Hej!

Vi har ett garage som byggdes för 4 år sedan, cirka 40 kvm med en mellanvägg och dörr till ett förråd, cirka 30 kvm.

Gjuten platta och isolerade väggar. Ingen brunn.

Vi har märkt att eftersom vi inte har någon värme i garaget så blir det väldigt fuktigt när två bilar körs in med snö och vatten på under vintertid. Även om vi har ventiler som skall få lite fart på luften så räcker inte detta. Vår husleverantör informerade oss inte en sekund om att isolerar man garaget så skall man även ha värme för att det inte skall bli fukt....

Tänkte addera värme nu under vintern och är inne på en eller två vanliga oljeradiatorer som jag kopplar in i eluttaget.

Min fråga är om det finns bättre alternativ som inte blir så mycket dyrare i inköp? Vad kan man ränka med att det kostar att ha en radiator igång för att hålla några få plusgrader i garaget och därmed ej få fukten?

En frånluftsvärmepump är ju väsentligt dyrare i inköp - men är den ett bättre alternativ?

Hoppas jag kan få lite vägledning! :eek:
 
Nja det är väl inte frånlutsvp du skall ha uta luft/luft och dom finns i lågpris på tx Jula upp till riktigt dyra, angåend stor luftfuktighet så åtgärdar man det bäst med avfuktare som också finns i olika prisklasser.
 
Akahigi
Luftvärmepump, gärna en som funkar ner i minus 20. Så inte Jula kanske.
 
Hej!

Ok, vad tror ni jag behöver för luftvärmepump? Något ni kan exemplifiera?
 
Tänkte sätta en zibropump (tror de heter typ 3226) i farsans garage, ger nog inte tokigt mycket värme när det är minus 20, men den har ett självinstallerande system så det är en bra fördel. kanske kan vara något?

/R
 
Akahigi
Har en Mitsubishi med en sån där innerdel som är till för fritidshus (lite enklare). Den och ett oljeelement som backup...

Mitt garage blev väldigt torrt o fint med den på, sen finns det förstås ventilation (hål i väggen).

Man kan ju även köra pumpen som avfuktare på sommaren om man vill = torrt och fint.
 
Ok, tack för era svar. Dock kanske jag skulle ha förtydligat att jag inte är intresserad av värmepumpar för typ 20 000 SEK för att få lite värme i garaget :)

Min tanke är att billigast möjligt få in en värmekälla som kan se till att höja temeperaturen något - men endast för att få bort fukten, jag har inget behov av "behaglig" värme då jag ej arbetar med något i garaget vintertid.

Ventilationen är helt ok nu och jag gissar att ju kallare det är, desto mindre fukt blir det väl - luften blir ju torrare?
 
NikHall skrev:
Ok, tack för era svar. Dock kanske jag skulle ha förtydligat att jag inte är intresserad av värmepumpar för typ 20 000 SEK för att få lite värme i garaget :)

Min tanke är att billigast möjligt få in en värmekälla som kan se till att höja temeperaturen något - men endast för att få bort fukten, jag har inget behov av "behaglig" värme då jag ej arbetar med något i garaget vintertid.

Ventilationen är helt ok nu och jag gissar att ju kallare det är, desto mindre fukt blir det väl - luften blir ju torrare?
Jag kör med en jula-luftvärmepump för 5000kr. Funkar finfint för att hålla frostfritt och torrt i garaget. Kanske inte är supereffektiv när det är riktigt kallt, det duger gott för ändamålet!
 
Låter intressant, vet du vilken modell du använder? Vad är din kostnad för att driva denna, på ett ungefär?
 
NikHall skrev:
Min tanke är att billigast möjligt få in en värmekälla som kan se till att höja temeperaturen något - men endast för att få bort fukten, jag har inget behov av "behaglig" värme då jag ej arbetar med något i garaget vintertid.

Ventilationen är helt ok nu och jag gissar att ju kallare det är, desto mindre fukt blir det väl - luften blir ju torrare?
Luftavfuktare kan vara rätt bra för att hålla luften torr. De ger lite värme också, men fryser ihop någon gång när temperaturen kryper under ca 5 grader, så förmodligen behöver du någon billig värmepump eller elradiator också i sådana fall. Kanske blir bökigt för dig att tömma den dock om du inte har någon avloppsbrunn.
 
Akahigi
Det kan ju ramla iväg några watt när man börjar värma ett garage så du ska nog räkna på hur varmt du ska ha det och hur mycket uppvärmningen kommer kosta, då kanske en pump lönar sig helt plötsligt.
 
Jag har 2st 1200w neo element och en avfuktare. Ingen fukt överhuvudtaget. Kanske för torrt.
 
Precis, gör en energiberäkning på garaget. Det kan dra fler kWh än man tror att värma upp och en luftluftvärmepump med läge för underhållsvärme lönar sig förmodligen i längden. Om det inte finns något avfuktingsaggregat behöver det värmas upp mer och finnas fler ventiler, ev fuktstyrd PAX-fläkt eller motsvarande som känner av fuktnivån.

På vintern ska bilar som parkeras i isolerat garage hinna torka ordentligt innan de körs ut igen. Annars kommer rosten som på beställning. T.ex. smältvatten och kondens som lägger sig i plåtskarvar i bilen och fryser till gång på gång när bilen körs ut i vinterkyla spränger till slut fogarna och vattnet når själva plåten som börjar rosta. Carport med motorvärmaruttag är många gånger ett bättre alternativ för en bil som används mycket.
 
Akahigi
Om man får ut x4 minst av lvp:n jämfört med 1x på ett par element, så bör man kolla effektbehovet och räkna med att elen inte direkt blir billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.