Visst måste det finnas viss ventilation i ett garage men den termiska skillnaden ute och inne på vintern driver på ventilationen så tallriksventilen kan stå något mindre öppen på vintern än på sommaren. Man vill inte att ventilationen ska kyla ner garaget mer än nödvändigt. "Helt tätt" försöker man nog främst säga när det gäller krypgrunder som är ganska stora och behöver avfuktas, det fungerar dåligt om det är småspringor överallt och även om man tätar ordentligt blir det ändå inte helt tätt.
 
Eftersom man inte skall bo i garaget behövs inte ventilation för att få till nytt syre, utan det är bara för fuktens skull man ventilerar. Därför kan man få lika bra resultat med avfuktare utan ventilation som med ventilation och värme, men utan avfuktare. Varianten minsta möjliga ventilation och en avfuktare kommer att ge en lägre energiförbrukning. Energin som åtgår för avfuktningen stannar kvar och hjälper till att värma och man slipper ventilationsförlusten.

Dunken som kondensatet samlas i måste inte vara hermetiskt tillsluten. Det räcker med att det är en trång öppning.
 
Har också samma problem med garage utan brunn. Hur gör man om man vill bila en grund och ut i en stenkista via en avskiljare. Hur djupt måste röret grävas för att inte frysa?
 
Redigerat:
I
Köp en billig kondensavfuktare med bra kapacitet, typ http://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Cotech-20-l/36-5205 . Den modellen har en 3liters behållare och avfuktar 20 liter/dygn, hur har de tänkt? Men det går att lösa som någon nämnt med slang och dunk.
Den avger även värme vilket behövs för att vattnet ska förångas, men den energin tages tillbaka när ångan kondenserar och blir vatten igen, fast nu i dunken. således får du + energi, det som kommer från kompressorn.
Och du skulle ju ha +8, då ska kondensavfuktare fungera.
Jag har haft en liknande kondensavfuktare, inköpt på Harald N för 900kr, igång i garaget flera vintrar, den har avfuktat och hållit temperaturen uppe.
 
ion skrev:
Köp en billig kondensavfuktare med bra kapacitet, typ [länk] . Den modellen har en 3liters behållare och avfuktar 20 liter/dygn, hur har de tänkt? Men det går att lösa som någon nämnt med slang och dunk.
Den avger även värme vilket behövs för att vattnet ska förångas, men den energin tages tillbaka när ångan kondenserar och blir vatten igen, fast nu i dunken. således får du + energi, det som kommer från kompressorn.
Och du skulle ju ha +8, då ska kondensavfuktare fungera.
Jag har haft en liknande kondensavfuktare, inköpt på Harald N för 900kr, igång i garaget flera vintrar, den har avfuktat och hållit temperaturen uppe.
Tack för bra svar.

Dock blev jag lite fundersam när jag läser recensionen

Cotech luftavfuktare 20 l tar inte en droppe ur luften vid + 13 grader som jag har i källaren! Bruksanvisningen som på sid.13 anger drifttemperatur 5- 35 graderC lurade mig att köpa den.
När skräpet inte fungerade hittade jag i felsökningsschemat på sid. 20 punkten " Luften avfuktas ej - rumstemperaturen är lägre än 15 grader". Den här är alltså dyrare och sämre än den jag köpte för nio år sedan!
Frågan är om denne snubbes avfuktare är defekt eller om det är så att det med dessa billigare avfuktare är väldigt svårt att avfukta t.ex. ett garage där jag inte behöver +20 grader utan snarare runt +8C

Kollade på en liknande modell på Jula, det är ju dumt att lägga en tusenlapp på något som inte alls kommer att fungera.

Har även kollat på en adsorptionsavfuktare för ca 3000 kr på Jula, problemet med den är ju att den kommer att vara verkningslös mot smält snövatten från bilen, om garagets lufttemperatur är ca 2-3 grader på vintern utan övrig uppvärmning. För att få torrt där gissar jag att det behövs dels högre temperatur (går att ordna med en billig värmefläkt eller oljeelement) samt en vanlig kondensavfuktare som fungerar vid lite högre temperatur?

Några sista tips innan jag slår till?

/S
 
I
Köp där du har bytes/returrätt och hoppas på kallt väder så du hinner testa innan ångertiden gått ut.
Som jag skrev, min jobbar på när det behövs. Just nu får jag tömma varje dag, 8 liter tror jag, och då har den stannat för full kanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.