Av ren nyfikenhet så undrar jag över följande fråga:

Hur lång tid tar det att värma upp två 10 L hinkar med kallt vatten till ljummet i en varm bastu.
Hinkarna står 60 cm över golv och 1 meter från aggregatet.

Tänkte vara lat och ha en campingdusch utanför bastun på dne kommande terassen eller varför inte inne i kammaren.

Av olika skäl har jag valt att inte ha vattentank på rökröret och ja, jag har dusch inomhus. Kommer inte att dra ut PEM-slang med kv/vv och inte ha någon vvb i bastuvagnen.

Nu var det mer känslan att blaska sig direkt utan att behöva gå 20 meter.

Era funderingar?
 
Staffans2000
En omöjlig fråga att besvara.
Temperatur i bastun?
Material i spannen?
Etc etc etc....

Staffan
 
  • Gilla
n_wolle och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Hur lång tid tar det att värma upp två 10 L hinkar med kallt vatten till ljummet i en varm bastu.
Hinkarna står 60 cm över golv och 1 meter från aggregatet. Era funderingar?
Det är väl bara att pröva? Min gissning är en timme.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
För om man har lock på hinken så tar det väl längre tid?

Men jag tänkte såhär att om jag kör med kallt vatten i 2 st 10 liters plasthinkar utan lock.
Bastun som är vedeldad håller 80 grader.

Jag kan ju fuska och köra ljummet vatten direkt också :D

Måste banne mig prova... :D
 
Med lock på hinken tar det kortare tid. Det går år mycket energi för att omvandla vatten till vattenånga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Om vi antar att kallt är 5 grader och ljummet är 35 grader är skillnaden 30 grader

Vattnets värmekapacitivitet är 4,19 kJ/(kg * K)

En liret vatten väger ganska precis ett kg

2 x 10 kg x 4,19 kJ/(kg*K) * 30 K = 2514 kJ

1 J = 1 Ws => 2514 kJ = 2514/3600 = 0,7 kWh

Typiskt bastuaggregat ca 7 kW

Om all effekt gick åt att värma vattnet skulle det ta 0,7 kWh/7 kW = 0,1 timme, dvs 6 minuter.

Nu är det ju inte så att all effekt kommer att kunna användas till att värma ditt vatten. En del effekt går åt till att hålla konstant temperatur i bastun även utan att du tillför kallt vatten. Sedan beror det på hur värmen överförs mellan luft och vatten. Det kommer att gå betydligt långsammare, konvektionen är låg.

Häll hinkarna över aggregatet, då går det snabbast ;):rofl:

Eller ställ in hinkarna när du sätter på bastun så är vattnet varmt när bastun är varm.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med lock på hinken tar det kortare tid. Det går år mycket energi för att omvandla vatten till vattenånga.
Vi ska inte koka vattnet, bara värma. Med lock borde det ta längre tid, fast lite beroende på vad det är för hink. Hur är värmeledningen i luft jämfört med hinkens (lockets) material?
 
Sätt spannarna högre upp!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Sätt spannarna högre upp!
Ja på aggregatet! :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
På 60cm höjd är det ju inte särskilt varmt i en bastu. Finns inte möjligthet att hänga upp hinkarna lite högre upp (och gärna nära aggregatet)?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Killgissning: om du sätter en gammal radiator på väggen som du kan hälla vattnet genom så borde åtminstone uppvärmningen gå relativt fort, jämfört med spannen. Radiatorn är ju designad just för att avge värme effektivt, och borde funka lika bra på andra hållet...
 
P Pin skrev:
Med lock borde det ta längre tid,
Nej som @useless skrev går det åt mycket energi att skapa ånga och det tas från det varma vattnet.
Jämför att koka vatten på spisen med eller utan lock.
Men om du lägger glaadpack som flyter på vattnet, så går det fortare.
Sätt en fläkt som blåser på Spanien.
 
P Pin skrev:
Vi ska inte koka vattnet, bara värma. Med lock borde det ta längre tid, fast lite beroende på vad det är för hink. Hur är värmeledningen i luft jämfört med hinkens (lockets) material?
Fast det dunstar ju vatten även om det inte kokar. Annars kan man inte torka tvätt i rumstemperatur...
Det går åt 4,18 kJ/kg för att höja temperaturen en grad, men hela 2260 kJ/kg för att bilda ånga, så ju mindre avdunstning desto bättre.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nej som @useless skrev går det åt mycket energi att skapa ånga och det tas från det varma vattnet.
Jämför att koka vatten på spisen med eller utan lock.
Men om du lägger glaadpack som flyter på vattnet, så går det fortare.
Sätt en fläkt som blåser på Spanien.
Spanien? Det heter spannen på skånska! :D

Fläkt ja, det ökar konvektionen.

På spisen värms kastrullen av plattan, underifrån. I spannen värms vattnet genom konvektion vid ytan. Och genom hinkens sidor och botten.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det dunstar ju vatten även om det inte kokar. Annars kan man inte torka tvätt i rumstemperatur...
Det går åt 4,18 kJ/kg för att höja temperaturen en grad, men hela 2260 kJ/kg för att bilda ånga, så ju mindre avdunstning desto bättre.
Jo, men nu kommer inte all värme underifrån som när du kokar vatten på spisen. Med lock på blir hinken som en (dålig) termosflaska. Men vi vet ju inte heller vad TS har för hinkar. Trä, metall, plast, ..
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.