Nej jag menar kWh, och priset totalt (inkl allt) per kWh ligger hos många i alla fall mellan 1-2:- per kWh, och då får jag det till att kosta 4-8 kr per timme. Det exakta priset beror naturligtvis på avtalet.
 
H
Jag kör dieselkanon i mitt förråd.
24 kvm.
Jag lever än
 
  • Gul dieselkanon med rödglödande element i ett rörigt förråd, används för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chic0
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej jag menar kWh, och priset totalt (inkl allt) per kWh ligger hos många i alla fall mellan 1-2:- per kWh, och då får jag det till att kosta 4-8 kr per timme. Det exakta priset beror naturligtvis på avtalet.
Det kanske är en småsak. Men följande är vad du skrev:
E elmont skrev:
Och en 4 kWh el värmare, 6-8:-/timme
Jag kan inte tolka den meningen som något annat än att 4 kWh är något som är en egenskap hos värmaren. Jag håller med om siffrorna. Men värmarens effekt är fortfarande 4 kW och inte kWh.

Och som sagt. Finns effekten tillgänglig är det svårt att hitta ett alternativ till el som blir billigare i drift.
 
Magnus E K
Åkarbrasa blir troligen billigare.
 
Men om du läser en 4 kWh el värme kostar 6-8 kr per timme.
Det var i alla fall det som var min tanke, kanske lite otydligt.
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag kör dieselkanon i mitt förråd.
24 kvm.
Jag lever än
Och dom levererar mycket värme och förvånansvärt lite "os"
 
E elmont skrev:
Men om du läser en 4 kWh el värme kostar 6-8 kr per timme.
"En 4 kW elvärmare kostar 6-8 kr per timme." håller jag med om. Eller "4 kWh el kostar 6-8 kr." Men jag vidhåller att din formulering är felaktig.
 
Önskar att det fanns några lesserwissers här....
 
Nicke Nyfiken
E elmont skrev:
mellan 1-2:- per kWh, och då får jag det till att kosta 4-8 kr per timme.
Det stämmer men du skrev 6-8 kr/timme. Och det är 50-100 % högre än vad jag betalar trotts att jag bor i elområde 4 där elen är som dyrast. Därför ifrågasatte jag elkostnader för en timmes drift av en 4 kW elvärmare.:)
 
H
E elmont skrev:
Och dom levererar mycket värme och förvånansvärt lite "os"
Ja.
Jag har 2 st.
1 på 20 kW
1 på 40 kW

såg Malmbergs hade en drive nu på dom för 1800 plus moms.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det stämmer men du skrev 6-8 kr/timme. Och det är 50-100 % högre än vad jag betalar trotts att jag bor i elområde 4 där elen är som dyrast. Därför ifrågasatte jag elkostnader för en timmes drift av en 4 kW elvärmare.:)
Hos mig kostar det i dag tot 1,36:-/kWh ink alt och då bor jag i ett billigare område
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Önskar att det fanns några lesserwissers här....
Det må verka som en betydelselös detalj den här gången. Men det förekommer att det blir missförstånd för att folk inte kan skilja på kWh och kW. Jag tror inte att elmont är en av dem. Men det var skrivet så att det var lätt att blanda ihop dem för en som är osäker på skillnaden.
 
Nicke Nyfiken
E elmont skrev:
Hos mig kostar det i dag tot 1,36:-/kWh ink alt och då bor jag i ett billigare område
Okej.

Jag har rörligt elpris och i december betalade jag 1,01kr/kWh inkl allt. (Elpris, elcertifikat, månadsavgift, energiskatt, överföringsavgift och moms) Det är det högsta priset jag betalade under hela 2020.

Hade jag bott i elområde 1 och 2 hade jag betalat 0,81kr/kWh i december. Det skiljer tydligen ganska mycket i vad folk betalar för sin el. Men jag hoppas verkligen att ingen betalar 2kr/kWh
 
Magnus E K
Överföringsavgiften kan skilja rejält och går ju inte att påverka. Månadsavgiften ska du inte räkna in i priset. Det relevanta är hur mycket mer du betalar med 1 kWh extra förbrukning och månadsavgiften påverkas inte av det.
 
Nicke Nyfiken
Magnus E K Magnus E K skrev:
Månadsavgiften ska du inte räkna in i priset. Det relevanta är hur mycket mer du betalar med 1 kWh extra förbrukning och månadsavgiften påverkas inte av det.
Du har rätt. Jag gjorde det lätt för mig och delade totalsumma jag betalat, med antalet kWh, men det bli ju fel.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.