Har flyttat till radhus från 1982 och vi har ett Reginair ventilationssystem FTX med värmeelement/avfrostningselement. När vi mätt elförbrukningen med och utan Reginair ventilationssystem FTX så såg vi att ventialationssystemet drog 12000 kWh per år (!?) när vi räknade om till helårsvärde. Men när vi åter kopplade in Reginair ventilationssystem FTX så såg vi att årsförbrukningen av el hade sjunkit till ung 4000 kWh. Vi måtte under några dagar så vädret var ungefär samma vid båda mätningarna. Nu är vi maj månad i Skåne och vi tycker fortfarande att Reginair ventilationssystem FTX drar mycket elenergi eftersom avfrostningsvärmeelementet fortfarande är påslaget (vi känner värme från elementet). Nu har vi kopplat bort avfrostningselementet med våld vilket resulterar att vi sparar 1000-tals kWh el på årsbasis. Vi har vattenburen fjärrvärme som huvudsaklig värmekälla. Det är väl inte möjligt att avfrostningselementet ska behövas under sommarhalvåret? Är det någon som har erfarenhet av äldre ventilationssystem av FTX typ?
 
Borde finnas en termostat som styr avfrostningsbatteriet.
Och jag tror att du knappt behöver ha det i Skåne.
 
Aggregatet har mer än 25 år på nacken och har passerat sin tekniska livslängd. Jag skulle koppla bort eftervärmaren (den behövs bara i riktigt kallt väder) och börja projektera ett byte av FTX.

Min (nya) FTX drar 60W i kontinuerlig drift och klarar sig utan eftervärmare ner till minus 20C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.