Vi undersöker alternativ till befintligt gammalt fjärrvärme-sekundärnät i radhusområde. Det finns ju massor med lösningar såklart.

Fjärrvärmebolaget har erbjudit lösning med dragning av primärledning till varje fastighetsägare, värmeväxlare och inkoppling på sekundärsidan för 183 000kr/fastighet.

En värmepumpsfirma räknar just nu på en lösning med en luft- och vattenvärmepump per fastighet. Kostnaden där uppskattas hamna på 90 000kr/fastighet.

Räknar gubbarna verkligen rätt?
 
Luft/vatten låter rimligt om ni är många kunder som väljer samma lösning och samma firma. Intressant är ju även pris på fjärrvärmen, finns driftkostandskalkyler för båda alternativ?
 
Nja. Energikostnaden blir ca 7000kr lägre per år och fastighet med värmepumpen - längre än så är inte räknat än.
 
Oj, om det stämmer bör valet vara enkelt!?
 
Ja det kan man tycka. Det är mer märkligt att det kan bli sådana skillnader och jag vet inte om det finns förklaring till det och om fjärrvärmebolaget har tagit i lite väl...
 
Oftast dyrare inköp och installation med värmenät
 
Jo det verkar verkligen var fallet.

Nuvarande fjärrvärmeledningar ligger i gata fram till en gavel på radhuslänga. Sedan löper de under bottenplattan på hela längan och sticker upp mitt i varje hus. En lösning där bara ledningar i gatan byts och gammal sekundärkulvert under hus behålls, kostar 65000kr/fastighet. Men det känns lite sådär - man får inte helt genommodernt system och sitter på en risk. Men sparar 25000-30000kr/fastighet i investering mot luft-vatten-pump, fast vi får inte alls samma sänkning av energikostnad som med värmepump.
 
Redigerat:
Ulff skrev:
...
Fjärrvärmebolaget har erbjudit lösning med dragning av primärledning till varje fastighetsägare, värmeväxlare och inkoppling på sekundärsidan för 183 000kr/fastighet.

En värmepumpsfirma räknar just nu på en lösning med en luft- och vattenvärmepump per fastighet. Kostnaden där uppskattas hamna på 90 000kr/fastighet.
...
Ooops, vilka kostnader!

Här värmer vi hela huset med en luft/luft-värmepump för ca 14.000 kr.

Men ert hus är kanske dåligt isolerat och dragigt :p
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Då det är mycket grävande kan jag förstå att fjärrvärmen blir dyr, sitter själva fjärrvärmecentralen med växlare i ett separat utrymme eftersom ni delar på sekundärvärmen ?
Nackdelen med den billigare fjärrvärmelösningen är ju att ni åter blir bundna till fjärrvärmen och priset kan justeras upp precis när som helst.

Jag hade valt Luft/vatten alternativet utan att tveka. Tänk på att ta in åtminstone 3 offerter på luft/vatten så ni har att jämföra med.
 
Jo vi har gemensam undercentral idag. Det är några hundra meter grävning. Vi har nog lite läckage idag.

Sannolikt kommer gamla rävar och samfällighetsjuridik blockera, men man måste söka lösningar.

Men då fanns det logik i priset. När villor ansluts till fjärrvärme för 50000 så är det för att de ligger utmed befintlig primärledning helt enkelt?
 
Oftast är det låga priser när man lägger ner ny primärledning (har sett priser från 15-20.000) för att få villaägare att hoppa på nätet (Mer vanligt förr innan värmepumpar blev vanligt) och som du skriver kostar det idag ofta runt 40-50.000 när primärledningen går i närheten.
Frågan är om priset går att förhandla om ni meddelar att ni kommer välja luft/vatten då fjärrvärmen blir för dyr.
Är det ett kommunalt bolag som står för driften av fjärrvärmen ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Spontant känns båda alternativen tveksamma jämfört med nollalterantivet, dvs att behålla befintligt system. Eller vad är det för problem ni försöker lösa?

Ett alternativ som kanske kan vara bättre är att skaffa en gemensam större bergvärmeanläggning och behålla befintliga värmerör.

Hur gamla är värmerören? Ofta så håller ju värmerör väldigt länge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
40 år på rör. Misstanke om mindre läckage. Element sätter igen. Höga driftskostnader. Svårt justera in system, detta har gjorts en del utan effekt på förbrukning och med mycket problem. Vi kan inte riktigt välja temperatur inomhus pga plomberad ventil i kulvert, sen saknas även IMD. Vi sätter av pengar för nya rör i gata.

Fjärrvärme är från kommunalt bolag, vi får förhandla om det blir läge. Jag är inte helt 100 på varför vi erbjuds dubbelt pris mot villaägare ändå.
 
Redigerat:
Varför har ni höga driftkostnader? Är det för att fjärrvärmen är dyr? Är husen dåligt isolerade? Har ni gemensamt system och någon som gillar att ha 25 grader inne och sover med öppet fönster? Eller har ni förluster i kulverten under huset? Det sista borde ni kunna kontrollera genom enkla temperaturmätningar på rören. Det borde också gå att installera individuell energimätning om ni har problem med enskilda slösare.

Det finns också filter man kan använda för att rena vattnet. Det borde minska risken för att rostflagor åker runt i systemet och fastnar. Värmerör håller som sagt normalt sätt länge. Mina värmerör av stål är 60 år gamla och då jag sågat av vissa av dem ser de som nya ut. Det skulle inte förvåna mig om ert rörsystem i praktiken kan ha 20-60 års livslängd kvar. Att byta dem i onödan är samma sak som att kasta bort restvärdet. Ev läckage kanske går att hitta och fixa. Att bila upp en källare och fixa ett läckage kanske kostar 100000:- för hela området.

Jag misstänker att det lokala bolaget har tagit i ordentligt med grävkostnaderna. Om ni använder samma teknik som för effektiv fiberförläggning (dvs kedjegrävare) borde ni kunna lägga egna rör mycket billigare. Här har ju bolaget räknat med en grävkostnad på kanske 130000 kr/ fastighet vilket känns som helt vansinnigt mycket pengar i ett radhusområdet.
 
Redigerat:
Har för mig att du haft andra trådar tidigare kring detta. Har du inte kommit längre i grundfrågorna du hade då?

Något måste vara snett på ett enkelt grundläggande plan kring detta. Försök reda ut det först så det går att göra vettiga åtgärder och val. Är det kanske låsningar på det mänskliga planet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.