Kommer du ha många dörrar i huset? Hur stort blir det, vilka rum kommer finnas?

Jag har ett på 25 m2, 1 rum med sovloft över halva, öppen lösning. Finns bara ett separat rum med dörr - badrummet. Jag har luftvärmepump, och större delen av året räcker värmen från den. Badrumsdörren är oftast stängd och har ingen golvvärme eller annan direkt värmekälla - men värms faktiskt upp av varmvattenberedaren. När inte luftvärmepumpen räcker till/när man inte vill att den står och blåser hela tiden, supplerar jag med ett litet oljefyllt golvelement (mobilt). Om badrummet blir för kallt (sällan), kan handukstorken köras en stund.

Jag valde aldrig uppvärmning själv, eftersom jag köpte ett färdigt attefallshus (visningshus). Har inte separat elmätare på huset, eftersom det är min dotter som bor där, så inte stenkoll på vad det drar. Men det fungerar bra. Men som sagt, bara ett stort rum med öppet sovloft - du kanske skall ha större.

Som du skriver, luftvärmepumpen ger ju också kyla vid behov - vilket är ovärderligt under sommarhalvåret! Litet hus med (som jag har) stora fönsterpartier = blir väldigt varmt.
 
Jag byggde attefallshus 2015/16 och satte in en Luft/luft som uppvärmning för huset.
Mitt lilla hus är ca 21m2 per våning (Suterräng) och vp:n sitter i källaren. Elgolvvärme i badrum och tvättstuga i källaren och ett litet 400 W oljefyllt element i sovrummet på ovanvåning. Det är även loft på ca 12 m2 med låg takhöjd.
Jag har egen elmätare på huset och sedan äldste grabben flyttade in har vi mellan 5 och 6 000 kWh i förbrukning på årsbasis. Skulle tro att ca 40-50 % är varmvatten och hushållsel, resten uppvärmning.

Attefallshus med belysning under skymning, upplyst interiör synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.