte igår framledningstempen på shunten till 40 grader, men har märkt att jag då var tvungen att höja på elementen och då har jag typ bara 5 grader diff mellan ut och in samt det var sämre med värme i elementen. Men känslan var dock att tankarna håller längre med en uttemp på 40 grader istället för 60 grader.
 
Redigerat:
Hej
jag har 1800 L tank L Alla element står på vidöppna

Pumpen till elementerna står på ettan

Eldar varannan dag
 
Ok tack för info tissla. Jag funderade på hastigheten på pumpen till elementen.
Jag kan inte se i vilket läge min står på (finns ju inga markeringar). Sedan undrar jag vilken man ska skruva på.
Pumpen ser ut såhär:
UPS25-40.jpg
Finns ett plastreglage på undersidan också. Är det den man ska skruva på och hur vet man i vilket läge den står i?

Sedan tycker jag att det är skumt med returtempen. Jag är och trimmar in varje element och när jag känner med handen på returrören från varje element så har jag ett kallt rör men ändå så har jag en returtemp på 38-40 grader vid tankarna och känner man med handen så är röret varmt. Jag borde ha en returtemp på 25 grader efter mina inställningar på elementen...
 
Redigerat:
Plastreglaget har tre lägen märkta 1, 2 och 3. Ettan är långsammast
 
Matss skrev:
Plastreglaget har tre lägen märkta 1, 2 och 3. Ettan är långsammast
Hmm..konstigt på min finns det inga märken för 1, 2 eller 3. Den är tyst som den står på idag och när jag vrider på reglaget så låter det lite konstigt så jag har låtit den vara på detta läge.
 
Märkningen (1, 2, 3 ) syns som små upphöjningar i vredet via en "öppning" i plastlocket.
 
Ok jag skissade ihop en bild på hur reglaget ser ut. Den är inställd idag så som den ser ut på bilden. Så förmodligen står den på 1 eller 3 idag.
X=De olika lägen som finns, vet dock inte vad som är 1,2 eller 3.
 
  • cirkpump.JPG
Hej
Vad har du för givare inomhus ???

Jag har bara givare inomhus CBJ !!
 
Jag har CBJ med rumsgivare CSR 2 med veckour.

Men jag har fått till det nu så jag har en retur på 25 grader. Men felet var att på ett element så har förra ägaren (förmodligen?) kopplat fel. Returröret sitter på ingången på elementet och tillförselröret sitter på returen på elementet...:mad: Fattar inte hur man lyckats med det men jag ströp det elementet och då sjunk den direkt till 25 grader på returen. Får väl kalla hit någon rörmokare som får dra om rören.
Men jag är inte direkt förvånad då det finns ett annat element som förra ägaren har lyckats med något sånt otroligt som att kopplat in ett element till dricksvattenröret. :DDen har jag stängt av och väntar på rörmokare som får fixa till det, då får han väl ta det andra elementet också.
 
Redigerat:
Forward skrev:
Men jag är inte direkt förvånad då det finns ett annat element som förra ägaren har lyckats med något sånt otroligt som att kopplat in ett element till dricksvattenröret. :
En hemmagjord kylbaffel? :)
 
Det kan vara så att du har element som är bra justerade/blaserade på returventilen, men det räcker om ett är felaktigt och släpper igenom för hög returtemperatur för att ställa till med problem

Gå en runda när det är lite kallare ut typ < -5 och känn på alla elementen att dom är varma upptill och kalla nedtill, är det nått element som avviker och är för varmt nedtill så stryp lite på returventilen på det elementet

Är alla element varma nedtill så ställ ned pumpen alternativt stryp på returledningen i pannrummet

Får du bra temperaturskillnad mellan övre och nedre del på elementen men det är för kallt inne så kan du höja framledningstemperaturen och ev strypa lite till på returledningen i pannrummet

Det tar en stund att få bra balans på radiatorkretsen, men det är värt besväret att springa runt och justera och känna, skiktningen och nyttjande volymen förbättras avsevärt på ackumulatortanken då radiatorkretsen är rätt justerad

/R
 
Mina element saknar strypventiler så jag vred igen kulventilen på returen i pannrummet. Blev en jäkla skillnad på hur länge tankarna räcker & det blev lagom varmt i kåken. Sen lär man nog justera ytterligare när det blir kallare ute.
 
Hur har du termostaterna justerade på dina radiatorer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.