Kan man det på något sätt eller är det kört? Den drar ca 450kWh varje månad. Den är ju i för sig 23år gammal och går dygnet runt.

Jocke
 
Drar den kontinuerligt 625 watt? ( (450000/30)/24 ) Låter lite mycket.. är det ett stort aggregat eller sitter det någon form av lufteftervärmare på den? Det kan väl knappast vara endast fläktarna som drar så mycket? Givet att det är ett normalstort hus..
 
Jag har en Reginair VX (troligen liknande, 26 år gammal.) den drar ca. 100W-150W då fläkten går. Men det sitter en elvärmnare på ca. 700W som går igång då det är kallt ute ca. -5 grader. Min värmare gick tidigare igång vid +5 grader vilket blev dyrt. Finns en termostat att skruva på. Kan hända din termostat gått sönder så värmen går hela tiden eller så beror det på att det är kallt ute.
 
Om det nu sitter en elvärmare i min så är det väl bara att koppla bort den då? Eller måste man ha den inkopplad? Jag eldar med ved.

Jocke
 
Snailman
jag har ett ftx aggregat från -90 annan modell än din, den har luftvärme som styrs av en termostat, så den kan värma hela huset, jag skaffade en luft/luft värmepump, så då vred jag ner termostaten på noll så den inte värmer, men fläktarna kör jag som vanligt så det blir ventilation.

Mitt aggregat har 3 separata proppar för värmedelen så om inte termostaten fungerade så skulle jag kunna skruva loss dem.

Ifall detta kan vara till någon hjälp i ditt fall.
 
Jag har nu kollat på elschemat till aggregatet och hittade ett element som är kopplad via en termostat. Jag får kolla upp detta mer imorgon.

Jocke
 
Så. Nu har jag kopplat bort elvärmaren. Nu har jag startat en ny mätning, så man får se om några dagar hur mycket den har dragit.

jocke
 
Finns enkla elförbrukningsmätare man sätter på 220 stickkontakter. Ungefär samma formfaktor som en timer. Clasohlsson säljer har jag för mig.. Då ser du direkt hur mycket som förbrukas.. Kostar någon hundring men helt klart kul pryl, givet att även ditt FTX går på 220 med stickkontakt.
 
ltz skrev:
Finns enkla elförbrukningsmätare man sätter på 220 stickkontakter. Ungefär samma formfaktor som en timer. Clasohlsson säljer har jag för mig.. Då ser du direkt hur mycket som förbrukas.. Kostar någon hundring men helt klart kul pryl, givet att även ditt FTX går på 220 med stickkontakt.

Det är en sådan jag har när jag mäter hur många kWh den har dragit. Jag ska testa några dagar till eftersom spiskåpan är kopplad till aggregatet för att kunna sätta på mer sug när man lagar mat.

Jocke
 
Snailman
aha det här med spiskåpan känner jag igen...

ska förtydliga mig, i källaren har jag ett större aggregat med trefas värmebatteri, i den delen som sitter över spisen (med två fläktar i) sitter det ävern en liten elslinga, termostatstyrd, denna termostat kan man reglera själv, den tror jag ska vara för att värma inkommande luft vintertid, denna brukar jag aldrig ha på, men det kan ju vara bra att kolla om termostaten funkar:)
 
Nu har den dragit 6,5kWh på 4 dygn. Jag ska forsätta att mäta denna vecka också. :)
 
Nu kan jag sluta mäta. På 17 dygn har den dragit ca 1,6kWh/dygn. På en månad blir det ca 50kWh. Mycket bättre än dem 450kwh jag hade på en månad. :)
 
Köpte ett hus för 18 år sedan med Husqvarnas FTX agregat, men värmaren efter var ej igång, så när det blev riktigt kallt ut fick jag kondens i inkommande lufts rör, dvs det började komma vattendroppar ur inblås ventilerna i taket, vilket fick till följd att spånskivorna i taket svälde ..., detta problem har vi inte haft efter det att vi satte på eftervärmaren, dock med termostaten satt på låg temp.

Pelle
 
psa skrev:
Köpte ett hus för 18 år sedan med Husqvarnas FTX agregat, men värmaren efter var ej igång, så när det blev riktigt kallt ut fick jag kondens i inkommande lufts rör, dvs det började komma vattendroppar ur inblås ventilerna i taket, vilket fick till följd att spånskivorna i taket svälde ..., detta problem har vi inte haft efter det att vi satte på eftervärmaren, dock med termostaten satt på låg temp.

Pelle
Vad är riktigt kallt? :) Min värmare sitter vid inloppet. Jag får ha lite koll om jag jag får kondens någonstans.

Jocke
 
Joukko skrev:
Vad är riktigt kallt? :) Min värmare sitter vid inloppet. Jag får ha lite koll om jag jag får kondens någonstans.

Jocke
Du som har veduppvärmning kanske skulle haft ett vattenburet element till förvärmningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.