En spolning av systemet och insättning av filter är planerat till sommaren efter flera års problem. Så systemet är under koll och underhålls på någon slags nivå ändå.

Vi börjar få in offerter nu som inte fanns innan, men det går långsamt pga lågt engagemang i föreningen för förändring. Det blir en för stor och komplicerad fråga - lättare att bara låta det rulla på som det alltid har varit.

Värmeförluster är okända, brukar ligga på 10-20%? Snö smälts lite på några ställen där rör går.
Verkligt skick på ledningar oklart, vi har haft läckage och misstanke finns om mindre läckage nu. Det är grundfrågor vi borde angripa.

Husen är i varierande skick och ska vara begränsade vad gäller innetemperatur sedan injustering för några år sedan (21 grader ska vi kunna ha max), men det varierar. Vissa kan ha termostater på nollan i vissa rum vintertid, andra har skruvat av termostater. Tilläggsisolering etc är ovanligt om det alls förekommer utöver originalstandard på hus - det finns inga incitament till energihushållning i nuvarande system och inga diskussioner kring det.

Visst är IMD genomförbart och logiskt utifrån att vi är fastighetsägare, men kräver nytt anläggningsbeslut. Fast självklart finns det med i bilden.

Det finns både stora och små lösningar på det här. Sannolikt kommer det att stanna vid det som är några år till.
 
Redigerat:
Spontant sett så låter det som att det kan bli dyrt med 70-talshus, fjärrvärme och avsaknad av incitament för energibesparing.

Jag tror att det är vettigt att ta in en offert på individuell mätning.

Om det ska göras andra större grävarbeten - typ dra in fiber - så kanske man kan lägga ny kulvert samtidigt?
 
Fiber drogs in över vindar utan diskussion kopplad till värme. Jag var och är egentligen lite för ny i området för att slå på stora trumman.

Inkl moms är grävning av primärledning till varje fastighet beräknad till 80 000kr.

Absolut ska offert tas på IMD.
Lösningar får ställas mot varandra i slutändan - och där börjar siffror nu trilla in.
 
HUR gräver de då? Man kan ju göra saker på både bra och dåliga sätt. När de grävde för fiber här i gatan så stod de och krafsade i flera dagar med en minigrävare men hade de körs med kedjegrävare hade de nog bränt av hela gatan på en dag. Jag skulle ha kollat med en firma som har kedjegrävare.
 
Jag vet inte hur de gräver. Det finns en rad frågor som ska ställas till fjärrvärmebolaget, när föreningen diskuterat igenom de underlag på energilösningar som är på väg in. Vi är inte låsta vid varken stora eller små lösningar.

Tack för tips!
 
Hur ser själva anslutningarna till resp bostad ut? Är det en matning till varje bostad, eller en till varje radhuslänga?
 
Varje hus har egna radiatorslingor som kopplas till föreningens ledning via en plomberad injusteringsventil i en kulvertgrop i varje fastighet. Tror det ser ut som på många ställen runtom från den tiden och tidigare. Förstod jag fråga?
 
harry73
Om ni jämför värmepump och fjärrvärme, räkna då med 10 års livslängd på värmepumpen och 20 eller mer på fjärrvärme.
Den besparing du får på energikostnader, kommer du att behöva för att bytta ut värmepumpen efter 10 år.

Jag tycker att det handlar om stora investeringskostnader och en väldig osäker besparing, så jag förstår dina grannar som är tveksamt och inte vill ha förändring, men det är viktig att ni avsätter pengar för ett nytt värmesystem, för någon gång behöver ni uppgradera
 
OK, det är alltså en möjlighet att det är läckage mellan allas kulvertgropar ute i marken?
Synd, för om det varit draget i källare eller krypgrund under husen så kunde man sluppit gräva om allt.
 
Det absolut klokt att noga väga alternativ mot varandra och inte springa iväg.
Tidigare har inte diskussion kring alternativ funnits alls.

Vi avsätter i dagsläget pengar - det är alltid något.

Jag får nog ge mig nu =)
 
Att det är kulvertgropar är ju rätt bra, så kanske man kan använda sig av styrd borrning för att borra, trycka nya rör under huset direkt från grop till grop. Det finns en massa exempel på schaktfria metoder och man ska inte alls vara säker på att de lokala firmorna kan använda den mest rimliga tekniken.

Jag visade den här tekniken (hydro vaccum trenching) för en grävfirma och de hade aldrig ens hört talas om det.

[video=youtube;6YdZ2rWNSL8]https://www.youtube.com/watch?v=6YdZ2rWNSL8[/video]
 
Jag har kikat lite på sådant också.
Kanske man ersätta injusteringsventil med värmeväxlare då också?

Jag noterar alla förslag =)
 
Sedan är det naturligtvis en bergvärmeanläggning ni bör sikta på. Är det flera längor eller bara en? Är det ett högtemperatursystem, (hur ser radiatorerna ut, ingen golvvärme antar jag?)?
 
Det är flera längor. Högtemperatur från 1970-tal. Ingen golvvärme, rejäla radiatorer.
 
En stor nackdel med luft/vatten-pumparna är att ni kommer att få en oväsen-generator på varje hus. Det kan bli ganska mycket buller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.