Lite imponerande ändå att lägga 222 nästan exakt likadana inlägg i en och samma tråd utan att komma med något nytt utan bara försöka trötta ut alla andra:):)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Du drar slutsatsen att man måste ha varmt i källaren för att du vill ha varmt i källaren. Du har gillestuga och verkstad som du vill ha vart i och det är ju något helt annat än att man har en källare som källare.

Jag saknar din förklaring till varför man isolerar under en platta om värmen alltid stiger uppåt...
Du kanske även kan passa på att förklara varför man isolerar väggar när du ändå är igång. Det verkar ju meningslöst om värmen alltid stiger uppåt?

När du klurat ut det kan du försöka lista ut om det kan stämma att det är billigare att värma ett våningsplan än två.
Äh på med tofflorna o Helly Hansen o känn den goda råa källarlukten o flåset av din luftavfuktare när du ska våga dig ner i din nedkylda spökkällare.(förlåt mig menar inget illa, vet bara känslan med kallställda källare som jag valt att inte ha där jag bor och är verksam) Vi vet alla- säkerligen du också hur det funkar på riktigt med värmefördelning i samtliga fastigheter, eller har folket i Canada fel också??..eller större fastighetsbolag som inte ställer ner massa luftavfuktare utan givetvis värmer källarna och kör radiatorerna med öppna spjäll för husens skull där man på så vis håller kåkarna i skick-långsiktigt- och utan efterföljande trassel. Skulle inte tro att dom skulle ändra på ett fungerande koncept! Klura ut varför- Grundproblemet är att vi har fått massa problem sen vi slängde ut våra pannor, och tror blint på att vi löser det hela genom att stänga ner radiatorernamn i nedre plan/källare för att "spara" o sen förlitar oss på en luftavfuktare som ger glad kurva i sin egen lilla display.....lokalt(!) i rummet där den står- vanligtvis i tvättstugan, right? Men tro mig- den mätningen har NOLL koll på hur exempelvis källar rummet intill mår gällande fukt. Noll. Var och en får ha precis den temp dom trivs med, men medvetenheten att risken är överhängande att få problem är viktig, och snacka gärna med försäkringsbolagen så dom är med på "tåget" med exempelvis avstängda radiatorer och hur dom ställer sig till det! Tips bara:love:
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Och ang värmespridning- har du grillat korv? Placera korven under grillen nästa gång så får du se!. Den lär inte bli bränd iall:rofl::crysmile::cool:afall
Är du medveten om att du sitter och skriver med dig själv?
 
  • Haha
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Och ang värmespridning- har du grillat korv? Placera korven under grillen nästa gång så får du se!. Den lär inte bli bränd iall:rofl::crysmile::cool:afall
Var sitter grillelementet i en ugn, uppe eller nere ?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var sitter grillelementet i en ugn, uppe eller nere ?
Men ska vi vara ärliga så har det annat syfte och konstruktion för det;)
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Du såg inte "sval avfuktad källare med RH < 60%"
Jag har järnkoll.
Jag har 4 avfuktare i min källare i olika rum som styrs med wifi-strömbrytare.
Jag har 12 Xiaomi temp/fuktmätare i huset.
Vad säger grafen om 60% RH?

[bild]

[länk]
4 avfuktare! Ja då har du koll, jämfört med dom som bara ställer en avfuktare i ett källar rum som tvättstuga och låter övriga kälar rum vara, där det tidigare varit värme på.
frågan är om det blir billigare jämfört med om du kör värme istället? Här får man räkna på elförbrukning mm. Klart intressant att ha en diskussion om detta, vad man vinner och vad man förlorar, gäller energiåtgång kontra funktion samt givetvis också vad som kåken mår bäst av. 4 avfuktare är respekt!
 
