Champ skrev:
Tack för alla vettiga svar.
Det finns förslag på solfångare resp luftvärmepump, vilket allternativ är bäst? Är det inte så att använder man solfångare så måste man fixa stort hål i väggen för luften från solfångaren.
Ett runt hål med en diameter på en decimeter ska vara lagom. Som en normal ventil. Jag har själv funderat på att först bygga en normal ventil med spjäll och sen montera en luftsolfångare utanpå den.

Champ skrev:
Luftvärmepumpen är väl en mycket dyrare allternativ, men då kan man väl få kyla på sommaren också.
Ja, så är det. Vi har planerat för en sådan, men när vi såg hur stor innerdelen är så fick vi litet att fundera på.
 
A
Glad påsk till alla:)
 
Vi har ca 3-5 graders grundvärme på i stugan, och jag upplever inte elräkningen som så jättejobbig än så länge, förra året gick det på ca 4000 totalt, inkl de gånger vi var där.
Det är då det drar iväg f.ö. med varmvatten och 20 gradig värme, även om vi brukar försöka elda i kaminen.

Har 170mm i tak och golv och 95 mm i väggarna, vanligt trähus.

Jag har dock funderingar på en solarventi som kan stötta framförallt på vår/höst.
Vi har inte ngn lukt i stugan, men den är iof nybyggd och har en rejäl plintgrund (500-1000mm hög) - men lite ventilation från en solarventi skadar nog inte :)

Jag har dock byggt huset för kallställning, utan plast i väggar, och med vattenledningar som är tömbara utifrån etc - får väl se om jag kallställer det ngn gång, så länge vi planerar att vara där då och då på höst/vinter så känns det dock inte värt det.

/K
 
Jag har ett fritidshus på Gotland. Jag avskyr verkligen fuktiga miljöer, att krypa ner i en säng med allt annat än snustorra sängkläder är det värsta jag vet näst spruckna vattenrör. Därför tömmer jag vattensystemet innan avresa men lämnar värmepumpen igång så huset håller 10 grader. Pumpen kan gå sönder, strömmen kan försvinna. Räcker att en mus löser ut jordfelsbrytaren en vinterdag så är hela vattensystemet kört på någon dag.

Att tömma vattensystemet går på 10 minuter, inkl kaffe och snus paus. Jag har monterat en liten tryckventil på pumpslangen ner i brunnen. Den öppnar när trycket sjunker under 0.5 bar. Därmed dräneras allt vatten bakvägen tillbaka ner i brunnen. Slå av pumpen och strömmen till vv-beredaren. Öppna kranarna i köket och i badrummet. Öppna avluftningen i vv-beredaren. Spola i toan. KLART!!!


Jag har som ni förstår ingen vattenburet värmesystem.
 
Angående luftvärmepumpar så går det att gömma även innedelen. Ta en golvmodell göm den bakom ett elementskydd och bara du vet att den sitter där. Även takmonterade går att bygga in bakom ex ett galler.
 
Jag skrev tidigare i tråden att vårt sommarhus klarat sig fint utan värme i 30 år, men det skulle jag inte gjort :) I vinter hade en köksblandare frusit sönder. Tidigare har vi mest haft äldre blandare, men detta var en engreppsblandare som suttit där ett par år. Enligt en säljare finns det tydligen ett antal mycket tunna vattenrör inuti dessa blandare. Här blir vattnet stående trots att systemet töms och är det kallt för länge blir det frostsprängningar och läckande kranar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.