På tal om solceller - funkar det i Sverige som i övriga länder att om du har elabbonemang och kör solceller så matar du ut el på nätet (dvs kör elmätaren bakåt) soliga dagar som man ser tar tillbaka lite av på natten?

Komplicerad mening, men det jag undrar betalar elbolaget mig för den el jag matar ut på nätet? För i sånt fall skulle det ju kunna finnas en vits med att koppla in sig på nätet om allt man behöver betala är den fasta abbonemangskostnaden. Då slipper man alla batterilösningar som är ineffektiva och förmodligen kostar mer än abbonemangets fasta avgift att underhålla och byta ut.

Någon som vet?
 
stratobee skrev:
På tal om solceller - funkar det i Sverige som i övriga länder att om du har elabbonemang och kör solceller så matar du ut el på nätet (dvs kör elmätaren bakåt) soliga dagar som man ser tar tillbaka lite av på natten?
:surprised: Funkar det verkligen så i andra länder? ??? Vilka? ???
 
yxis skrev:
Ett sådant kylskåp drivs ju med värme och inget annat. Einstein och någon mer uppfann det tillsammans om jag inte minns fel, otroligt smart uppfinning egentligen.
Det var Baltzar von Platen och Carl Munters som uppfann (och patenterade) "ammoniakkylskåpet" eller absorbtionskylskåpet som det brukar kallas, ingen annan. Det kallas också ofta "Electroluxkylskåp" eftersom det var Electrolux som exploaterade patentet.

Finessen med absobtionskylskåpet är att det inte finns en enda rörlig del i det. Detta betyder dels att det det blir mycket tyst och dels att det blir driftsäkert. Det var också mycket billigare än kompressorskåp när det kom på 1920-talet. Dessutom går det att driva med nästan vilken värmekälla som helst. Det har funnits att köpa för tex både el, fotogen och gasol. Det är dock inte särskilt energisnålt.

Tips: Om du har ett absorbtionskylskåp som inte fungerar, prova att ställa det upp och ned en stund. Det är stor chans att det hjälper. Läs själv på hur ett absorbtionskylskåp fungerar om du vill veta varför :D
 
Om du nu vill värma som på sekelskiftet, tycker jag inte golvvärme låter rätt alternativ. Tror inte det fanns så mycket golvvärme på 1800-talet ;)

Om du har som du säger, obegränsad tillgång med ved, så skulle du installera kakelugnar istället. Då behöver du inte vara rädd att några rör fryser sönder under tiden du är utomlands. När du kommer hem är det enkelt att sätta igång brasor i alla kakelugnar.
Har du inga skorstenar så är det enkelt att mura upp sådana. Köp gamla kakelugnar billigt på nätet och låt en kakelugnsmakare sätta upp dem.

Då kan man kalla det, att du värmer upp huset som på sekelskiftet.

 
Annars kan du juh elda med 20 lappar, lär räcka nått år eller två om ska installera kakelugnar överallt. Hutlösa priser på uppsättningar.
 
Immobil skrev:
:surprised: Funkar det verkligen så i andra länder? ??? Vilka? ???
USA är det så också. England likaså.

Men inte i Sverige? Dåligt i sånt fall - sänder ju inte direkt signalen att vara miljövänlig.

Ja, golvvärme är kanske inte riktigt tidsenligt. Har bara för mig att det ska vara det effektivaste sättet att värma ett rum. Är själv uppväxt i dragiga gamla hyreshus och vet hur illa element-framför-dragiga-gamla-fönster funkar... Älskar kakelugnar, men man kanske vill slippa ha en i varenda rum...
 
stratobee skrev:
På tal om solceller - funkar det i Sverige som i övriga länder att om du har elabbonemang och kör solceller så matar du ut el på nätet (dvs kör elmätaren bakåt) soliga dagar som man ser tar tillbaka lite av på natten?
hej och välkommen till skatte- och förbudssverige.

Om du över huvud taget har en egen elproduktion ansluten till vanliga ledningsnätet, även om den producerar mindre el än du förbrukar, så måste du vad jag förstått sälja all el till nettopris till nätbolaget och sedan betala energiskatt o.s.v. på din egenproducerade el!

Helt idiotiskt.

Fast i praktiken beror det nog på elmätarna, jag skulle tro att gamla mätare snurrar baklänges om man matar ut ström på elnätet, och då får man ju i praktiken tillbaka pengar för elen, hela belysningsnätet funkar alltså som en "ackumulatortank" för strömmen kan man säga, fast det är alltså olagligt att köra så.

Men allvarligt talat, inte ens med vår överbeskattade el så är väl just solceller lönsamt ?

Däremot har jag allvarliga funderingar på vindkraft, men för att slippa elbyrokratireglerna så tänkte jag helt fräckt ha ett relä som så fort det blåser kopplar om ena halvan av min elpatron i pannan (2 halvor på 4.5kW vardera) till vindgeneratorn. En elpatron är ju bara ett mostånd, eller i det här fallet tre eftersom det är trefas, som så länge man inte matar på mer spänning än den är avsedd för ger den värmeeffekt den förbrukar som eleffekt, och det spelar ingen roll hur lite ström man matar in, allt som går in blir värme, det spelar ingen roll hur spänningen varierar upp och ned...

Jag har sett webbsiter där jänkare bygger egna generatorer, och använder framhjulsupphängningen från volvo 240 och liknande för att hålla upp propellern o.s.v.... de använder dock sakerna för att ladda batterier, och de verkar inte vara så hemma på elektronik. Jag tror att om man bygger en switchande omvandlare så kan man få ut mycket bättre verkningsgrad över ett större vindhastighetsområde än vad de får när de har generatorn kopplad direkt till blyackar...

Är det så att man verkligen får sån snurr på det att det är risk att man kokar vattnet i pannan så får man väl kombinera det med tvångsstyrning av shunten, jag har ändå varit inne på nåt idiotskyddsystem som tvingar shunten att öppna max om temperaturen går över 90 grader eller så...
 
stratobee skrev:
Ja, golvvärme är kanske inte riktigt tidsenligt. Har bara för mig att det ska vara det effektivaste sättet att värma ett rum. Är själv uppväxt i dragiga gamla hyreshus och vet hur illa element-framför-dragiga-gamla-fönster funkar... Älskar kakelugnar, men man kanske vill slippa ha en i varenda rum...
Är det inte snarast så att golvvärme klarar sig på lägst framledningstemperatur, man har ju bokstavligt talat 100 kvadratmeter stor radiator i ett hus på 100 kvadrat, jämfört med kanske 10 kvadratmeter (*2 för dubbla sidor och *2-3 för dubbla eller tre lager) yta på vanliga element. Det är inte effektivare i sig, men passar bättre med en värmepump som i sin tur är effektivare ju kallare framledningstemp man kan ha.
 
stratobee skrev:
Är själv uppväxt i dragiga gamla hyreshus och vet hur illa element-framför-dragiga-gamla-fönster funkar...
En nackdel med golvvärme är att risken för kallras vid fönstren ökar betydligt.

Skall finnas färdiga el(?)-elementkit på marknaden för att motverka detta...

/
 
Cujo skrev:
En nackdel med golvvärme är att risken för kallras vid fönstren ökar betydligt.

Skall finnas färdiga el(?)-elementkit på marknaden för att motverka detta...
Är det inte bättre att ha vanliga element där ? Ev leda vattnet som ska till golvvärmen först genom vanligt element under fönstret ?

Rent subjektivt låter det iaf konstigt om man ska behöva ta till något nytt påfund just till detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.