J
J Jockebyggab skrev:
Det finns ju många mycket gamla hus med "råkällare" ned gamla valv, vinkällare etc, och visst- sådana är konstruerade så från början. Ofta valvkonstruktioner och nedsprängt, som typ jordkällare och ibland ett skikt av "torpargrund" mellan det dessutom som av skiljer helt valven från övriga huset. Slott mm.Riktigt gedigna byggnationer. Råa fuktiga "spökkällare" som funkar på det sättet, som typ jordkällare. Smart det också. Kakelugnar är mycket fina värmekällor, min bror var kakelugnsmakare och kunde allt om dessa jättegamla men fina byggnader. Det vi har problem med är dessa alla fastigheter som källaren är konstruerad för att hålla varm och där man av misstag kallställer i tron om att man sparar nåt. Har varit ute på så många mögel-saneringar på grund av just detta. Trist nog. Sen beror mycket på var i landet och placering, torrt eller fuktigt dränering mm mm. Allt har ett samband.
Iallafall hos alla polare som jag känner som bor i vanliga flerfamiljs hyreshus är det full trottel på alla radiatorer i källarna. Ingen skillnad nu jämfört med 40 år sen. O det är väl för att det blir bäst så! Dom har ju inte glömt det direkt, eftersom fastighetsbolag VERKLIGEN tänker på ekonomi och funktion med minimalt underhåll- långsiktigt. Men detta gäller som sagt "lappehelvetet" som du uttryckte dig, där jag o mina polare bor! Själv tycker jag att det är väldigt fint här.
 
J
G OMathson skrev:
Det var andra gången du svarade och länkade, ge dig! Du får tro vad du vill.
Bara fakta, inget annat, men bra att visa för dom som inte begriper det enkla i detta. Det hela handlar ju om att många har övertro på en avfuktare som helhetslösning istället för normal uppvärmning. Men ofta gör ju folk fel som bara kallställer och sen ställer en luftavfuktare i ETT källar rum och inbillar sig att det skulle vara tillräckligt långsiktigt. Finns ju dårar som stänger ner element i källaren tillockmed, där det tidigare alltid varit full trottel på dessa. Har man fjärrvärme så är man rent dum i huvudet om man fimpar värmen i källaren, eftersom det inte "spar" nånting, men är skitdåligt för fastigheten. Man har nytta av värme från nedre plan typ källarkontor. Det förstår alla som konstruerar fastigheter. Däremot om man ställer in avfuktare i varje utrymme där nere så är ju det en slags lösning, men troligtvis absolut inte billigare än att köra värme.
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, allt bygger på att du vistas i källaren, har en inredd källare etc.

Vad sägs om istället för att bara skriva till dig själv eller hylla de som tycker som du faktiskt besvara de frågor du får?

Jag ställer en igen:
Kan du förklara hur det kan gå åt mindre energi att värma källare och våningen ovanför än bara våningen ovanför källaren?
Det handlar om att dra nytta av att man värmer nedre regioner för att det hjälper hela fastigheten och får bättre komfort. Har du be källare med exempelvis flera rum så måste du ha en avfuktare i varje rum för att det ska vara nån idé, och har man radiatorer i källarutrymmen så ska dessa givetvis vara på. Exakt därför har större flerfsmiljsfastigheter elementen på full trottel i alla källarutrymmen! Både för att få nytta av den värmen och för att slippa katastrofala fel som givetvis uppstår med kallställda utrymmen. Inga konstigheter alls. Och värme går uppåt, som när du grillar korv, lägg korven UNDER grillen så förstår man varför korven INTE riskerar att bli bränd direkt!:p:cool:
 
J
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag har varit inne i väldigt många källare i äldre hus och aldrig sett element installerade samtidigt med oljepannan, utan de har tillkommit på sjuttiotalet eller senare, med undantar av tomrummet. Men där var vanligtvis värmen bara på när tvätten skulle torkas vilket kaske var en dag hvar fjortonde dag. Hygienhysterin hade då inte nått folkhemmet ännu. Men nu pratar jag om västkusten, förhållandena skiljer sig säkert i "Lapphelvetet" och andra delar av landet.
Sammanfattningen är att "förr då alla hade värmen på i källaren" är bara ett hittepå ifall vi snackar om hela Sverige.

Minnie
Sammanfattningen är att många inte begriper att en liten avfuktare inte hjälper i en källare med flera rum och man förlorar på att inte värma upp kåken i sin helhet samt att värme och god vent är det absolut smartaste att ha både för komfort och för att hålla fastigheter i gott skick långsiktigt. Och man har nytta av värme som dels stiger uppåt och då givetvis ger både nytta och komfort. Men som sagt, i sin alldeles egna fastigheten får man ha den temp man vill! Man kan givetvis ha en avfuktare i varje rum där nere, och kallt- då kanske effekten räcker att hålla luftfuktigheten borta i alla utrymmen (med risk för frostskador där man inte ser, och rör som fryser etc) men det drar ju el....så det är ju intressant att räkna på!
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Hur går det ihop med dina tankar att värme alltid stiger?
Enkelt- grillar man korv så lägger man korven OVANFÖR elden på grillen, right? Fast vill du verkligen inte riskera att korven blir grillad, ja då ska du givetvis lägga korven under grillen:cool::p:p (jag vet, dagisnivå, men hur svårt ska det vara att fatta att värme stiger uppåt!!!)
 
J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kan kallställa och hålla koll på fukten i luften och i angränsande känsliga material.
Det är långt ifrån alla hus som får problem i ordets rätta bemärkelse av att stänga av värmen.
Det är HELT FEL att skriva att det BLIR problem bara för att man slutar värma upp en källare.
Av erfarenhet så är det slutsatsen som både försäkringsbolag och saneringsföretag fått dras med i form av problem som gått för långt, där ofta ägare till kåkar kallställt en period,givetvis beroende på plats, dränering, högt eller lågt placerad kåk, klimat etc där det trots en avfuktare blivit stora problem. Önskar också att det räckte med en avfuktare men det går inte på sikt, och vi är många som förstår vikten av att bevara fastigheterna långsiktigt, använda radiatorerna som original var placerade där för att fylla en viktig funktion. Och vi är många som använder våra nedre regionerna i fastigheterna. Jag har förståelse för att som de som bara har el-radiatorer vill ha dessa så avstängda så mycket som möjligt, eftersom elbolagen blåser oss alla numera med sina skyhöga priser, men det finns lösningar som är så bra och way bättre än att kallställa. Finns effektiva thermoplattor o annat som funkar. Jag har som tur är vattenburet så då kör man dessa. Givetvis. Skulle jag stänga ner mina element där nere så blir det både dåligt för kåken och jag får kallras! Nu är golv sköna på våningen ovanför utan att behöva golvvärme! Sen att sedan fukt o skit kommer som ett brev på posten vid kallställning. ...det får var och en klura över varför, men det är enkelt att förstå.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Avfuktare räcker, behövs ingen värme, punkt. Och de drar mindre ström än att värma upp och vädra, som också är ett alternativ. Flyttar man fuktig källarfukt upp till andra våning med värme så kvarstår fukten i huset, den försvinner ju inte förrens den vädras ut, har man gammalt hus med mycket friskluftsluckor gör det förmodligen ingen skada.

Vinden är ju ett ställe som är kallt, inte möglar det där utan fukt.

Vår verkstad är en stor kub av lekablock som är uppvärmd. Igår tömde jag kompressorns vatten på golvet, idag hade ingenting avdunstat. Samma problem om man målar något, utan vädring torkar färgen inte. Målare på vintern kör ju stora dieselvärmare och fläktar enorma mängder luft igenom målarbåset.
 
J Jockebyggab skrev:
Vilken oerhört förnedrande kommentar. Så du tycker att "amerikaner är dummare än de flesta" - så vilka tycker du är klyftigt då? Läge för dig att hoppa av detta forum med sådana kommentarer.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
G
J Jockebyggab skrev:
Bara fakta, inget annat, men bra att visa för dom som inte begriper det enkla i detta. Det hela handlar ju om att många har övertro på en avfuktare som helhetslösning istället för normal uppvärmning. Men ofta gör ju folk fel som bara kallställer och sen ställer en luftavfuktare i ETT källar rum och inbillar sig att det skulle vara tillräckligt långsiktigt. Finns ju dårar som stänger ner element i källaren tillockmed, där det tidigare alltid varit full trottel på dessa. Har man fjärrvärme så är man rent dum i huvudet om man fimpar värmen i källaren, eftersom det inte "spar" nånting, men är skitdåligt för fastigheten. Man har nytta av värme från nedre plan typ källarkontor. Det förstår alla som konstruerar fastigheter. Däremot om man ställer in avfuktare i varje utrymme där nere så är ju det en slags lösning, men troligtvis absolut inte billigare än att köra värme.
Jag skiter helt uppriktig i vad du skriver! Sluta trippelcitera!!!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.